טסט לרכב? קטן עלייך, כך תעשי זאת בקלות ובמהירות

פעם בשנה יש לערוך טסט לרכב על מנת לוודא שהוא כשיר לנסיעה שנה נוספת.

כל מה שחשוב לדעת!

אז נתחיל מההתחלה:

בכל שנה תקבלי בדואר מכתב על כך שיש להעביר את הרכב טסט. ולשלם על “חידוש רשיון הרכב לשנה” סכום שמשתנה בין רכב לרכב ובין שנת יצור אחת לשנייה. (אני למשל שילמתי אגרה של 1,056 ש”ח על פורד פוקוס 2005)

את התשלום ניתן  לבצע במספר דרכים, או בדואר, ואז מקבלים ישירות מכתב שאיתו ניגשים למכון הטסטים.
לחליפין תוכלי לשלם בטלפון או באתר של משרד הרישוי אם תבחרי בדרך זו, תקבלי לאחר מכן בדואר מכתב שאיתו יש לגשת לאחגד ממכוני הרישוי בארץ.  רשימת מכוני הרישוי בכל הארץ.
אם כתובתך לא מעודכנת במשרד הפנים או שלא קיבלת מכתב תוכלי לגשת לעמדת שירות עצמי, ישנן עמדות כאלו גם במשרד הרישוי וגם בחלק מסניפי סופר פארם. הנה רשימת העמדות לתשלום עצמי. התשלום פשוט מאד, למעשה זה כמעט כמו למשוך כסף בכספומט.
שימי לב שניתן לשלם בעמדות רק באמצעות כרטיס אשראי שרשום על שם בעלת הרכב. (אגב, ניתן לשלם בכמות תשלומים כמעט לא מוגבלת אבל זה בקרדיט)

לאחר התשלום לא חשוב באיזו דרך, יש לגשת עם האישור אחרי התשלום לוקחים את הפתק וניגשים למכון רישוי. הנה רשימת מכוני הרישוי שבהן ניתן לבצע את הטסט.

מתי כדאי ללכת? בד”כ אם אין תור התהליך אמור לקחת לא יותר משעה. מנסיון שלי באמצע השבוע שקט ורגוע וביום שישי בבוקר יש תור.

איך מתנהל התהליך במכון הבדיקות?

בהגיעך למכון הרישוי תראי בכניסה משרד עם פקיד/ה. יש להביא לה/ו את רשיון הרכב, הביטוח ואת המכתב החתום עם האישור ששולם,  ולשלם במקום עוד 97 ש”ח אגרה.

עכשיו מתחיל החלק האמיתי, הכנסי עם הרכב למסלול הבדיקה. עובדי המכון בודקים מספר פרמטרים ברכב כמו מגבים, מנורות וכו’
אחד העובדים נכנס לבור שנמצא מתחת לאדמה ורואה את התחתית של האוטו וכך בודק אם יש נזילות.
במהלך הבדיקות תתבקשי להזיז את ההגה ימינה ושמאלה וללחוץ על הגז. בד”כ הם ממש נחמדים ומסבירים בדיוק מה צריך לעשות. אם זו פעם ראשונה שלך הגיוני שלא תכירי את התהליך וזה בסדר גמור.
לרוב יבדקו במהלך הטסט גם את תקינות המגבים, מספר השילדה של הרכב ואם יש ברכב אפוד זוהר.

כדי לעבור את הטסט כמו כל מבחן כדאי להתכונן:

מנורות: בדקי קודם שכל המנורות ברכב דולקות כולל מנורות איתות ומנורות בלמים. פשוט כנסי  לרכב ובקשי ממישהו להתבונן אם כל המנורות דולקות.

מגבים: בדקי שהמגבים תקינים זה גם עניין בטיחותי, אף אחת לא רוצה להתקע בגשם עם מגבים שלא מנקים את השמשות וגורמים לראות לקויה.

לוחית רישוי: מישהו אמר לי אבל לא ניסיתי בעצמי אם הלוחית רישוי במצב טוב אבל המספר קצת מחוקים. אפשר לקחת טוש שחור ולעבור על המספרים שיהיו בחזרה בצבע שחור. במקום שיבקשו ממך להחליף לוחית רישוי ולשלם על זה עוד כסף.

התקלות הנפוצות שבגללן לא עוברים טסט הן: רכב עם בעיה בזיהום אוויר, פנסים שיש צורך ללטש, לוחית רישוי, נזילות, גומיות קרועות ובלמים.

אם לא עברת טסט בגלל ליקויים שהתגלו ברכב תקבלי מכתב שמפורטים בו כל הליקויים שיש ואם עבר התאריך שבו צריך לעשות את הטסט יתנו בד”כ הארכה של שבוע. יש לגשת עם הטופס למוסך כדי שיתקנו את כל התקלות, לאחר התיקון יש לחזור למכון הרישוי ביחד עם הקבלות (ולשלם על הבדיקה החוזרת עוד 20 ש”ח) הם יבדקו שהרכב תקין. תצטרכי לעבור שוב במסלול הבדיקה הם יבדקו את הליקויים שהיו, יבדקו שוב את האורות. וזהו…

בסופו של דבר תקבלי מדבקה שרשום בה עד מתי הטסט בתוקף, את המדבקה מדביקים בד”כ על השמשה הקדמית.

טיפ מגניב:

אם את טסה לחו”ל לתקופה, או יודעות מראש שלא תשתמשי ברכב יותר מחודש ניתן לגשת למשרד הרישוי להפקיד את הרשיון ולקבל החזר כספי על התקופה. הנה עוד פרטים.

בהצלחה!

עריכה: קיבלתי תגובה עם 2 הערות מאד חשובות:
בעלת הרכב לא חייבת לגשת בעצמה לטסט. במקרה כזה היא יכולה לשלוח אדם אחר עם הרשיון, הביטוח, תעודה מזהה שלה, וספח ייפוי כח חתום שמגיע מצורף לחידוש הרשיון המקורי (זה שהגיע בדואר. לשים לב שהרשיון החדש שמקבלים ברשיומט לא כולל את הספח הזה!).
במקרה של ליקויים ברכב מקבלים אישור נסיעה לשבוע לתיקון הליקויים. כמובן שאם רשיון הרכב המקורי עדיין בתוקף, אין צורך באישור הנסיעה הזה כדי להמשיך להתנייד ברכב. לכן, ככלל, מומלץ לגשת לטסט בהקדם האפשרי ולא לחכות לרגע האחרון.
כמו כן, טסט חוזר חובה לבצע באותו מכון שבו בוצע הטסט הראשוני. לכן מומלץ לעשות טסט במכון שקרוב לבית או לעבודה ונוח לחזור אליו.
בהצלחה לכולן

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן