עייפות בנהיגה

עייפה? 12 טיפים איך להשאר עירנית בנהיגה

עייפות בנהיגה זו תופעה שמוכרת לכולנו, השעה אחת בלילה את חייבת להגיע הבייתה אבל את עייפה… את מרגישה שהעיניים נעצמות ומנסה להחזיק אותן פתוחות בכח, אבל שום דבר לא עוזר.

זה קורה לי לא מעט. ההורים שלי גרים בירושלים ואני במרכז, הרבה פעמים אני מסיימת ביקור משפחתי בשעה מאוחרת ואז אני צריכה לנהוג את כל הדרך חזרה כשאני עייפה והנסיעה ארוכה ומשעממת, לפעמים אני ממש נאבקת בעצמי ועוצרת בתחנת דלק, שוטפת פנים קונה לי חטיף ואז ממשיכה בנסיעה עם מרץ ואנרגיה.
איך תדעי שאת עייפה? בדרך כלל, את פשוט תדעי. אבל יש כמה סימנים הגיונים שמראים על עייפות. אם את ממצמצת ומפהקת לעיתים תכופות, אם אינך זוכרת את הקטע האחרון שנסעת ופתאום את שמה לב שהגעת לצומת או לכביש ואת לא מבינה איך פתאום הגעת לשם. אם הראש מתחיל להשמט כלפי מטה וגם אם את מרגישה שאת מגיבה יותר לאט.

הכנתי כמה טיפים ועצות איך להתרענן או איך למנוע הרדמות בנהיגה.

קודם כל ברור שהכיטוב לישון טוב לפני נסיעה ארוכה ולא להתחיל נסיעה כשעייפים אבל אם בכל זאת נקלעת למצב הזה. הנה כמה דברים שיוכלו לעזור לך ולשפר את הרגשת. 

  • לדבר עם אנשים שנמצאים ברכב, או להתקשר למישהו/י ולדבר. השיחה עוזרת לשמור על ערנות ולא להרדם.
  • קפאין עוזר לא להרדם אבל אחרי שפגה השפעתו העייפות מתגברת.
  • אפשר לעצור בצד הדרך ולנמנמם כ-20 דקות כמובן שלעצור רק במקום בטוח. נניח בתחנת דלק.
  • שינה של יותר מ- 20 דקות לא מומלצת מכיוון שקמים ממנה יותר עייפים.
  • לעשות הפסקה בנהיגה כל שעתיים או 150 ק”מ.
  • לאכול או לנשנש בכמויות קטנות מאכלים לא מכבידים ולא עתירי סוכר.
  • לעיסת מסטיק מעסיקה את הפה ועוזרת לשמור על ערנות.
  • חושך מרדים ולכן עוזר להדליק אור בנסיעה.
  • לפתוח חלון, רוח חזקה יכולה לעזור להתעורר ומפריעה לישון.
  • אם יש ברשותך מגבונים לחים תוכלי לנגב בעזרתם את הפנים וכך להתעורר.
  • דברים שמציקים ומעצבנים יכולים לעזור למנוע הרדמות. נסי להדליק מוזיקה מעצבנת לחשוב על דברים מפחידים או לשנות את מצב הכסא לתנוחה שאת לא רגילה אליה.

פתרון נוסף למניעת הרדמות בנהיגה הוא מכשיר המזהה מצב של עייפות ויכול להתריע כמה דקות מראש על התקרבותה של הרדמות. המכשיר נקרא STOPSLEEP הוא פועל בטכנולוגיה מיוחדת שמזהה ירידה בפעילות מוחית ומתריעה בצורה מוכחת על התקרבותה של הרדמות בנהיגה.
המכשיר מגיע בצורת טבעת כפולה שעונדים על שתי אצבעות, בתוך כל טבעת ישנם 8 חיישנים שמודדים את הפעילות החשמלית שמשתנה כאשר המוח מתעייף. כאשר רמת הערנות יורדת המכשיר מתריע על כך. המכשיר עבר בדיקות אפקטיביות ב
מרכז הלאומי למדע בצרפת (CNRS) ואלפי נהגים באירופה כבר משתמשים בו.
גילוי נאות: לא השתמשתי במערכת ולא ניסיתי אותה בעצמי כך שאני לא יכולה לומר מנסיון כמה זה עוזר. אבל זה נשמע כמו משהו יעיל ששווה לנסות במיוחד למי שנוהגת הרבה שעות למרחקים גדולים, במיוחד בשעות הלילה.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן