מ-2020 ועד היום: סקירת שוק הרכב החשמלי בישראל

השנתיים האחרונות הוכיחו כי הנהג הישראלי רעב למכונית חשמלית בטוחה, נוחה ומשתלמת – ושהוא אף מוצא את מבוקשו אצל מותגים סיניים פחות מוכרים, ההופכים ללהיט מפתיע. מתי הם יכבשו את השוק ולאן פניו מועדות? הישארו איתנו

אורן הדר

2022 צפויה להיות השנה הטובה ביותר למכירות רכב חשמלי בישראל עד כה; ברבעון הראשון נרשמה צמיחה של כ-300% במסירות בהשוואה לזה המקביל אשתקד, והזרוע עוד נטויה. את טבלת המכירות נכון לעכשיו  אמנם מובילה טסלה האמריקאית עם 1,454 מסירות, אך דווקא מה שקורה במורד הטבלה הוא שמסמן את הטרנד המשמעותי ביותר בתחום: עלייתו של הרכב החשמלי הסיני. השוק הישראלי מאמץ בשמחה מותגים סיניים, המציגים יתרונות שאין לא לחשמליות האירופיות, לא לקוריאניות ולא לאמריקאיות.

אז מה התרחש בשוק הרכב החשמלי בישראל בשנתיים האחרונות ולאן פניו מועדות באלו הבאות? לפניכם סקירה קצרה. 

הסינים היו שם קודם

היצרנים הסיניים היו אלו שהביאו את המהפכה החשמלית לישראל ב-2020 במהלכה נמכרו כ-1,500 מכוניות חשמליות, כאשר חצי מהן היו רכבי פנאי/שטח קטנים מדגם של חברה סינית הקיים משנת 2005. בשנת 2021 נרשמה צמיחה של יותר מ-500% במסירות המכוניות החשמליות ובסופה, כבר נסעו בכבישי ישראל יותר מעשרת אלפים מכוניות חשמליות לחלוטין של יצרניות שונות. חברות אלו לא השקיעו בשיווק ובמכירות משאבים רבים או בנו זהות מותג לאורך שנים. הן בסך הכל הציגו מכוניות קרוסאובר קטנות וחסכוניות מאוד, במחיר משתלם, עם איבזור מצוין והליך רכישה פשוט – והישראלים הצביעו ברגליים. 

אתגר ליבואנים הוותיקים

גם לענקיות הרכב הותיקות כמו יונדאי, קיה וטויוטה נוכחות בטבלת המכירות ויונדאי אף תפסה את המקום השלישי עם הגרסה החשמלית של האיוניק 5. קיה הגיעה למקום החמישי בלבד עם הגרסה החשמלית של הקונה אך טויוטה לעומתן, כלל לא נכנסה לעשיריה הראשונה ברבעון החולף. לפי הערכות, הסיבה היא כי היבואנים בישראל פשוט לא יודעים איך למקם את הדגמים החשמליים באופן שלא יציב תחרות מוחצת לאלו ההיברידיים ולמכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית. בסופו של דבר, נדרש היבואן להציג שיעורי מכירות גדולים של כל הדגמים – תוך הימנעות ממצב שבו דגם אחד מתחרה במשנהו. בנוסף, עליהם להתמודד עם מגבלות אספקה: היצרנים עצמם מעדיפים להקצות דגמים חשמליים במחיר תחרותי אל שווקים גדולים וחשובים יותר מישראל, באירופה וארה”ב, ולכן בארץ מציגים בעיקר דגמים יקרים ועתירי ביצועים.  

הוואקום הזה צפוי להימשך ואף להחמיר: המלחמה באוקראינה גררה התייקרות מורגשת במחירי הנפט שהקפיצה את עלויות הדלק ובמקביל, שיבשה גם שרשראות אספקה וסחר ימי, בעיקר של רכיבים המיוצרים במזרח אירופה. כמו כן, ממשיך משבר השבבים העולמי לפגוע בקצבי הייצור של מכוניות בכל מקום ולייקר חלפים. שלושת הגורמים הללו – דלק ותחזוקה שמתייקרים, בשילוב מגבלות אספקה, הם שהקפיצו את הביקוש לרכב חשמלי, ויצרו כזו הזדמנות למותגים פחות מוכרים בישראל.

התחזית: זינוק בביקוש לג’יפונים סיניים

הנהג הישראלי רעב למכונית חשמלית משתלמת, בטוחה ונוחה. הסיבה הראשונה היא כדי לחסוך כמובן, אך השנייה היא פונקציונליות: עבור הנהג הממוצע, רכב חשמלי מומלץ הוא ג’יפון סיני נוח שמחירו אטרקטיבי ומספק את אותן יכולות בעיר – ושלל יתרונות אחרים, כשנוסעים עם המשפחה לפיקניק. לא פלא שלפי הערכות, עד 2025 יעלו על הכבישים בארץ יותר מ-215,000 כלי רכב חשמליים. 

יצרנים סיניים כבר צברו אלפי הזמנות וצפויים להתחזק משמעותית גם השנה. ככל הנראה שהתנופה הגדולה תגיע בזכות המגזר העסקי ומפעילי ציי רכב גדולים – מחברות ליסינג ועד צה”ל. עם זאת, נובעים מכך כמה אתגרי תשתית אשר בראשם שדרוגים למערכת החשמל והקמת אלפי עמדות טעינה, אך החיסכון בעלויות לצרכן צפוי להפוך לדרישה קריטית מצד הציבור. כזו שהממשלה צפויה להיעתר לה שכן רכב חשמלי אינו מזהם, אינו מרעיש, זול בהרבה לתחזוקה ופשוט מועיל בהרבה לכלכלת המדינה בהשוואה לטכנולוגיות ישנות יותר. 

לאן מועדות פניו של השוק העולמי? 

טבלת המכירות הישראלית דומה לזו שבארה”ב ובשווקים נוספים. ואולם, במדינות אחרות הקצו ענקיות רכב יותר מכוניות חשמליות לחלוטין ולכן בולטות יותר בנוכחותן בצמרת הטבלה. היצרנים הסיניים מצליחים לחדור גם לשם, אך בצורה פחות טוטאלית ויותר הדרגתית. 

בינתיים, הפכה סין עצמה לנבואה אוטופית של תחבורה חשמלית: כ-13.5% מכלי הרכב החדשים במדינה הם חשמליים וקצבי המכירות מוסיפים לעלות ובנוסף, תפוצת הרכב החשמלי שם כה גדולה שהממשלה ביטלה את הסובסידיות שנועדו לעודד רכישה; פשוט כי כבר אין בהן צורך. בשווקים אחרים עדיין קיימים הליכי חקיקה ורגולציה התומכת בצמיחת תחבורה חשמלית, כמו אנגליה, בה החל מהשנה הבאה יחויב כל קבלן הבונה בית חדש להתקין בו עמדות לטעינת רכב.

אם כן, המהפכה החשמלית שפרצה לחיינו בסערה בשנת 2020 צפויה ללוות אותנו גם בשנים הבאות. זאת על-ידי הגעתם של דגמים חדשים, שדרוגם של כאלו קיימים וכמובן – חיזוק תשתיות החשמל שתאפשרנה טעינה נוחה, יעילה וחסכונית.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן