2020 לפנינו – מהם השינויים העיקריים בעולם הרכב?

מכוניות מעופפות לא יחלפו מעל הפקקים בשנה הבאה, אך כן נראה על הכביש רכבים בטיחותיים, חכמים וחסכוניים יותר. לאן מתקדמת תעשיית הרכב ומה זה אומר לגבי הארנק שלנו? מדריך

יובל בנר

ישראל לא ממש נחשבת למדינה בעלת תרבות מוטורית ענפה. מצד שני, בכל הקשור לטכנולוגיה אנחנו בהחלט כן בטופ העולמי. אבל למה זה משנה ואיך זה קשור לרכב שלך? מסתבר כי רוכשי הרכב הישראלים נמצאים תמיד במקומות הראשונים כשזה נוגע לאימוץ טכנולוגיות מתקדמות ברכב חדש ומדובר במסורת ההולכת שנים אחורה: כשכאן קנו כסטנדרט רכבים עם מזגן, חלונות חשמליים ותיבת הילוכים אוטומטית – באירופה עוד העדיפו את הדגמים הבסיסיים.
שיטת המיסוי הישראלית ומערכות החקיקה עובדות בהתאם לנתונים לעיל, ובמקרים רבים נותנות רוח גבית חזקה לרכישה של כלי רכב מאובזרים ובטיחותיים יותר. מצד שני, אותן רשויות אינן מהססות לשנות את החקיקה, כמו גם חברות הביטוח, כך שהיום רכישה נכונה וכלכלית של רכב צריכה להיעשות לא רק בהתאם למיסוי שעלול לבלבל, אלא גם לאחר השוואת מחירי ביטוח רכב, כיוון שחברות שונות מתמחרות באופן שונה ביטוח לרכב בעל ציוד בטיחותי מתקדם.

לאן הולכת תעשיית הרכב?

בעוד שהרכב המשפחתי הנפוץ והמוכר לנו עדיין משתמש בדלק וננהג על ידי אדם, מתחת לפני השטח קיימת תעשייה רועשת וגועשת, המתעתדת להוציא אותנו מהמשוואה לחלוטין. בשלב הראשון, עומדות להיכנס לתוקף כבר בשנת 2022 שורה ארוכה של חובות התקנה למערכות בטיחות אקטיביות, חובה אשר תושת על היצרנים עצמם. גדולתן של מערכות אלה היא ביכולתן לבלום או להסיט את הרכב בהתאם לתנאי הדרך בעזרת חיישנים מבוקרי מחשב. המשמעות של הכנסת יותר ויותר מערכות מחשוב מתקדם לרכבים, היא שבטווח הארוך הנהג יצא ממשוואת הנהיגה ושעולם הרכב ייהפך לבטוח הרבה יותר.
יחד עם זאת, עובר עולם הרכב תהליך של התייעלות בצריכת הדלק וחשמול יחידות ההנעה. כן כן, בסוף יהיה זה רכב חשמלי אוטונומי לחלוטין. והוא אפילו יהיה זול, זול מאד. ישנה אף גישה הגורסת כי לא תהיה עוד הצדקה כלכלית להחזיק רכב פרטי, מכיוון שיהיה ביכולתך להזמין רכב אוטונומי בכל זמן לכל מטרה בעלות פחותה מזו של תחבורה ציבורית, אפילו.

מה יכנס לתוקף כבר בשנה הבאה?

בפשטות, בשנה הקרובה יעלו לנו הרכבים יותר. ראשית, לאחר חגיגת מיסוי של כמה שנים, תבוטל ההטבה בגין התקנת מערכות התראה פסיביות. מעתה תהיה ההטבה רק על מערכות ADAS, מערכות אקטיביות לסיוע בנהיגה, אלא החדשניות והיעילות יותר.
המצב אשר ייווצר עקב התייקרות זו הוא ככל הנראה פגיעה דווקא בפלח השוק של כלי רכב עממיים וקטנים, שלהבדיל מהדגמים היקרים, אין להן את היכולת לספוג את העלות או לפזר את ההתייקרות, והן יאלצו לעבור טלטלת מחיר משמעותית שעלולה לפגוע קשות בסגמנט זה.
בנוסף, כפי שכבר פורסם בעבר, ישתנה מיסוי כלי הרכב הירוקים. בפועל, השינוי הוא פחות דרסטי משהוצג בתחילה, והוא ישפיע רק על חלק מכלי הרכב הירוקים. אלה שיפגעו ממנו הכי הרבה הם דווקא ההיברידיים היוקרתיים והפחות חסכוניים.
בשורה התחתונה, מה שאומרות התייקרויות אלה הן בדיוק דרכו של אוצר המדינה: עידוד רכישת רכבים גדולים יותר, חזקים יותר וגם בטוחים יותר אשר מגדילים את האשראי שלוקח הרוכש. דבר זה מגביר את הכנסות המדינה ממיסים ישירים ועקיפים הן בטווח הארוך של אחזקת הרכב והן בטווח הקצר של רכישתו, מבחינת מיסים, אגרות ורישוי.

אולי היום בו נוכל לשלוח רכב אוטונומי למסעדה כדי לאסוף את המנה שהזמנת בלי לדבר עם אדם, לא נמצא ממש מעבר לפינה אך הכוחות הכלכליים הפועלים על עולם הרכב והדלקים מחייבים כי בסופו של דבר זה יקרה. ברור גם כי עולם המיסוי, הרישוי והביטוח יאלצו לעשות את ההתאמות שלהם לעניין (היי, כבר לא יהיה ביטוח רכב לנהג חדש יותר!) וכנראה שגם לא יהיה לך רכב פרטי, כי כבר לא יהיה בו צורך, אך יהיה זה עולם נקי ויעיל הרבה יותר.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן