-יש לך פנצ’ר? צריכה להחליף גלגל? הכנתי לך כמה טיפים איך לעשות זאת במינימום מאמץ ומינימום זמן 🙂
את הפוסט על החלפת גלגל העלתי בבלוג לפני כשנה וחצי והוא אחד הפוסטים הנקראים בבלוג.
מאז, זרמו הרבה מים בירדן, החלפתי איזה 200 גלגלים והצטברו לי כמה טיפם חשובים ונחוצים להחלפת גלגל.
אתחיל בהסבר על החלפת גלגל ובכל חלק אוסיף את הטיפים הרלוונטים.
החומרים הדרושים:
— גלגל רזרבי. בד”כ נמצא בתא המטען מתחת לשטיחון.
שימי לב: הגלגל הרזרבי הרבה פעמים נשאר זנוח מתחת לשטיח ולא ממלאים בו אוויר ואז כשיש צורך להחליף גלגל הוא מרוקן מאוויר.
—מפתח גלגלים.
מומלץ לבדוק מידי פעם שהמפתח במצב תקין, הרבה פעמים קורה שרוצות להחליף גלגל ומגלות שהמפתח חלוד או ישן או אפילו פשוט לא קיים ברכב.
— ג’ק
כמו את המפתח גלגלים מומלץ לבדוק מידי פעם שהג’ק במצב תקין. אם את יודעת שאין לך הרבה כוח פיזי מומלץ לרכוש ג’ק הידראולי או ג’ק עגלה על מנת לאפשר את העלאת הרכב על הג’ק במינימום מאמץ.
לפני ההחלפה:
הרכב צריך להיות על משטח ישר בלבד. יש לשים אפוד זוהר, אורות מהבהבים ומשולש אזהרה. לבדוק שהרכב על פרקינג. להרים את ההננדברקס וליתר בטחון להוציא את המפתח.
יש להפעיל מחשבה בהתאם לסיטואציה אם כדאי להמתין לגרר או להחליף, אם למשל יש מדרון ויורד גשם, ויש כביש חשוך או שוליים צרים עדיף להזמין גרר.
אז איך מחליפות גלגל?
במידה ויש טסה מעל הגלגל יש להפריד אותה על ידי משיכה בכוח, לעיתים זה מעט קשה אך במשיכה זה אמור לצאת.
ישנם רכבים שאין מעל הגלגל טסה ואז ניתן לדלג לשלב הבא.
ישנם רכבים שיש טסה אך הברגים נמצאים מעליהם ולכן יש להתחיל עם פתיחת הברגים ואז להוציא את הטסה.
הפתיחה הראשונית
יש לפתוח את הברגים על ידי סיבובם לצד שמאל. נגד כיוון השעון. אם את מתחילה להתבלבל לגבי הכיוון אפשר לקחת בקבוק מים ולהניח ממול הבורג ולפתוח אותו ואז אין דרך להתבלבל.
הרבה אנשים ונשים חושבים שלפתוח את הבורג של הגלגל זו הפעולה הכי קשה ומסובכת כשיש פנצ’ר.
האמת, שברגע שיודעים את שיטת העבודה הנכונה ויש כלי עבודה נכונים ומתאימים זה הופך ליותר קל.
השיטה היא, להניח את מפתח הגלגלים, להניח את הרגל על המפתח ולפתוח במכה, אפשר להשען על הרכב עם יד אחת ואז לתת מכה.
אם הגלגל עקשן ולא נפתח בקלות מומלץ להשתשמש במפתח גלגלים מוארך עם ידית טלסקופית זה מקל על הפתיחה.
יהיו גלגלים שלא יפתחו כי הצמיגים ישני ולא פתחו את הברגים נניח 4 שנים אז זה יהיה מאד קשה. מנסיון ברוב הרכבים עם טכניקה נכונה זה אמור להפתח אחרי מאמץ סביר.
הרמת הרכב על הג’ק
מיקום הנחת הג’ק שונה מרכב לרכב אך לרוב הוא יהיה בערך 15 סמ מהגלגל. ברוב הרכבים תראו שיש סימון בצורה של שני חצאי עיגולים ובין שנייהם מניחים את הג’ק.
בהתחלה אפשר לפתוח אותו עם היד ואז לסוסבב עם הידית. יש ג’ק שיש בו ידית מובנית ויש ג” שיש צורך לחבר את המנואלה לג’ק ולחבר לזה את המפתח גלגלים. בג’ק כזה חשוב להחזיק את היד על המנואלה כדי שהג’ק ישאר יציב.
צריך להעלות את הג’ק עד שהרכב באוויר אם אפשר להכניס אמצע מתחת לגלגל.
עכשיו שהגלגל באוויר אפשר להמשיך לפתוח את הברגים.
חשוב מאד להוציא את הברגים ולשמור בצד שלא יאבדו. לא להתפזר ולהניח כל דבר במקום אחר. כדי לא לאבד חלקים ולא להגדיל טרירטוריה יותר מידי.כעת אפשר להוציא את הגלגל ולהביא את הגלגל הרזרבי.
הערה לגבי הגלגל הרזרבי: בחלק מהגלגלים הרזרבים ישנו סימון צהוב ורשום עלייהם בפירוש לא ליסוע מעל 80 קמ”ש. חשוב להקפיד על כך ואחרי ההחלפה לגשת לפנצ’ריה.
כדי לא להתאמץ יותר מידי עם הגלגל הרזרבי גלגלו אותו עד שיהיה קרוב לרכב. אפשר לקרב את הגלגל עד שיהיה ממש קרוב ואז להרים אותו וזה חוסך הרבה אנרגיה.
כעת יש לחבר את הברגים, לסגור אותם עם היד ומעט עם המפתח גלגלים לא לחזק יורת מידי כדי לא לנענע את הרכב אבל לא קצת מידי. בכוח סביר.
אחרי שהברגים במקום יש להוריד את הג’ק ולחזק שוב את הברגים.
אמצעי בטיחות: לא תמיד חייבם להחליף גלגל אם הגלגל התקול הוא בצד שפונה לכביש עדיף לא להיות חכמות גדולות ולהזמין גרר.
אפשר תמיד להתקשר למשטרה והם יבואו ללוות ולשמור עלייכן כאשר אתן מחילפות את הגלגל.
מומלץ פעם אחת גם כשאין פנצ’ר להחליף גלגל על יבש ואז אחרי זה כשיש פנצ’ר הכל נהיה קל יותר.