איתור תקלות נפוצות בגירים אוטומטיים ודרכי טיפול

הגיר האוטומטי הוא אחד הרכיבים החשובים ביותר ברכב, באמצעות האנרגיה שמפיק המנוע, הגיר גורם לתנועה ומסוות את מהירות הנסיעה. תיבת הילוכים אוטומטית היא האלטרנטיבה הראשונה לתיבה הידנית. היא משוכללת ומתקדמת יותר ועוברת שדרוגים במהלך השנים. יחד עם זאת, עדיין מדובר ברכיב מכני וכמו כל רכיב מכני אחר גם הוא עלול לסבול מתקלות שונות הנובעות משחיקה, שימוש לא נכון ומבעיות נוספות.

גיר הוא חלק יקר מאוד ברכב ולכן עלינו לשמור עליו היטב. לכן, במקרים בהם גילינו בעיה בגיר או עולה חשד לבעיה, מומלץ להתייחס לכך במלוא הרצינות וללא דיחוי כדי למנוע החמרה של המצב והנזק, מה שעלול להסתכם בהוצאות כספיות גבוהות יותר על תיקון / החלפת הגיר. 

כיצד נזהה תקלות בגיר אוטומטי?

הגיר האוטומטי מורכב ממספר חלקים. במקרים מסוימים ייתכן והבעיה נובעת מתקלה ברכיב מסוים וטיפול נקודתי אכן יפתור את התקלה, כמו למשל מחסור בשמן גיר. במקרים אחרים, בהם הבעיה מורכבת יותר נצטרך לפנות למכון גירים לצורך שיפוץ גיר אוטומטי מקצועי הכולל החלפת כל מכלול הגיר או החלפה של תיבת ההילוכים, כשהאופציות לכך הן גיר משומש מפירוק מקומי או מיבוא מחו”ל. בתיבות ההילוכים האוטומטיות, כאמור, עלולות להיווצר תקלות שונות. נעבור על הנפוצות שבהן, הגורמים האפשריים להיווצרות התקלה ומהן הדרכים האפשריות לטיפול בבעיה.

גיר אוטומטי

סימנים ותקלות נפוצות בתיבת ההילוכים האוטומטית:

אי כניסה להילוך / גיר לא מגיב

במקרה בו ההילוך לא נכנס כלל לפעולה ייתכן שמקור הבעיה קשור לבורר הילוכים לא תקין (כבל המקשר בין ידית ההילוכים לגיר), כתוצאה מכך לא ניתן לצאת ממצב P (חניה) ולהעביר ל-D. אפשרות נוספת, היא כשל חשמלי הנובע מכמות נמוכה של נוזל הגיר או עודף בנוזל, מה שעלול למנוע שליטה בתיבת ההילוכים ולהעביר הילוך. גורם אפשרי נוסף הוא תקלה בגלגל התנופה, שתפקידו להעביר את הכוח המופק מהמנוע אל תיבת ההילוכים, לצורך יצירת אפקט ההנעה. תקלה בגלגל התנופה עלולה למנוע כניסה להילוך. גם תקלה בסולנואיד – הרכיב האחראי על פתיחה וסגירה של מעברי שמן אל בית השסתומים (מוח הגיר) עלולה למנוע כניסה להילוך, השהיה זמנית וקפיצה. את הבדיקה לכך יש לבצע על ידי מכונאי מוסמך כאשר עדיף תמיד לפנות למכון גירים מקצועי, מאחר וייתכן שמקור התקלה לא יאותר בנקל ויעלה הצורך בדיאגנוסטיקה ממוחשבת.

גיר אינו מעביר הילוכים

במקרים מסוימים, הגיר ישתלב להילוך אחד בלבד ולא יאפשר מעבר הילוכים. הסיבה לכך יכולה להיות זיהוי של כשל מכאני או חשמלי, נתיך שנשרף, תקלה באחד החיישנים, תקלה בסולנואיד כפי שהוזכר למעלה, תקלה במחשב או מוח הגיר. הדבר לרוב יצריך בדיקה ממוחשבת מטעם מכון מקצועי.

גיר לא נכנס לרוורס

תקלה שיכולה להתרחש עקב סיבות שונות: מחסור בשמן או בפילטר שמן, כבל בורר הילוכים לא תקין, תקלה בבית השסתומים או שחיקה של תיבת ההילוכים מה שמצריך שיפוץ / החלפה. יש לבצע אבחון במכון גירים.

השהיה טרם כניסה להילוך

במקרים מסוימים ישנה השהיה של הגיר לפני שהוא נכנס להילוך. מקרה כזה יכול להיות בעיה הקשורה לרכיב מסוים, כמו למשל מוח הגיר, לבעיה של אי מעבר שמן עקב פילטר סתום מה שיצריך החלפת הפילטר. או תקלה כללית אשר בעקבותיה יש צורך לבצע החלפה או שיפוץ של הגיר. את התקלה יש לאבחן במכון גירים מוסמך.

גיר מחליק

מצב בו ההילוך אינו משתלב כהלכה, הוא נע פנימה והחוצה. מקור התקלה יכול להיות מחסור בנוזל תיבת ההילוכים, נוצר חוסר לחץ ולכן נוצרת ההחלקה. ייתכן כי התקלה קשורה לפיקוד חשמלי לקוי, למשל בעיה בחיישן מהירות הרכב, או בסולנואיד, או בלאי בחלק מהרכיבים המכאניים. במצב כזה יש לבדוק אם חסר שמן. ניתן גם להיעזר במכשיר סורק לאיתור תקלות לרכב (OBD), אך תמיד ההמלצה היא לבצע בדיקה במכון מאחר ולעיתים התקלה היא כללית ויש לבדוק באופן מקיף יותר לצורך מתן טיפול הולם.

גיר בועט

מצב בו יש קפיצות של הגיר במעבר ההילוכים. הקפיצות האלו עלולות לזעזע את הנוסעים ברכב ולעיתים גם להרעיש. יש לציין שתקלה זו נפוצה יחסית בתיבות הילוכים רובוטיות ובמקרים כאלה כיול ממוחשב של הקלאץ’ עשוי לפתור את הבעיה. מקור תקלה בתיבת ההילוכים האוטומטית יכול להיות לנבוע ממגוון סיבות החל מבעיות חשמליות הקשורות לסולנואיד ולחיישן, תקלה במחשב, במוח הגיר ועוד. במקרה כזה יש לפנות למכון מוסמך לביצוע דיאגנוסטיקה.

דליפת שמן גיר

תקלה נפוצה זו יכולה להתרחש עקב סיבות שונות – אם זה שמן לא תואם, אטם שמן שנקרע, ברגים משוחררים, מכסה אטם לא תקין ועוד. במקרה כזה יש לבדוק את שמן הגיר במצב חניה כאשר הרכב דלוק, להוציא את מדיד השמן (יש לשים לב לבצע את הבדיקה במדיד שמן הגיר ולא של שמן המנוע), לנגב אותו, להכניס אותו שוב ולראות אם יש כמות מספקת המגיעה לקו הסימון. במקרים של חוסר יש למלא שמן של היצרן המקורי, בהתאם להוראות היצרן.

ריח שרוף

במקרה ואתם מריחים ריח שרוף, לרוב הדבר יעיד על נוזל שמן גיר שנשרף עקב התחממות יתרה שקשורה למחסור בנוזל או נוזל לא מתאים. במקרה כזה חשוב לטפל בבעיה במהירות כי זה עלול להוביל להצטברות של פסולת מזוהמת ולגרום לנזק משמעותי לתיבת ההילוכים. יש לקחת את הרכב למוסך לשם ביצוע בדיקה מקצועית בהקדם.

רעידות ורעשים חשודים

במידה ואתם שומעים רעש חריג מהגיר, אם אלו רעידות, נקישות, רעש זמזום או מעין יבבה זה סימן כי קיימת בעיה כלשהי, הדבר יכול להיות קשור למפלס נוזל שמן נמוך, מסנן סתום או כשלים כלשהם במערכת ההילוכים, דבר המצריך דיאגנוסטיקה מקצועית.

חשוב לטפל בבעיה בזמן ובאופן נכון

נסכם בכך שישנן בעיות רבות העלולות להיווצר בתיבות ההילוכים האוטומטיות, לכן עלינו להיות ערים וקשובים לרכב שלנו ובמקרה של חשד לתקלה לטפל בכך בזמן. ההמלצה היא לפנות למכון גירים מקצועי שברשותו ציוד מתקדם לאיתור בעיות וידע כיצד להשתמש בציוד ולפתור בעיות גיר מורכבות יותר ופחות. במקרה כזה אתם יכולים להיות בטוחים יותר כי קיבלתם טיפול הולם לבעיה ולא בזבזתם כסף על תיקונים שנעשו על ידי גורם שאינו בקיא בטיפול בגירים אוטומטיים.

המאמר באדיבות מכון גירים קאר גיר המספק שירות שיפוץ גיר אוטומטי הכולל בדיקה ממוחשבת חינם.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן