איך לבדוק שמן ומים ולגלות תקלות ונזילות בזמן

איך לבצע בדיקת שמן ומים?

בדיקת שמן ומים היא אחת הבדיקות השגרתיות החשובות ביותר שיש לבצע ברכב, הבדיקה חשובה בעיקר כדי לאתר נזילות ותקלות בזמן.

איך תבצעי בדיקת שמן ומים?
חשוב להדגיש שיש לבצע את הבדיקה כאשר הרכב קר. אם את מיד אחרי נסיעה המתיני לפחות 30 דקות על מנת שהמנוע יתקרר. כמו כן, חשוב לוודא שהרכב יהיה ישר ולא נוטה לצדדים.

התמונה היא של פורד פוקוס 2005 בכל רכב מיקום המדיד והמיכלים מעט שונה.

2015-02-08_13-34-21

בדיקת מים: אם ברכב יש רק מיכל עיבוי אחד כמו בתמונה, מה שצריך לעשות זה רק לוודא שהמים נמצאים בטווח שבין המינימום למקסימום.
ברכבים שיש פקק לרדיאטור כמו בתמונה –  יש לפתוח את הפקק בזהירות כמובן רק כשהרכב קר ולבדוק שיש מספיק נוזל קירור.
ברכבים עם פקק רדיאטור יש מיכל נוסף שנקרא מיכל עודפים, יש לבדוק שמיכל העודפים מכיל מים. אם מיכל העודפים מכיל מים הכל בסדר ואין צורך למלא מים.

שמן ומים

התמונה מאתר מידרג

מה זה בעצם נוזל קירור? נוזל קירור (שיש הקוראים לו -מים) אינו מים רגילים אלא נוזל מיוחד שלא קופא בטמפרטורה מסויימת וגם לא מתאדה, בנוסף הוא בעל מרקם שמנוני.
ברוב הרכבים מערכת הקירור היא מערכת סגורה והנוזל לא אמור להגמר או להיות חסר.
במידה וחסר נוזל קירור יש לגשת למוסך על מנת לפתור את הבעיה מהשורש.

בדיקת שמן: על מנת לבדוק שמן יש בכל רכב מוט מתכת ארוך שבקצהו לולאה. (בשפה מקצועית קוראים לזה מדיד) הלולאה לרוב צהובה או כתומה אך לעיתים גם לבנה או בצבעים אחרים. אך כמעט תמיד יהיה רשום עלייה OIL.

יש להוציא את המדיד ממקומו, לנגב אותו באמצעות מטלית (עדיף לא נייר טישו שמוציא סיבים) ואז להכניסו שוב למקום עד הסוף ולהוציא שוב.
כעת יהיה ניתן לבדוק מה מצב השמן, בכל מדיד יש סימון של מקסימום ומינימום או 2 נקודות או 2 קווים שמסמנים מקסימום ומינימום. כל עוד השמן מגיע בטווח שביינהם זה תקין.
יש להקפיד כאשר מוציאים את המוט לא להרים אותו כלפי מעלה אלא להשאיר אותו במצב מאונך על מנת שהשמן לא יטפטף כלפי מעלה ואז המדידה לא תהיה מדוייקת.
במידה וחסר שמן יש לפתוח את הפקק שמצוייר עליו סימן של כד שמן ולמלא מעט שמן, ואז לבדוק שוב. יש להקפיד לא למלא הרבה מידי. עדיף למלא בכל פעם מעט עד שהשמן מגיע לטווח הרצוי.

2016-01-20_17-32-57_001
שמן ומים

למה לא כדאי לבצע בדיקת שמן ומים בתחנת דלק?

1. שמן ומים צריך לבדוק כשהרכב קר ולא אחרי נסיעה ארוכה. אחרת המדידה לא תהיה מדוייקת.
2. לא כדאי לקנות שמן בתחנת דלק בעיקר מבחינת המחיר. מן הסתם שמן בתחנת דלק הרבה יותר יקר מאשר בחנות שמוכרת אביזרים לרכב. וגם התאמת השמן לרכב לרוב לא תהיה מדוייקת. בהרבה תחנות דלק מוכרים רק סוג אחד של שמן לכל סוגי הרכבים ולא תמיד ימכרו לך את הסוג התואם לרכב שלך.

אז פעם הבאה שישאלו אותך אם את צריכה זמן ומים תוכלי להגיד “כבר בדקתי לבד” 🙂

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן