מי לא שמע על הנעה בגז ?
רכב בעל מערכת הנעה בגז בעצם החל את דרכו כרכב רגיל, המונע ע"י בנזין ועבר הסבה.
תהליך ההסבה אורך מספר שעות, מתקינים מיכל גז בתא המטען והוא מאפשר נסיעה תוך צריכת גז. הדבר אינו מונע מעבר למצב בו צורכים דלק רגיל וקיימת האפשרות לעבור בין שני המצבים בכל עת.
נשמע חלומי? כולנו רוצים לחסוך כסף והנעה בגז זולה משמעותית מהנעה בדלק. אם כן, מדוע רק 1% מהרכבים בארץ מונעים בגז?
מספר סיבות שבגללן זה לא טוב כמו שזה נשמע:
- המחיר: המחירים של הסבות רכב להנעה בגז נעים בין כ- 6,000 ש"ח ל- 10,000 ש"ח, סכום כסף לא מבוטל. ברכבים שאינם חדשים המחיר עשוי אף להגיע לחצי מערך הרכב בש"ח. אנשים רבים חוששים לקחת סיכון על סכום כסף גדול כל כך.
ההשקעה בהסבת הרכב לצריכת גז תחזיר את עצמה במידה ומרבים לנסוע, נניח מעל 20,000 ק"מ בשנה. מעבר לנסיעות האלו, ניתן לומר שהחיסכון עולה על ההשקעה. זאת כמובן אם לא מתכננים למכור את הרכב בתקופה הקרובה. - סיכון הרכב: כאשר מסבים את הרכב להנעה בגז, לעיתים המנוע עשוי לאבד בין 4-12% מעוצמתו. מקורות לא מוסמכים אומרים שהסבה עלולה לגרום לתקלות בשסתומים. למרות כל זאת, במידה וההסבה מתבצעת במקום מורשה ומסודר, לא אמורות להיות בעיות.
כאשר מסבים את הרכב להנעה בגז מבצעים פעולות מורכבות, כמו למשל התחברות למחשב הרכב, חיתוך והתחברות לצנרת של מזרקי הדלק וקדיחה בסרעפת היניקה. בעברית פשוטה – אלו פעולות מורכבות היוצרות פתח לתקלות אפשריות רבות ובעיות שונות בחיישני הרכב. לפעמים עשויות להיגרם גם בעיות של זיהום אוויר. - אחריות יצרן: במידה והרכב לא עבר הסבה במקום מורשה, אחריות היצרן על המנוע תאבד תוקף.
חסרונות נוספים של הנעה בגז:
- אסורה הכניסה לחניונים תת קרקעיים שאינם בעלי מערכת אוורור מיוחדת, מחשש לדליפת גז (שלא אמורה להתרחש אך תמיד קיים סיכון) והצטברותו למצב נפיץ בחניון.
- לאחר שהרכב מונע בגז, קשה יותר למכור אותו. יתכן והסיבה הינה הצורך לגלם את מחיר ההסבה במחיר הרכב. סיבה נוספת ומאוד מקובלת היא שאנשים לא תמיד נלהבים משינויים ולרוב חוששים מתקלות העלולות להיווצר בעקבות ההסבה.
- הנעה בגז מצמצמת את שטח תא המטען. בין אם אתם הורים לילדים קטנים ותא המטען משמש כמחסן לעגלות, או שאתם פשוט אוהבים לטייל בשטח – תא המטען הוא חלק בלתי נפרד מהרכב. שטח האחסון מהווה חשיבות רבה ומיכל הגז תופס חלק גדול ממנו.
- קיימות רק כמה עשרות תחנות שנותנות שירותי "תדלוק" בגז, לעומת אלפי תחנות דלק רגיל הפזורות ברחבי הארץ.
בשיחות עם אנשים שהיה להם בעבר רכב עם הנעה בגז, עולה שאכן חסכו כסף מידי חודש. אמנם במבחן המציאות נראה כי כמעט כולם החליפו את רכבם ועברו לרכב היברדי. מאז לא רכשו שוב רכב המונע בגז.
לסיכום: כשההסבה להנעה בגז תהיה פשוטה יותר, ללא תקלות וסיכונים לרכב, תותאם להגבלות בחוקים ואולי גם תעלה קצת פחות – רק אז, יתכן והמגמה של "תדלוק" בגז תגדל. נכון לעכשיו אין הרבה מכוניות שעברו הסבה להנעה בגז והסיבות לעיל ממחישות היטב את נתון זה.
אני קצין בטיחות בתעבורה ויועץ לחברות בתחום הרכב, כבר שנים רבות אני נוסע ברכב מונע גז, מכיר גם חברות עם מאות כלי רכב מונעים גז גפ"מ ,
ראשית אין כל סכנה, בזמן תאונה הגז יותר בטוח מבנזין,
לפי תקנות EOCD ומנהל הבטיחות האמריקאי מותר להכנס לחניונים תת קרקעיים, והרכב בטוח מאוד, בארץ מחמירים יותר מהאפיפיור, וזה מחוסר לקיחת אחריות וחוסר ידע,
יש כמה מתקינים מורשים שעושים עבודה נפלאה , ,
יש מעל 80 תחנות תידלוק מהצפון ועד אילת, חיסכון של 60% בעלות הדלק,
הרכב מאבד מכוחו עד 5% בלבד,
אסור ליבואן להסיר אחריות כתוצאה מהתקנת מערכת הנעה בגז, על היבואן להוכיח כי הנזק נגרם בגלל ההתקנה, ואין נזקים כי מתקינים משמנת שסתומים ,
את כלי הרכב המונעים בגז מוכרים ברגע בגלל שהמערכת כבר מותקנת והעלות חצי מחדש במכירת הרכב וההוזלה בתדלוק משלמת במהרה את עלות תוספת המערכת,
רכב מונע בגז יותר חסכוני וירוק מכל היברידי,
אני נוהג כיום באאוטלנדר 4X4 2400 , עושה בנסיעה רגילה 12.5 קלומטר לליטר מחוץ לעיר שבעלות בנזין זה לפחות 25 קילומטר לליטר, בעיר 8.5 לליטר שזה בעלות בנזין 19 קילומטר לליטר,
תסכמו לעצמכם מה עדיף,
נסיעה טובה ובטוחה ,
כמו לכל דבר בחיים גם למערכת גז לרכב יש יתרונות וחסרונות אבל במקרה הזה יש יותר יתרונות מאשר חסרונות
יש הרבה סיבות שרק ל-1% מהאוכלוסיה מערכת גז לרכב ולרוב מדובר בפחדים פסיכולוגיים והעלות החד פעמית (שהיא מעט נמוכה יותר ממה שרשום כאן בכתבה)
במדינות רבות בעולם ,אחוזי הרכבים המונעים בגז גבוהים מאוד ,למשל דרום קוריאה ,תורכיה ,סין ועוד
מכיוון שגז הרבה יותר נקי מבנזין ,כמות הפיח המצטברת במנוע אפסית ולכן מנועים מאריכי חיים בהנעה בגז.
גז נחשב לירוק יותר מהיברידי ובטוח מרכב המונע בבנזין.
כמובן שיש להתקין רק אצל מתקין מוסמך ומורשה ,אני נוהג בריכבי גז כ 7 שנים ומעולם לא הייתה לי תקלה במערכת או תקלת מנוע שנגרמה כתוצאה משימוש במערכת גז
אז שלא יעבדו עליכם?
אגב בארץ על החניונים לדאוג לאיוורור בלי קשר לרכבים מונעים בגז ,כמה פעמים קרה לכם שנכנסתם לחניון ,יצאתם מהרכב והרגשתם מחנק ואת זה אף רשות לא אוכפת ,פשוט תולים שלט בכניסה שאין כניסה לרכבים מונעים בגפ"מ ו"פותרים" את הבעיה.
נסיעה טובה ובטוחה