אבוד לכם: כל מה שחשוב לדעת על טוטאלוס לרכב

טוטאלוס לרכב – ביטוי קצר עם משמעות רבה, שיתכן וכל אחד מאיתנו ישמע אותו בשלב כזה או אחר בחייו. מה חשוב לדעת אודות מצב זה ואיך תוכלו להימנע מהיקלעות אליו? בכתבה שלפניכם

זאב נחמנזון

אובדן נמנה בין האירועים הקשים יותר להתמודדות עבור כל אדם. החל מילד המאבד צעצוע שליווה אותו מזה זמן רב ומבטא זאת בכאב ובכי, דרך פרידות במערכות יחסים המלוות בצער רב וכלה באובדן הקשה מכל – שכול. אם נתמקד דווקא באובדן חומרי יותר של רכוש, חפץ או מוצר, צפויה להיות תחושת הכאב אף היא קשה להתמודדות שכן מושקע בו לא מעט כסף וגם הוא מלווה אותנו לאורך תקופות שונות בחיים.

דוגמה בולטת לכך היא רכב המהווה נכס בעל ערך כספי רב עבור רובנו. ירידת ערכו היא אמנם דבר טבעי שההתמודדות עמו מתבקשת ונסבלת, אך אובדן מוחלט שלו או כפי שאנו מכירים אותו בשמו הלועזי טוטאל לוס” – הוא כבר עניין מורכב יותר, ולפעמים מעורב בו גם פן רגשי. הנה כל מה שכדאי לכם לדעת עליו.

הדרך לאבדון

אלו מכם שמבינים מה זה ביטוח מקיף ודאי גם יודעים מה זה טוטאל לוס לרכב. למעשה, אחת מהסיבות העיקריות לרכישת ביטוח שכזה מבעוד מועד אשר כשמו כן הוא – כולל כיסוי מקיף, היא אובדן מוחלט אפשרי של הרכב. ביטוח מקיף מכסה גם מקרי גניבה של הרכב (שמהווים אף הם ובהסתכלות מסוימת אובדן שלו) וכן מקרים שבהם הרכב ניזוק עד לרמה שלא ניתן לתקנו. במקרה זה, שעל גורמיו השונים והגדרתו ככלל נפרט בשורות הבאות, מורד הרכב מהכביש ולא ניתן להשמיש אותו יותר. כלומר, אם מדובר בסוג רכב מיוחד, בדגם אספנות או למעשה בכל אחד שיש לכם קשר רגשי כלפיו – תיאלצו להפרד ממנו לתמיד. במידה ואין ברשותכם ביטוח מקיף, משמעות הדבר היא שכל עלות האובדן תחול עליכם וזאת כמובן במידה ואתם האשמים בנסיבות שבעטיין הושבת הרכב. במידה וגורם אחר מעורב ונמצא אשם במצב, אמורה חברת הביטוח שבה הוא מבוטח לשאת בעלות הנזק או לכל הפחות, לדאוג עבורכם לרכב חלופי.

על אף שביטוח מקיף מכסה בדרך כלל את מלוא עלות הנזק של הרכב, כמעט תמיד על המבוטח חלה השתתפות עצמית שנעה לרוב בין 1,000 עד 2,000 ₪. ישנן פוליסות שאינן מחייבות השתתפות עצמית אך מחירן גבוה יותר בשל כך. בכל מקרה שבה תופעל הפוליסה, עתיד מחירה לעלות בשנה הבאה ובסכום גבוה, כך שמעבר לבטחון הנהג והנוסעים – גם כלכלית מומלץ מאוד לנהוג בבטחה.

בית שמאי

לכל רכב מחיר מחירון מוגדר המתייחס לדגם הרכב, לשנתון שלו, למצבו התחזוקתי כולל המרחק שצבר והטיפולים השוטפים, למספר הבעלים שהרכב החליף ועוד פרטרים נוספים. במידה והרכב עבר תאונה או נפגע מדבר מה כמו עץ שקרס עליו או שיטפון שהציף את המנוע שלו, נדרש אמדן של הנזק והערכה כספית של עלות התיקון. הרכב מובא למוסך אשר אליו מגיע גם שמאי רכב מוסמך הבוחן את הרכב והנזק. במצב בו צפויה עלות התיקונים לעלות על 60% משווי הרכב עצמו, יתכן ולא ישתלם עבורכם לתקנו והרכב יורד מהכביש. כך למשל אם שווי הרכב עומד על סכום של 50,000 ₪ ועלות התיקונים תגיע ל-30,000, עדיף לכלל הצדדים המעורבים – שביניהם גם חברת הביטוח, לוותר על התיקון.

סיבה נוספת להשבתת הרכב, מלבד השיקול הכלכלי, היא שרמת הנזק ככל הנראה תוביל לליקויי בטיחות מסכני חיים – ואיש אינו מוכן לקחת סיכון שכזה. בהנחה והשמאי מצא את הרכב כטוטאל לוס – הוא יעדכן את משרד התחבורה בדבר ולמעשה מאותו הרגע, יאבד רישיון הרכב את תוקפו באופן מיידי וייגרע ממצבת כלי הרכב בישראל. הרכב האבוד לאחר מכן יישלח לגריטה או לפירוק כאשר במידה ויש בו חלקים, חלפים ומערכות תקינות בלי שווי כספי, הם יפורקו ממנו ויימכרו בשעה ששווין יקוזז מגובה ההחזר שחברת הביטוח תשלם למבוטח. בכל מקרה של טוטאל לוס מדובר בהליך מורכב שלוקח מספר ימים ולעתים אף שבועיים עד שמתקבל הפיצוי ויש להיערך לכך. חברות הביטוח מציעות לא פעם הטבה של רכב חליפי לתקופה שבה המבוטח נמצא ללא רכבו, אך עדיין מומלץ להיאזר בסבלנות.

הלכה למעשה

מצב נוסף שאינו מוכר לרבים הוא אובדן להלכה“. במקרה זה נוצר מעין גבול אפרפר של כדאיות התיקון, כששמאי הרכב מעריך כי עלות תיקונו תעמוד על כ-40-50% משוויו. בהמשך לכך, עשויה החברה המבטחת להציע את הרכב לבעליו כפיצוי בגובה הנזק כשלאחריו, יועבר הרכב לחברת הביטוח אותו היא תמכור לסוחר רכב ובמידה וייווצר רווח במכירה זו – הוא יעבור אליה. אם אכן מתבצע תהליך שכזה, תירשם הערת אובדן להלכהברישיון הרכב המתוקן וזאת על מנת לידע רוכשים פוטנציאליים כי הרכב ספג נזק כבד, ולהבטיח שיוצע עבורם במחיר הוגן ושקוף.

 

לסיכום, מצב של טוטאל לוס לרכב אינו כזה שתרצו להיקלע אליו שכן השלכותיו – הן הכלכליות והן הרגשיות, אינן קלות במיוחד. יחד עם זאת, תוכלו להימנע ממנו על־ידי נהיגה בטוחה וזהירה וכמובן, לוודא שברשותכם מבעוד מועד ביטוח מקיף לרכב מתאים שיכסה ויגן עליכם באם כבר נקלעתם אליו.

נסיעה טובה ובטוחה.

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן