תסעו בנוח – המערכות שישדרגו לכם את חווית הנסיעה

חלק ישמרו עליכם טוב יותר בזמן הנהיגה, ואחרות פשוט יסדרו לכם דרך נעימה יותר. הנה 5 מערכות לרכב שאתם צריכים להכיר


יוני אביב

עד לפני עשור או שניים, חווית נסיעה ברכב פרטי היתה נושא שרלוונטי רק לבעלי רכבי מנהלים או דגמי ספורט קיצוניים. בעלי מכוניות “רגילות” שרצו לתבל מעט את הישיבה שלהם מאחורי ההגה – או לחילופין לספק לעצמם מנגוני הגנה ובטיחות מתקדמים יותר – נאלצו להתקין אותם באופן פרטי, בעלות גבוהה, ובתנאי שהמכונית שלהם תומכת בהוספת הפיצ’רים.
החדשות הטובות הן שלאט אבל בטוח, יותר ויותר פיצ’רים מתקדמים שכאלה – גם בתחום הנוחות וגם בתחום הבטיחות – זלגו להם לדגמים הרבה יותר שכיחים ופופולריים. במילים אחרות, גם הבעלים הגאה של יונדאי i25 חדשה או משומשת, יכולים ליהנות מחוויית נסיעה משודרגת, בעזרת מערכות המתוקנות ברכב מראש, או כאלה שניתן להתקין בו באופן פרטי.
הנה סקירה של כמה מהפיצ’רים שכבר זמינים בשוק הרכב, ויכולים לסדר גם לכם נסיעה נוחה ובטוחה יותר. 

מערכת סטיה מנתיב

אחד הפיצ’רים הכי מוצלחים של השנים האחרונות, בכל מה שקשור למניעת תאונות דרכים, והצלת חיים. בגדול אנחנו מדברים על מערכת המבוססת מצלמה קדמית וחיישנים, המסונכרנת עם מחשב הרכב, ואמורה לספק התראה קולית וחזותית, בכל מקרה של סטיה לא מתוכננת מנתיב הנסיעה.
כלומר, בכל פעם שהמערכת תזהה סטיה מהנתיב שלא מלווה בהפעלת האיתות, היא תסיק שמישהו פה הוריד עיניים מהכביש, ותפעל כדי “להעיר” את הנהג. לפעמים בצורת רעידות בהגה עצמו, לפעמים באמצעות צפצוף כלשהו או בעזרת תאורה בוהקת על לוח המחוונים. 

בקרת יציבות

מערכת בטיחות חשובה שכבר הפכה כמעט לסטנדרט בכל רכב שעלה על כבישי ישראל בשנים האחרונות.

מטרת המערכת היא לזהות מצבים של תת היגוי או היגוי יתר בזמן הנסיעה, ולהיכנס לפעולה כדי לתקן אותן ככל שניתן. ביחד עם מערכת ותיקה וחשובה נוספת הלוא היא מערכת ה ABS – למניעת נעילת גלגלים, בקרת היציבות מנטרת מצבים בהם הרכב מתקדם בקו סיבוב רחב מדי, או לחילופין נכנס בזווית חדה מדי לתוך פניה, ועומד לאבד את היציבות שלו.
במצב כזה המערכת תאסוף את הנתונים מגלגל ההגה ומחיישני הגלגלים, תפעל להורדת המהירות של הרכב, ותנסה לחלק מחדש את הכוח לגלגלים השונים לפי הצורך. כמובן שקיומה של המערכת לא אמור להוות תחליף לנהיגה אחראית ורגועה, אבל ללא ספק מדובר בפיצ’ר בטיחותי המפחית מצבים בהם רכב מתהפך, תאונות דרכים כתוצאה מאיבוד שליטה, וכדו’. 

מערכת לבלימת חירום אוטונומית

כאן אנו כבר מגיעים לתחום ההולך ומתפתח של בקרות ומערכות בטיחות אקטיביות.
כלומר, לא רק כאלה שיודעות לנטר מצב מסוכן בנהיגה ולספק התראה לאוחזים בהגה, אלא כאלה שכבר פועלות בעצמן כדי לצמצם את הסיכוי לפגיעה, לפעמים עוד לפני שהנהג בכלל שם לב שמשהו רע עומד לקרות. 

הדברים אמורים במיוחד במקרה של בלימה לקראת התנגשות ברכב שמלפנים.
במקרה כזה, המערכת תפעיל בעצמה את הבלמים, ותפעל לעצירת חירום. המערכות המתקדמות יותר יודעות כבר לזהות סכנות מהסוג הזה גם בעת נסיעה מסוכנת לכיוון של הולכי רגל או רוכבי אופניים, ובכך ביססו את עצמן כפיצ’ר בטיחותי חשוב מאין כמוהו. 

מצלמת רוורס

מכירים את זה שאתם רק מתחילים לנסוע אחורנית כדי להיכנס לחניה ברחוב, ועל המדרכה כבר יתנדב איזה קשיש חביב לכוון אתכם פנימה מבלי שהתבקש בכלל? אז הפיצ’ר הזה אמנם עדיין קיים, אבל קשה לבנות עליו באופן קבוע. על מצלמת הרוורס תוכלו לסמוך תמיד.
כאמור, בדגמים רבים מהשנים האחרונות מצלמת הרוורס כבר מגיעה כסטנדרט, והיא משדרת אל מסך המולטימדיה שבמרכז הדשבורד שלכם, אבל גם אם לא – אין דבר, מדובר בפיצ’ר יעיל, פשוט להתקנה ולא יקר וניתן להשיג אותו במגוון חנויות בארץ ואף בהזמנה מקוונת באתרי קניות בחו”ל.
טווח המחירים מתחיל בכמה מאות בודדות של שקלים ומאמיר מעלה לפי איכות המצלמה המותקנת, אבל בכל מקרה מדובר בשדרוג נחמד ולעיתים אף יעיל מאוד בחוויית הנסיעה שלכם. 

מערכת מולטימדיה 

גם כאן, אם התמזל מזלכם להיות בעלים של רכב צעיר יחסית, סביר מאוד להניח שכבר מותקנת בו מערכת מולטימדיה מובנית, שמגיעה כסטנדרט מהיצרן.
כמובן שגם אותה תוכלו לשדרג לפי הצורך, או בכל מקרה להתקין כזאת במכונית שלכם במידה והיא מצוידת במערכת מיושנת.
בגדול, למערכות האלה היום יש גם אספקטים בידוריים כמו סאונד ברמה גבוהה (עבור הנהג) או וידאו באיכות טובה (עבור הנוסע בלבד, כן?), וגם אספקטים הקשורים יותר לנהיגה עצמה כמו מצלמת 360, מערכת ניווט וכדו’.
בכל מקרה כדאי לוודא שהמערכת שלכם תתמוך בהורדת אפליקציות שמעניינות אתכם, שהיא יודעת להתממשק עם בלו-טות’ ולזהות את הפורמטים הרלוונטים לאודיו, ואפילו להתחבר עם מצלמת הדרך אם יש לכם כזאת. 

לסיכום, בין אם מדובר רכב חדש שכבר נהנה מכמה מערכות בטיחות או פיצ’רים מעולם הנוחות, או ברכב קצת יותר ותיק שלא הגיע מצויד מספיק מהמפעל, קל יותר מתמיד היום לשדרג את חווית הנסיעה לאוחזים בהגה או לנוסעים שמסביבו.
כמו תמיד, סקר שוק פשוט וחכם יקנה לכם את המידע הדרוש לכם, כמו גם את טווח המחירים הצפוי. 

סעו בזהירות.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן