עברתם תאונת דרכים? כיצד להתנהל ומה חשוב לדעת

קרתה תאונה? קחו נשימה עמוקה, זה לא סוף העולם. יש מספר פעולות בסיסיות שצריכים לעשות, ומשם והלאה חברת הביטוח תטפל במקרה. אז מה עושים בעת תאונה, אילו פרטים חשוב להחליף ולמי פונים? – מדריך

חשבנו שלנו דברים כאלה לא יקרו, אבל כן, זה קרה. לצערנו, תאונה – קלה או קשה – היא אירוע שכל נהג יכול לצפות להיות מעורב בו בשלב כזה או אחר של חייו. ולמרות זאת, נראה שרובנו לא מוכנים כיאות למקרה כזה – מה עושים, למי פונים, האם הביטוח שלי מכסה את הנזק? אל תחשבו “לי זה לא יקרה”, היו מוכנים ותחסכו לעצמכם הרבה בהלה וכאב ראש.

אבל רגע לפני שנתחיל, נציין את מה שאמור להיות מובן מאליו – ביטוח רכב נכון שמותאם לכם הוא הבסיס לראש שקט בעת תאונה. כמו כן, חשוב לדעת שביטוח רכב מקיף אמור לכסות את מרבי הנזקים לרכוש ולגוף במקרה תאונה, ולכן כדאי מאוד לוודא שיש ברשותכם פוליסה שמתאימה לפרופיל הנהג שלכם. וכעת – חלילה וקרתה תאונה, מה עושים?

אין נפגעים?

בדקו שאף אחד מנוסעי הרכב שלכם או הרכב השני אינו פגוע. אם המצב אכן כך, דאגו לצאת מטווח סכנה – רדו מהנתיב, לבשו וסט זוהר והשתדלו לצמצמם כמה שיותר את ההפרעה לתנועה. כעת החליפו פרטים עם כל מי שהיה מעורב בתאונה – שמות הנהגים, כתובת, מספרי תעודות זהות, מספר הפוליסה של הביטוח של כל המעורבים, שם חברת הביטוח ומספרי הרכבים המעורבים. מומלץ גם לצלם תמונות של זירת התאונה, של הרכבים ושל תנאי הדרך. 

יש נפגעים?

שלמות הגוף היא השיקול הראשון במקרה כזה. אין להזיז את כלי הרכב המעורבים, ואסור לנסות להזיז את הנוסעים הפגועים. רק אם הרכב בוער או עומד לקרוס או להידרדר, יש לנסות לחלץ את הפצועים. בכל מקרה, יש להזעיק משטרה באופן מיידי, ולתת למוקדן את כל הפרטים האפשריים – מיקום, מצב הפצועים, מספר הפצועים וכדומה. 

אם עדי ראייה נכחו במקום, כדאי לבקש את פרטיהם להמשך תהליך חקירת התאונה בעתיד. אם נפגעתם ופוניתם על ידי אמבולנס לבית חולים, דעו שחברת הביטוח אמורה גם לכסות את הוצאות הפינוי. 

אתם צד ג’?

קרתה תאונה, אם אינכם אשמים באופן מובהק – למשל, הרכב שלכם בכלל היה במצב חנייה בעת שרכב אחר פגע בו, או שרכב אחר סטה לתוך הנתיב שלכם – אתם מהווים נפגע מסוג צד ג’. במקרה כזה אתם עתידים להגיש תביעת ביטוח צד ג’, כדי לקבל פיצויים על הנזק מחברת הביטוח של הצד הפוגע. 

לצורך כך, עליכם להחליף פרטים עם הנהג הפוגע כפי שפורט לעיל – שם, כתובת, ת”ז, מספר פוליסה, מספר רכב ומספר טלפון. לאחר מכן התקשרו לחברת הביטוח שלכם, הנציג ינחה אתכם ליצור קשר עם שמאי להערכת הנזק שנגרם לרכב, לצורך גיבוש התביעה. כמו כן, תקבלו טופס שמצהיר שאינכם תובעים את חברת הביטוח שלכם, אלא רק של הנהג הפוגע (כפל תביעות הוא אסור), ושימו לב שהנציג גם צריך לספק לכם אישור היעדר תביעות בשלוש השנים האחרונות או תדפיס תביעות שהגשתם בשנים אלה.

לכל המסמכים שאספתם הוסיפו תמונות של הנזקים, קבלה ממוסך על תיקון אם רלוונטי, דו”ח משטרה אם יש ועדויות של עדי ראייה. עם כלל המסמכים תוכלו להגיש תביעה אל מול החברה המבטחת של הצד השני, שתודיע לכם בתוך 30 יום אם תביעתכם התקבלה ובכמה כסף תפוצו. 

התקשרתם לביטוח?

אחרי השיחה עם המשטרה ועם מד”א במקרה של תאונה עם נפגעים, הטלפון הבא שעליכם לבצע הוא אל חברת הביטוח. אי לכך, שמרו מבעוד מועד את המספר המהיר למוקד החירום של חברת הביטוח שלכם, כדי שבמקרה תאונה תוכלו לבצע את הטלפון בזריזות.

כשאתם יוצרים קשר עם הביטוח, דאגו להעביר כמה פרטים מינימליים בעזרתם סוכן הביטוח יוכל לטפל בתביעתכם – מספרי ת”ז של המעורבים, מספרי הרכבים (כדאי לצלם מייד את מספר הרכב השני, כדי להימנע ממצב של פגע וברח), פרטי מיקום התאונה, השעה והיום שבהם היא התרחשה. כדי לסייע לחברת הביטוח להגיש תביעה איכותית, ספקו גם פרטים על הדרך שבה התרחשה התאונה, תמונות נזקים ותנאי הדרך וכן הסרטות וידאו של האזור, הרכבים והכביש.

לסיכום, תאונה היא לא מצב נעים והדרך הכי טובה להתמודד איתה היא להימנע ממנה. אבל אם היא כבר קרתה, היו הוגנים, אדיבים וסבלניים. גם הנהג או הנהגת שממול חוו רגע מטלטל, וגם אם התאונה הייתה באשמתם, שוחחו איתם ברוגע ובדרך ארץ. סעו בזהירות!  

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן