יורד מהכביש: מה זה טוטאלוס ואיך מוכרים את הרכב לפירוק

אין אחת שלא שמעה בחייה את המושג טוטאלוס. כיצד מגדירים טוטאלוס, מתי הוא לא בדיוק חד משמעי ואיך מורידים רכב מהכביש באופן חלק, חוקי ונטול תקלות.

תודה ליובל בנר על העזרה בהכנת הכתבה

אני יכולה לכתוב ספר עב כרס על כמות הרמאים והנוכלים שנתקלתי בהם בימים האלו, אז החלטתי להתחיל בפוסט הזה שמסביר מה זה טוטאלוס, מתי הרכב נקרא טוטאלוס וממה חשוב להיזהר.
אין אחת שלא שמעה בחייה את המושג טוטאלוס. כיצד מגדירים טוטאלוס, מתי הוא לא בדיוק חד משמעי ואיך מורידים רכב מהכביש באופן חלק, חוקי ונטול תקלות

בין יש לך זיקה לעולם הרכב ובין אם לא, ודאי שמעת לא פעם את המושג הישראלי למצב בו רכב מוגדר כ“אובדן מוחלט”, טוטאלוס. זה לא נושא אטרקטיבי בכל הקשור לעולם הרכב, אבל חשוב מאוד להבין אותו, כי כשמגיע הצורך, הוא בדרך כלל כרוך בסיטואציה לא נעימה של תאונה או נזק כבד לרכבך, לא עלינו.

אובדן מוחלט או אובדן להלכה

לפני הכל יש להבין כמה מושגים בסיסיים בנושא. ראשית, המושג ‘טוטאלוס’ (total loss) הודבק בפי רוב למה שהעגה המקצועית מכנה “אובדן מוחלט”. זהו מצב בו הנזק לרכב גדול מ-60% מערכו של הרכב, כך שהתיקון לא משתלם או שהוא אינו ראוי לנסיעה. במצב זה, רשיונו של הרכב יעבור למשרד התחבורה והרכב עצמו יעבור לאחריותה של חברת הביטוח שתוכל להשתמש בו לטובת פירוק לחלקים בלבד. זהו גם הזמן בו פוליסת הביטוח המקיף תופעל והמבוטח יפוצה בגובה שווי הרכב.
אחיו הצעיר והנתון לפרשנות של הטוטאלוס, “אובדן להלכה” הוא קצת פחות חד-משמעי. במצב זה, הנזק לרכב עולה על 50% מערך הרכב, אך אינו יותר מ-60%. אם חברת הביטוח בחרה להכריז על מצבו של הרכב כאובדן להלכה, המבוטח ימכור את שרידי הרכב לסוחר גרוטאות וחברת הביטוח תפצה אותו בשארית הסכום, במקום לשפות אותו על תיקונו ולהחזירו לכביש.
כך, רכב שעבר תאונה משמעותית יוכל לחזור ולנוע בכבישי ארצנו. ראוי לציין שאין בהליך זה כל בעייתיות במידה והתיקון נעשה במוסך מורשה ובעזרת חלקים מקוריים. אפשר להתייעץ עם חברת הביטוח בנוגע לנזק שהוסב לרכב, מהו המחיר שאפשר לקבל תמורתו כחלקים ומהו הסכום המשלים אותו ניתן לקבל מחברת הביטוח. חשוב לדעת שיש כאן מרווח תמרון.

ימיו האחרונים של הרכב

להבדיל משני המצבים שתוארו למעלה, ישנם מצבים בהם תיאלצי להוריד את הרכב מהכביש לטובת פירוק או גריטה ולא תוכלי להשתמש בשירותיה של חברת הביטוח, מכיוון שהרכב אינו מבוטח בביטוח מקיף או מפני שהרכב סיים את חייו ואת פשוט מעוניינת להיפטר ממנו בצורה חלקה ונקייה.
נכון להיום (2/2017), אין בנמצא תכנית גריטה לרכבים מיושנים (תוכנית שהתקיימה בתחילת העשור הנוכחי, הציעה 3000 ₪ בתמורה לגריטה לברזל של רכבים המוגדרים כ’מיושנים’, קרי בני יותר מ-15 שנה). כיום, במידה ותירצי לסיים את חייו של רכבך, יעמדו בפניך שתי אופציות עיקריות: מכירה לפירוק ומכירה לברזל. השנייה תתאים יותר למי שמחזיקה רכב שאין ביקוש לחלקיו. אלה יהיו, בדרך כלל, רכבים בגילאי העשרה, כלומר שכמעט אין כאלה על הכביש.

אז איך להתחיל?

ראשית, יש להתחיל את המסע במשרד התחבורה. ניתן לגשת לשם באופן אישי או להוריד “טופס הורדת רכב מהכביש של משרד הרישוי” כאן. אם הלכת למשרד הרישוי, הצטיידי בתעודת זהות ורישיון הרכב כך שתוכלי להוכיח עליו בעלות. מלאי את הטופס הנ”ל, וסמני את המשבצת ‘פירוק’ בסיבה לבקשת הורדת הרכב. חלק זה, עד כמה שישמע בירוקרטי ומעייף, הוא החלק החשוב ביותר בתוכנית. בלעדיו, יש לסוחר את האפשרות להשמיש את הרכב לנסיעה. במקרה כזה, את עלולה להיות חשופה לפגיעה מבחינת החוק, אם עבירה תבוצע בעזרת אותו רכב. בנוסף, שימי לב, קיימת אפשרות להזדכות על הסכום היחסי של אגרת הרכב. אם נשאר זמן עד סוף הרישוי, תוכלי לקבל את הכסף בחזרה.

לאחר שהרכב הוכרז כמיועד לפירוק ורשיונו בוטל, תוכלי לאתר סוחר רכב באופן עצמאי לטובת פירוקו או התכתו לברזל. שימי לב כי בשני המקרים עליך לדרוש מהסוחר להציג בפניך את הרישיון ממשרד התחבורה המאפשר לו לקנות רכבים לטובת פירוק. לאחר הקנייה רישיון הרכב מועבר לסוחר, כי בלעדיו הוא אינו מורשה למכור את חלקיו של הרכב, כך שאקט זה הכרחי לשניכם.

לא עושה קופה

כנראה שלא תעשי כסף גדול מהעסקה הזאת. רכבים לחלקים או לגריטה נמכרים באיזור ה-3000 שקלים ומטה, כמובן כתלות במידת הלחץ להיפטר מהרכב והרצון לראות מזומנים בהקדם. שימי לב שהגרירה חייבת להיות על-חשבון בעל המגרש. שלא ינסו להפיל את זה עליך.

הורדת רכב מהכביש היא בסופו של דבר לא עניין מסובך במיוחד. עשרות בעלי רכבים נאלצים לעשות אותו מדי יום והם לרוב נתקלים באותן בעיות ונסיונות פתלתלים של סוחרים ומחפשי מציאות לעשות עוד כמה שקלים על הגב של מי שהרגע הרס את האוטו שלו. כדי שזה לא יקרה לך, אל תשאירי את העניינים ליד הגורל ואל תיכנסי לנושא בחוסר ידיעה. גם כשהמצב לחוץ, היעזרי באנשי מקצוע ובחברת הביטוח עד כמה שאפשר, הביני את סדר הפעולות והביאי את סיום התהליך לסופו בצורה מהירה, חוקית, ואלגנטית עד כמה שאפשר.

בהצלחה, ושלא נצטרך.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן