הרכב מתחמם: מדוע זה קורה, ומה צריך לעשות?

לפעמים נדמה לנו שהתחממות יתר של המנוע מגיעה משום מקום – רכב תקין לחלוטין לפתע מתחיל להשתנק, להוציא קיטור ולהתריע על תקלה. אבל יש סיבות רבות שיכולות לגרום לתסמיני התחממות, ובכולן המוסך שלכם יידע לטפל

קמתם בשישי בבוקר, הכל כבר מוכן מאתמול לקראת טיול חורפי עם המשפחה, מתארגנים ועולים לאוטו, מתחילים לנסוע ואופס – מייד ברמזור הראשון שמים לב שהרכב מתחמם – מד טמפרטורת המים לא רוצה לחזור לסימון האמצעי, האוטו מקרקש בקולות שונים ומשונים, והטיול בסכנה. דקה אחרי שהתבאסנו, מאוד טבעי שנחשוב על ביטוח הרכב שלנו והאם בכלל הוא מכסה תקלות מהסוג הזה? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן – בכתבה הבאה נענה על השאלה הזו ועל עוד רבות אחרות שקשורות בהתחממות יתר של הרכב שלנו ואיך מנהלים כאשר מצב כזה קורה.

אנחנו זוכרים הרבה יותר מקרים של התחממות רכב מהעבר, ולא סתם – בימינו התופעה מתרחשת הרבה פחות הודות להתקדמות הטכנולוגית. אך גם כיום הדבר יכול להתרחש, ולכן חשוב להיות מוכנים למצב שכזה. בניגוד להרבה תקלות אחרות, התחממות יתר של המנוע לא מצביעה דווקא על בעיה אחת ספציפית המקושרת אליה, אלא נובעת ממספר בעיות שונות שכולן מובילות לאותו הסימפטום – חום עודף במנוע.

לעתים הופעת התחממות המנוע יכולה להיות מלחיצה – מד החום לא חוזר למקום, הרכב צועק ואדי קיטור פורצים ממכסה המנוע, כמעט כאילו הוא עולה באש. לכן חשוב לזכור שמדובר בתקלה מוכרת, והפעולה הראשונה שיש לבצע – שתעזור גם בהרגעת הרוחות – היא דימום המנוע. עכשיו, אפשר להתחיל לטפל בבעיה.

הסימנים: שיעולים, אדים ונורה ייעודית

דבר ראשון, חשוב מאוד לדעת לזהות את הסיטואציה שבה המנוע מתחמם – המשך נסיעה עם מנוע שאינו מווסת את החום של עצמו יכולה להיות מסוכנת.

בכל רכב קיימת נורה אדומה בצורת מדחום על גלי מים – כשהיא נדלקת, סימן שחום המנוע חריג. כמו כן, יש להביט על מד טמפרטורת המים – בדרך כלל המד יושב בדיוק באמצע הסקאלה לאורך רוב הנסיעה, אם הוא קופץ למספרים הגדולים, סימן שהרכב מתחמם.

גם חוויית הנהיגה עצמה יכולה להצביע על התחממות – במידה והמנוע אינו מגיב כרגיל להוראות המגיעות מהדוושות, יכול מאוד להיות שהרכב מתחמם. כאמור, גם מנוע רועש יותר מהרגיל, בתוספת קולות השתנקות (שיעולים) ואדי קיטור הפורצים ממכסה המנוע – מעידים על התחממות המנוע.

הסיבות: חסימות, דליפות או תרמוסטט

אז הבנו שהמנוע מתחמם, מאחורי התסמינים הברורים יכולות להסתתר כמה בעיות שונות. רובנו לא עוסקים במכונאות רכב ביומיום, ולכן יהיה קשה לנו לאבחן את הבעיה בעצמנו. מהסיבה הפשוטה הזו, אנו חייבים להעביר את הרכב למוסך באופן מידי כשאר הוא מתחמם. עם זאת, כדאי להכיר לפחות חלק מהסיבות הנפוצות יותר להתחממות, הן כדי להרגיש בנוח יותר עם הרכב שלנו, והן כדי לסייע למכונאי במוסך לזהות את הבעיה במהירות.

מערכת הקירור של הרכב מבוססת על צינורות שמשגרים נוזל קירור ייעודי לחלקי המנוע. חור באחד הצינורות הגורם לדליפה, או עצם זר שגורם לחסימה – יגרמו להתחממות. בנוסף, גם עצם זר שחוסם את פעילות המאוורר של המערכת יגרום להתחממות, וכן דליפה במצנן, תקלה מקומית במשאבת המים שמונעת את זרימתו התקינה של נוזל הקירור ושחיקה פיזית של אטם הראש. מעבר לכך, תקלה בתרמוסטט – הרכיב הטכנולוגי שמווסת את טמפרטורת המנוע – גם תגרום לחימום יתר.

הטיפול: מחכים, מסתכלים וממהרים למוסך

מה עושים? כמעט בכל המקרים, יש להגיע בדחיפות למוסך. עם זאת, כן יש מספר דברים שניתן לעשות בעצמנו רגע לפני כן. דבר ראשון, אין לגעת במכסה המנוע מייד עם התחממותו, אלא חייבים להמתין לפחות 40 דקות עד שהמנוע יתקרר. נסו לאבחן אם מקור התקלה בדליפה – האם יש נוזל שמטפטף מהרכב?

בשלב הזה, כשהרכב קר וניתן לפתוח את מכסה נוזל הקירור (לאט ובזהירות מפני שיחרור לחץ) ולהוסיף נוזל ושמן במידת הצורך. גם אם עשינו זאת וראינו שאין דליפה, אתם עדיין מחויבים להגיע בדחיפות למוסך. אם אתם חשים שאין לכם מספיק ניסיון לעסוק באבחון העצמי, ניידת שירותי רכב ושירות גרירה יסייעו לכם להביא את הרכב למוסך: בעת סגירת ביטוח רכב אונליין ניתן להוסיף את הכיסויים הללו לפוליסה.

לסיכום, מנועים מתחממים כחלק מפעולתם הרגילה, מערכת הקירור העצמית דואגת לוויסות חום המנוע, ותקלה באחד מחלקי המערכת תוביל להתחממות המנוע יתר על המידה. חשוב לשמור על קור רוח (תרתי משמע), לכבות את המנוע, ולדאוג להביא את הרכב למוסך בהקדם, לאבחון הבעיה. חלק מהתקלות שגורמות להתחממות, יכולות אף להוביל לא פעם להרס של המנוע במידה ולא יטופלו.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן