איך לבצע בדיקת שמן ומים?
בדיקת שמן ומים היא אחת הבדיקות השגרתיות החשובות ביותר שיש לבצע ברכב, הבדיקה חשובה בעיקר כדי לאתר נזילות ותקלות בזמן.
איך תבצעי בדיקת שמן ומים?
חשוב להדגיש שיש לבצע את הבדיקה כאשר הרכב קר. אם את מיד אחרי נסיעה המתיני לפחות 30 דקות על מנת שהמנוע יתקרר. כמו כן, חשוב לוודא שהרכב יהיה ישר ולא נוטה לצדדים.
התמונה היא של פורד פוקוס 2005 בכל רכב מיקום המדיד והמיכלים מעט שונה.
בדיקת מים: אם ברכב יש רק מיכל עיבוי אחד כמו בתמונה, מה שצריך לעשות זה רק לוודא שהמים נמצאים בטווח שבין המינימום למקסימום.
ברכבים שיש פקק לרדיאטור כמו בתמונה – יש לפתוח את הפקק בזהירות כמובן רק כשהרכב קר ולבדוק שיש מספיק נוזל קירור.
ברכבים עם פקק רדיאטור יש מיכל נוסף שנקרא מיכל עודפים, יש לבדוק שמיכל העודפים מכיל מים. אם מיכל העודפים מכיל מים הכל בסדר ואין צורך למלא מים.

התמונה מאתר מידרג
מה זה בעצם נוזל קירור? נוזל קירור (שיש הקוראים לו -מים) אינו מים רגילים אלא נוזל מיוחד שלא קופא בטמפרטורה מסויימת וגם לא מתאדה, בנוסף הוא בעל מרקם שמנוני.
ברוב הרכבים מערכת הקירור היא מערכת סגורה והנוזל לא אמור להגמר או להיות חסר.
במידה וחסר נוזל קירור יש לגשת למוסך על מנת לפתור את הבעיה מהשורש.
בדיקת שמן: על מנת לבדוק שמן יש בכל רכב מוט מתכת ארוך שבקצהו לולאה. (בשפה מקצועית קוראים לזה מדיד) הלולאה לרוב צהובה או כתומה אך לעיתים גם לבנה או בצבעים אחרים. אך כמעט תמיד יהיה רשום עלייה OIL.
יש להוציא את המדיד ממקומו, לנגב אותו באמצעות מטלית (עדיף לא נייר טישו שמוציא סיבים) ואז להכניסו שוב למקום עד הסוף ולהוציא שוב.
כעת יהיה ניתן לבדוק מה מצב השמן, בכל מדיד יש סימון של מקסימום ומינימום או 2 נקודות או 2 קווים שמסמנים מקסימום ומינימום. כל עוד השמן מגיע בטווח שביינהם זה תקין.
יש להקפיד כאשר מוציאים את המוט לא להרים אותו כלפי מעלה אלא להשאיר אותו במצב מאונך על מנת שהשמן לא יטפטף כלפי מעלה ואז המדידה לא תהיה מדוייקת.
במידה וחסר שמן יש לפתוח את הפקק שמצוייר עליו סימן של כד שמן ולמלא מעט שמן, ואז לבדוק שוב. יש להקפיד לא למלא הרבה מידי. עדיף למלא בכל פעם מעט עד שהשמן מגיע לטווח הרצוי.

למה לא כדאי לבצע בדיקת שמן ומים בתחנת דלק?
1. שמן ומים צריך לבדוק כשהרכב קר ולא אחרי נסיעה ארוכה. אחרת המדידה לא תהיה מדוייקת.
2. לא כדאי לקנות שמן בתחנת דלק בעיקר מבחינת המחיר. מן הסתם שמן בתחנת דלק הרבה יותר יקר מאשר בחנות שמוכרת אביזרים לרכב. וגם התאמת השמן לרכב לרוב לא תהיה מדוייקת. בהרבה תחנות דלק מוכרים רק סוג אחד של שמן לכל סוגי הרכבים ולא תמיד ימכרו לך את הסוג התואם לרכב שלך.
אז פעם הבאה שישאלו אותך אם את צריכה זמן ומים תוכלי להגיד "כבר בדקתי לבד" 🙂
מדובר במים מזוקקים? באיזה סוג חנויות ניתן למצוא אותם?
תודה!
היי מעיין, מדובר על מים מיוחדים בצבע אדום בד"כ. הם נראים כמו מים אבל המרקם שלהם הרבהה יותר שומני, והם רותחים רק בטמפרטורות הרבה יותר גבוהות ממים.
ניתצן לקנות בחנות לאביזרי רכב / מוסך.
שימי לב שלפעמים יש מקומות שימכרו ב 20-30 ש"ח סתם מים עם צבע מאכל אדום, לכן צריך לקנות במקום מסודר.
אני אכתוב בהמשך פוסט רק עם סוגים של מים וסוגים של שמן.
בהצלחה.
תהילה
היי, מה ההבדל בין מים ירוקים לאדומים, והאם יש הבדל בין סוגי רכבים? לי נאמר לקנות מים ירוקים (כתבו על המיכל אנטיפריז)
תוכלי להסביר לי?
היי תרצה.
אני בקרוב אכתוב פוסט מסודר על ההבדלים בין סוגי המים ומה צריך לקנות.
המים הירוקים או האדומים מיועדים מומלצים יותר ממים רגילים כי הם לא קופאים ב 0 מעלות כמו מים רגילים. ולא מתחממים ב 90 מעלות אלא רק ב 128 מעלות בד"כ.
המים האדומים / ירוקים גם גורמים שלא יצטברו משקעים במיכל. ולא תהיה אבנית.
יש הבדל בסוגי הרכבים וסוג המים המומלץ.
אני ממליצה לך לקנות מים מתאימים בחנות מסודרת שאת סומכת עלייהם שיביאו לך מה שהכי טוב לרכב שלך.
תודה תהילה, אכן עושה זאת, רק רציתי להיות בטוחה 🙂
זה בלוג נהדר. אני עשיתי דרך ארוכה לעצמאות ומעריכה אותך ואת הבלוג עד מאוד.
וואו תרצה תודה רבה רבה! 🙂
תודה רבה על ההסברים!
באיזה חנויות מומל לקנות את המוצרים האלה?
חנויות שמוכרות אביזרים לרכב. כמו אוטו דיפו, הום סנטר וכו'
רק לא לקנות בתחנת דלק או משהו בסגנון כי צריך להיות בטוח שבאמת יש איש מקצוע שמתאים את סוג המים וסוג השמן.
[…] איך בודקים שמן ומים […]
[…] הפירוט המלא נמצא כמובן גם פה […]
[…] בעבר פוסט מפורט על בדיקת שמן ומים וגם הכנתי סרטון מעשי על אופן ביצוע […]
[…] בדיקת שמן ומים: כל כ- 3 חודשים. וגם לפני נסיעה ארוכה. […]
[…] מומלץ לעשות מידי פעם בדיקות שמן ומים בכל רכב, וכמובן שחשוב לבצע זאת גם לפני החורף. תזכורת איך בודקים שמן ומים. […]
[…] ההמלצה היא לבדוק שמן ומים ברכב אחת לתקופה (תלוי ברכב) הנה הסבר על בדיקת שמן ומים. במידה וגילית שחסר לך מעט שמן באוטו יש למלא שמן, אני […]
[…] כמו שבימים חמים אנחנו מתאמצים יותר כך גם הרכב. לכן, כדאי להקדים ולבדוק את הרכב לפני הקיץ במוסך, במיוחד את מערכות הקירור והצמיגים, כתבתי על זה לא מזמן כתבה מלאה בנושא – לחצי כאן לקרוא על הכנת הרכב לקיץ. בימים חמים במיוחד כמו היום כדאי להקדיש זמן קצר בבוקר לבדיקה האם יש מספיק נוזל קירור ברכב. ניתן לקרוא כאן על בדיקת שמן ונוזל קירור ברכב. […]
[…] בדיקת שמן ומים בכל רכב חשובה אך כשמדובר על רכב ישן יש יותר סיכוי שחלקים מסויימים יתבלו ולכן מומלץ לבדוק שמן ומים לעיתים יותר תכופות אפילו פעם בשבוע. הנה הסבר איך לבדוק שמן ומים. […]
[…] אלו רק חלק מהסיבות שגם ברכב חדש כדאי לבדוק שמן ומים ולא לזלזל בבדיקה ולחשוב שהיא בתוקף רק לרכבים ישנים. אומנם תדירות הבדיקה לא צריכה להיות כמו ברכב ישן אך עדיין מדובר על בדיקה חשובה שמומלץ לבצע. הנה כמה דוגמאות לתקלות שיכולות לקרות גם ברכבים חדשים: – קורים מצבים שגם ברכב חדש מותקן במוסך בטעות מסנן שמן לא מתאים. במקרה כזה עלולה להיות נזילת שמן. כדי לאתר את הנזילה ולמנוע נזק צריך לבדוק מידי פעם שמן ומים. – קורים מצבים שבגלל תקלות בייצור יכול להגרם מצב של חוסר בשמן או במים ובדיקת שמן ומים באופן קבוע יכולה לעזור למצוא את התקלה בזמן. דוגמה לעוד תקלה אפשרית היא גומיה או אטם שנפגמו במהלך הייצור ויכולים לגרום לנזילה. – ברוב הרכבים תהיה התרעה בצורת מנורה רק כאשר מצב החוסר בשמן קריטי, או במצב שהרכב כבר מתחמם ולעיתים זה כבר מאוחר מידי. אלו הסיבות שגם אם הרכב חדש מומלץ לבצע מפעם לפעם בדיקת שמן ומים ולא לסמוך על הטיפול השנתי במוסך. אם את לא יודעת איך לבצע את הבדיקה את מוזמנת להרשם לאחת מהסדנאות של אוטול'ה וללמוד הכל על בדיקת שמן ומים, להכיר את הרכב ללמוד להחליף גלגל ועוד. הנה לינק לפוסט שמסביר איך לבדוק שמן ומים. […]
[…] להסבר על בדיקת שמן ומים לחצי כאן אם בזמן הנסיעה נדלקה נורת חום מנוע או שמחוג המעלות מראה כי הרכב התחמם עצרי מיד בצד וכבי את המנוע כדי לא לגרום לנזק בלתי הפיך למנוע. […]