שוברי קופות – הרכבים הנמכרים בישראל בעשור האחרון

עוד עשור הטומן בחובו שינויים רבים הסתיים לו ועדיין נראה שענף הרכב בישראל, נותר כשהיה. אם נתמקד במכירות ובמותגים, לא חל שינוי משמעותי בשחקניות הראשיות, אבל בדגמים ובקטגוריות – היה גם היה. הישארו איתנו

זאב נחמנזון

נתחיל בנתון לא מפתיע – היותן של המכוניות האסיאתיות שולטות בענף מכירת הרכב בישראל, העושות זאת ביד רמה במשך 4 עשורים ברציפות. בעבר הרחוק היו המכוניות האמריקאיות נפוצות בישראל בשיעור גבוה יותר, אך עם עלייתם של מחירי הדלק והצפיפות הגדולה בכבישים – הפך החלום האמריקאי ברגע אחד לפחות אטרקטיבי והאט עד כדי בלימה כמעט מוחלטת.

מפלצות המתכת שנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פועל להחזרתן למרכז העניינים, עדיין מוסיפות להרשים בביצועיהן ובעיצובן אף יותר. במקביל לכך, עלויות הייצור הגבוהות יחד עם מנוע אמריקאי לא חסכוני, משאירים את רוב הדגמים האמריקאיים מחוץ לתמונה. תופעה זו מתקיימת גם בארצות הברית עצמה בה למרות הפטריוטיות, בוחרים האמריקאים לחסוך בעלויות ולהינות מדגמים אחרים.

אז נשארנו עם אירופה ואסיה ולמרות שהאירופאים מצליחים להשיב מלחמה לחבריהם מעבר לאוקיינוס ומייצרים דגמים מתחרים וראויים, התפיסה הישראלית היא שהיפניות אמינות ונוחות יותר לתחזוקה. תפיסה זו מתבטאת בכל לוח של רכבים למכירה, בו הן ממשיכות לכבוש את הפסגה ובעיקר – את הקופות.

עשר הגדולות

רשימת 10 המכוניות הנמכרות בישראל בין השנים 2010 -2019 כוללת שני דגמים בלבד מהתוצרת האירופאית. על־פי נתונים שהתפרסמו על־ידי איגוד יצרני הרכב, את המקום הראשון קטפה טויוטה קורולה עם כ- 110,000 מסירות רכב בעשור האחרון על אף שבהשוואה לדגמים מתחרים מקבילים בקטגוריה המשפחתית נחשבת יקרה יותר. היא נתפסת כרכב אמין, מפנק ובטיחותי ובד בבד מצליחה לשמור על מחירי שוק גבוהים וירידת ערך נמוכה. במדינה בה ממוצע החלפת הרכב הוא 3 שנים, שוויו של הדגם בשוק מהווה פקטור חשוב ונתון זה ללא ספק זה מהווה חיזוק נוסף למעמדה.

במקום השני ממוקמת קיה פיקנטו, דגם המיני שהצלחתו מתבקשת בעשור האחרון בקרב הישראלים שמחפשים לרוב רכב קטן, אמין, חסכוני ויעיל. מצוקת החנייה, מחירי הדלק הגבוהים הפקקים וקיומן של משפחות קטנות בהן שני ילדים לכל היותר – הפכו את הפיקנטו למציאה של ממש.

על אותה הנישה בדיוק מתחרה גם ה-i10 של יונדאי – ענקית קוריאנית מוצלחת נוספת. על אף שבזכות פערי המחירים והפעילות השיווקית המצוינת של המותג תפסה הפיקנטו את המקום השני, לעומתה ה- i10 שדומה לה כמעט בכל נתון השוואה הצליחה להתברג למקום הששי והמכובד מאד.

מאזדה 3, שהייתה המנצחת בעשור הקודם וכבר למעלה מ-20 שנה כובשת את מגרש המכוניות הישראלי, קוטפת בקלות את המקום השלישי עם תדמית חיובית מאד ותפיסה של רכב משפחתי ג’נרי אך ראוי ואמין.

קיה חוזרת למקום הרביעי עם הספורטאז’ שמעבר להצלחתו המוצדקת גם מהווה סימן חיובי למגמה ההולכת וגדלה בשנים האחרונות בישראל – עלייתם של רכבי הקרוס-אובר וה-SUV המרווחים והחזקים. אם בעבר נתפסו דגמים אלו כמותרות וכנחלת בעלי הממון בישראל, היום הם פונים לשוק הרחב ומנסים להתחרות על מקומן של המשפחתיות, בעוד שיצרניות הרכב השונות מציעות דגם אחד לפחות משלהן לתחרות. אם כן, הייתה הספורטאז’ המנצחת הגדולה בקטגוריה והיא עוד רחוקה מלומר את מילתה האחרונה.

למקום החמישי מגיעה סקודה אוקטביה, האירופאית הראשונה ברשימה בעלת צמיחה מרשימה – אם לא הגדולה ביותר בישראל בעשור האחרון. הסקודה, שמקורה במזרח אירופה, יכלה לסבול מתדמית מורכבת של “רכב משפחתי למעוטי יכולת” אם לא פרישת הכנפיים של פולקסווגן עליה שהפכה אותה למותג נחשק, מושך ואירופאי עם נוכחות. האוקטביה כיכבה בשנים האחרונות כרכב אמין ומרווח מאד שכבש בסערה את ציי הרכב של חברות וארגונים רבים בישראל ואליה הצטרפו דגמים מרשימים ואיכותיים נוספים כמו הקארוק והקודיאק. אמנם אינן מופיעות רשימה אך תסמכו עלינו – שווה לכם להפנות את תשומת לבכם לסקודה בשנים הקרובות.

את המקום השישי והשביעי תופסות ה- i10 וה- i20של יונדאי בהתאמה ואת העשירייה הראשונה סוגרת ה-i30. המותג הקוריאני מלווה את הישראלים כבר יותר מ-20 שנה, ותדמית הרכב הממוצע שדבקה בו אינה מזיקה לו אלא שומרת עליו יציב ודומיננטי. אם מסתכלים על השקלול הכולל – גם בעשיריה המובילה וגם במכירות הכלליות, מוגדרת יונדאי כמותג הרכב הנמכר ביותר בישראל, בדיוק כמו בעשור הקודם.

במקום השמיני ממוקמת הפורד פוקוס שלמרות היותה מותג אמריקאי מטעה, מדובר ברכב גרמני אמין אך במקביל כבד וצורך דלק רב. נוכחותו הבולטת מתבססת בעיקר על מחירים משתלמים, התמקדות בציי רכב ויבואן רכב טוב שמציע שירות מצוין.

במקום התשיעי והאחרון נמצא את האאוטלנדר של מיצובישי. חברת רכב זו שלטה ביד רמה לפני שני עשורים בשוק הרכב בישראל, אולם המתחרות הקוריאניות דחקו אותה מעט לשוליים. האאוטלנדר הגדולה, היוקרתית והמאובזרת החזירה אותה למסלול והפכה להיות החלום האמריקאי החדש רק יפני.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן