חוששת לנהוג בחושך? כמה טיפים על חרדת נהיגה. את לא לבד!

חרדת נהיגה היא תופעה שמתרחשת בעיקר אצל נשים, זה יכול להיות חשש מנהיגה בחושך, בכביש מהיר או המנעות מנהיגה בגלל התקף חרדה. לקחתי לשיחה את שמעון אלקובי פסיכותרפיסט שהוא גם מורה לנהיגה לשיחה על חרדות נהיגה ואיך אפשר לטפל בהם.

שמעון, הוא בעל תואר ראשון בפיסכולוגיה ותואר שני בפסיכותרפיה. בעברו הוא היה מורה נהיגה והשילוב של שניהם הוביל אותו להיות פסיכותרפיסט שמטפל בין היתר בחרדות נהיגה כאשר הטיפול נעשה בתוך הרכב. לדברי שמעון הטיפול ברכב הא טיפול יחודי ויתכן והוא היחידי בארץ שעושה את זה.

אז מה אתה עושה בעצם? אתה נוסע ברכב עם מישהי שמפחדת לנהוג?

בדיוק כך, הטיפול מתבצע תוך כדי נהיגה משותפת ברכב.

ישנם שני סוגים של חרדת נהיגה

חרדה קלאסית– נשים עם רשיון שחוששות לנהוג בדרכים בין-עירוניות או בחושך אך נוהגות בתוך העיר בלי בעיה.

ויש קבוצה של נשים שנהגו והוציאו רשיון נהיגה ונהגו מעט מאד פעמים בודדות ודי מהר הפסיקו לנהוג ולפעמים במשך תקופה ארוכה פשוט לא נהגו. זה גם נושא של פחד וגם של העדר נסיון.

אומנם לכל נהג ונהגת בפעמים הראשונות יש פחד עצום לנהוג, אך אצל רוב האוכלוסייה עם הזמן הפחד דועך. ואילו למי שיש חרדת נהיגה אין עקומת דעיכה היא מתחילה לנהוג ומקבלת התקף חרדה או מתחילה לפחד מנהיגה ומנסה להמנע מזה ככל האפשר. לפעמים נשים רק אחרי כמה שנים חוזרות לנסיון לנהוג ואז קשה מאד להתגבר על הפחד לרוב זה הזמן שמתחילים טיפול.

איך נעשה הטיפול בחרדת נהיגה: מדברים בטלפון קובעים פגישה, בודקים מה בדיוק המצב ואיך זה קרה. ואז מדברים על החרדה איך זה מגיע במה זה מתבטא ובסיבה שזה קורה דווקא אצלי.

במקרה של נשים שקיבלו התקף פאניקה תוך כדי נהיגה מדברים יחד  על ההתקף וממה הוא הגיע. מפשטים את הבעיה ומנסים להבין את מקורה. בודקים יחד אם אפשר לעשות נסיעה קצרה מאד שיש לה מרכיב קטן של חרדה ואז מחליטים על ההמשך. בדרך כלל מתחילים עם משהו קטן כמו לדוגמא לסוע רק עד הקצה של הכביש המהיר בלי להכנס אליו ובכל מפגש מגדילים את הטווח. תוך כדי הנסיעה משוחחים ומנסים לעבד את מה שקורה ולהבין אילו התניות מחשבתיות יש לאישה כאשר היא חשה את תחושת החרדה. לאט לאט מגדילים את טווח הנסיעה.

האם יש סוג מסויים של נשים שיש להם חרדות נהיגה או שזה יכול לקרות לכל אחת?

חרדת נהיגה נמצאת בקורלציה מאד גבוה עם נשים שיש להם צורך בשליטה מאד גבוה, נשים מצליחות וחזקות. מאפיין בולט נוסף שברוב המקרים מדובר על נשים בגיל 40 ומעלה.

האם החרדה מנהיגה זה בגלל הפחד בכביש שפתאום יצוץ רכב ממקום לא צפוי או שילד יקפוץ לכביש או שזה לא קשור?

לא, לרוב אישה שמגיעה לטיפול זה בגלל שהיא עברה התקף פאניקה שלא קשור לנהיגה. אך מכיוון שההתקף התרחש תוך כדי נהיגה יש בראש הקשר לנהיגה, היא לא מסוגלת לנהוג ולכן נמנעת מנהיגה מחשש שהההתקף יחזור על עצמו שוב בזמן נהיגה.

מאפיין חשוב נוסף שכמעט באופן גורף כל הנשים שיש להם חרדת נהיגה הם נהגות מצויינות מאד. כמורה נהיגה אני יכול להגיד שאני נוהג איתם ומתרשם מיכולת הנהיגה. הם נהגות שנהגו הרבה ובצורה טובה הרבה מעל הממוצע. אבל בגלל התקף שחוו יש להם חשש גדול לחזור לנהוג.

יש טיפים שאתה יכול לתת למי שיש לה חרדת נהיגה? אם זה ברמה יותר קלה שלא צריכה טיפול? אם מישהי רק מפחדת לסוע בחושך או בכביש מהר?

ראשית, חשוב מאד שמי שחוותה התקף חרדה או שיש לה בעיה ופחד מנהיגה מומלץ להקדים לטפל בזה ולא לדחות את הטיפול. מכיוון שככל שהוא יהיה מוקדם אחוזי ההצלחה יהיו גבוהים יותר.

טיפ קטן שיכול לעזור בצורה משמעותית הוא לסוע במהירות יותר נמוכה.

דבר נוסף זה לחלק את הדרך למקטעים, אם למשל נוסעים באיילון אז לצאת באופן יזום במחלף לסוע עוד קצת, להכנס שוב לאיילון ולצאת במחלף הבא. החילוק למקטעים עוזר להפחית את החרדה וכך לנסות להתגבר עלייה.

לסיום חשוב להדגיש שהטיפול הוא לא שיעור נהיגה אלא טיפול שעוסק בחרדה הנלווית ומתרחשת בזמן נהיגה ולא בנהיגה עצמה. הטיפול נגזר מהגישה ההתנהגותית קוגניטיבית  C.B.T

לאתר של שמעון ולמידע נוסף 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן