אזור הנוחות: כללים לישיבה נוחה ונכונה בעת נהיגה

אחד מהדברים החשובים יותר בעת נהיגה שאנו לא תמיד מקפידים עליו הוא אופן הישיבה על כיסא הנהג. מהי ישיבה נכונה, כיצד ניתן להפוך אותה לנוחה יותר ואיך היא צפויה להשפיע עלינו בעת הנהיגה? הכל בכתבה הבאה

זאב נחמנזון

לעיתים מדובר בנסיעה של כמה דקות בלבד לשם הקפצת הילדים לבתי הספר, לפעמים בכזו שאורכת כשעתיים לצפון הרחוק או לחלופין בכזו של חצי שעה שהופכת לארוכה בהרבה, סתם כי נקלענו לפקק ארוך ולא צפוי כלל. עם כל הכבוד לתשתיות המתחדשות והמשתפרות בכבישי המדינה, יותר ויותר כלי רכב מוסיפים לעלות על הכבישים – מה שאומר בפועל יותר פקקים, ובשורה התחתונה, גם זמן רב יותר שאנחנו עתידים לבלות בדרכים.

לאור כך, אם יש דבר שאסור לנו להתפשר עליו הוא רמת הבטיחות ברכב ולקיחת אחריות אישית. כיום ישנם לא מעט אמצעים וטכנולוגיות המלווים אותנו בעת הנהיגה ויכולים לסייע לנו בשמירה על רמת בטיחות גבוהה במהלכה ולהעניק לנו שקט נפשי דוגמת מערכות ניווט, בלימה אוטונומית והתראת עייפות וכן ביטוח מקיף לרכב, הנותן מענה במקרה שבו כבר נקלענו לתאונה או למצב בו נגרם נזק לרכב. יחד עם זאת, כל אלו אינם מבטלים או מסוגלים להשפיע על הגורם האנושי, שמדורג כיום בין חמש הגורמים העיקריים להתרחשותן של תאונות דרכים – ומכאן שאין להמעיט בערכו כלל.

לכולנו, או לפחות לרובינו, מובן שאין לנהוג תחת עייפות או השפעת אלכוהול ועדיין, אנו לא מקדישים מספיק זמן כדי לקבל את המידע הדרוש להתאמת כיסא הנהג לאדם היושב בו, לפחות לא באופן מלא, וזה בראש ובראשונה, עניין של בטיחות. בשעה שנהיגה טובה מתחילה קודם כל בישיבה נוחה ונכונה ברכב, בשורות הבאות נציג כמה כללים שיסייעו לכם להקפיד על כך יותר מהרגיל ובכך אולי גם יקטינו במעט את סיכוייכם להיקלע לתאונה.

אל תרגישו בבית

נוחות חשובה בפרט כשמדובר בנהיגה של כמה שעות וככזו, מומלץ לשמור עליה במידה הנכונה שכן אין מדובר בהתרווחות בפוף או בכורסה אל מול מסך הטלוויזיה.

מושבי הנהג תוכננו כך שתנצלו ותתאימו אותם לעצמכם. על משענת הגב לגעת בגבכם ואם אינו נשען עליה – זה אומר שהישיבה אינה מהודקת ונכונה. יתכן ואתם רכונים קדימה, מה שמביא לחוסר נוחות מצטבר אך גם להעמסה על הכתפיים והצוואר ולאורך זמן, גם עשוי להוביל לתחושת עייפות בנהיגה, לכאבי גב ומתח בשרירים שתרגישו גם כשאינכם ברכב. אם הכתפיים שלכם נוגעות במשענת אבל הגב לא – אתם שעונים אחורה מדי, מה ששוב יוביל לעייפות והעמסה על השרירים – אך הפעם גם שדה הראייה שלכם עלול להיפגע. הגב חייב לגעת במשענת, וזו האינדיקציה הראשונית לישיבה נכונה.

משענת הראש אף היא צריכה לגעת בראשכם אך לא ללחוץ עליו או לדחוף את הצוואר קדימה. משענת זו תורמת לייצוב הגוף ובמקרה חירום היא זו שתבלום מכה חזק ותמנע צליפת שוטלצוואר, תופעה מסוכנת ולמרבה הצער גם מוכרת מתאונות דרכים רבות. במקרה של התנגשות קשה במהירות גבוהה – זה עניין של חיים ומוות. חשוב במיוחד לקבוע את גובה משענת הראש כך שחלקה הרחב יותר יגע בראש והיא מוטה מעט קדימה, שוב, מבלי להפעיל לחץ.

משענות גב ורכב בנויות אחרת בין דגמי הרכב השונים והכוונון יכול להיות חשמלי או מכני. בכל מקרה, הידיות או המתגים לרוב נגישים וקלים מאוד לתפעול. חשוב להתנסות ולהכיר את המנגנונים הללו ברכבכם עד שתגיעו לתנוחת הישיבה המומלצת ותדעו לכוון אליה, גם במידה ומישהו אחר ישב מאחורי ההגה.

תוציאו הגה

ברוב דגמי הרכב גם ההגה מתכוונן. ראשית, חשוב למקמו בצורה נוחה לאחיזה נכונה (שאינה השתנתה כבר מעל ל– 60 שנה) – יד ימין בשעה 9 ויד שמאל בשעה 3, אם תסתכלו על גלגל ההגה כשעון אנלוגי. חשוב לוודא בעודכם ישובים בצורה נכונה במושב כפי שצויין קודם לכן, שההגה עצמו אינו מסתיר לכם את לוח המחוונים או לחלופין גולש לאזור שדה הראייה.

תלמידי ישיבה

אזור נוסף שחשוב להתמקם בו היטב הוא הדוושות. על כפות הרגליים להיות במגע קבוע עם הדוושות, בשום מקרה לא רחוקות מהן או שרק קצות האצבעות מגיעות אליהן, אלא כף רגל מלאה שיכולה לגעת בכל חלק בדוושה. מנגד, אין לשבת בצורה שהן תהיינה קרובות מדי. הרעיון הוא כיפוף קל של הברכיים כך שלא יהיה עליהן עומס כך שבעת בלימה ובפרט בכזו של חירום – יהיה ניתן לישרן ולהגיע ללחיצה מלאה על הדוושות.

זאת ועוד, אין לקרב את הרגליים יתר על המידה לאזור הדוושות ויש לוודא כי הברכיים אינן קרובות מדי לגלגל ההגה, מה שיכול להביא להטייה שלו או למכה בהן. קבעו את מרחק מושב הרכב וכשתגיעו לזה הנכון עבורכם – נסו לשנן את הישיבה שלכם לפעמים הבאות שכן בכל פעם שתקחו את הרכב לטיפול, תיקון ואפילו לשטיפה פנימית, סביר שמישהו יזיז את המושב.

לסיכום, ישיבה נכונה בעת נהיגה היא הכרחית לקיומה של נסיעה בטוחה יותר. טרם הנעת הרכב, ודאו כי משענות הגב והראש מכוונות עבורכם היטב, שהמרחק מהדוושות נוח ומתאים, שאתם יודעים כיצד לתפעל את הרכב ולכל מקרה שלא יהיה, שברשותכם פוליסת ביטוח מקיף לרכב ובה כלל הכיסויים הדרושים.

היו זהירים ונסיעה נוחה ובטוחה.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן