רישיון לעבור – מה חשוב לעשות לפני שלוקחים את האוטו לטסט

הוא מגיע פעם בשנה, דורש זמן וסבלנות וגם עולה לא מעט כסף. אילו שלבים כולל הטסט לאוטו ומה חשוב לעשות ולוודא לפני שמגיעים אליו כדי שלא נדרש חלילה למבחן חוזר?
כל הפרטים כאן

גם אם רכבכן מתוחזק היטב ואף אם אינכן מרבות להשתמש בו, אין מנוס מהפעם האחת בשנה בה תצטרכו לקחת אותו למבחן רישוי, או ‘טסט’ בכינויו העממי. מטרת המבחן היא לוודא שהרכב תקין ובעיקר בטוח לנסיעה. המטרה חיובית אמנם, אך משך המבחן, הצורך להמתין בתור ובעיקר החשש להיכשל בגלל סעיף קטן – עלולים להפוך את ההליך לחוויה לא נעימה. כדי להוריד את מידת אי הוודאות ולהגיע רגועות, מוטב לנקוט מבעוד מועד במספר צעדים שיעלו מאד את הסיכויים לעבור את הטסט בשלום.

כל המסמכים כולם
מבחן הרישוי נפתח למעשה בהליך בירוקרטי – בדיקת הימצאות ותקינות כל המסמכים הרלוונטיים. בלעדיהם, לא תוכלו לגשת לבדיקה המעשית. לכן, ערב הטסט מומלץ לבצע בדיקה יסודית, לאתר ולרכז בצורה מסודרת את כל הניירת הקריטית:

  • תעודת זהות של הבעלים – במקרה שאתן בעלות הרכב אך לא אתן מביאות אותו לטסט, תצטרכו לצייד את השליח הן בתעודת זהות שלכן והן בייפוי כוח, אותם יציג האחרון ביחד עם תעודת הזהות שלו עצמו.
  • מסמכי רכב – כוללים רישיון רכב עם חותמת ‘שולם’ וכן תעודת ביטוח חובה בתוקף. במקרה שחידשתן את רישיון הרכב לאחרונה אך זה טרם הגיע אליכם בדואר עד שבועיים לפני הטסט, תוכלו לקבלו באחד מסניפי משרד הרישוי. את אגרת הרישוי ניתן לשלם בבנק, בדואר, באינטרנט, בטלפון או באחת מתחנות הרישיונומט.
  • אישור על תקינות מערכת הבלמים – במקרה של רכב בן יותר מ-15 שנים, יש להביא אישור על תקינות מערכת הבלמים ממוסך מורשה.
  • חריגים – אם התחדשתן ברכב פרטי מהניילונים והוא אינו משמש להשכרה או לצרכים מיוחדים כגון לימוד נהיגה, הנכן פטורות מביצוע הטסט בשנה הראשונה, אך לא מתשלום אגרת הרישוי. לעומת זאת, אם ברשותכן רכב שגילו עולה על 19 שנים, תצטרכו להעביר אותו טסט אחת לחצי שנה.

ציוד חובה ברכב
כחלק מהתנאים למעבר הטסט, צריכים להימצא ברכב הפריטים הבאים: מגבה לגלגלים הידוע יותר בשם ג’ק, מפתח גלגלים, צמיג רזרבי תקין, אשפתון, אפוד זוהר ומשולש אזהרה. אם מדובר ברכב מסחרי תצטרכו לצייד אותו גם במטף לכיבוי אש.

צמיגים
מיותר כמעט להרחיב על חשיבותם הקריטית של צמיגים תקינים לנסיעה בטוחה, אולם יש לציין כי בנוסף לממד הבטיחות, צמיגים במצב טוב גם תורמים לחסכון בצריכת הדלק. כדי שרכבכן יעבור את בדיקת הצמיגים בהצלחה, יש לוודא, באמצעות האינדיקטורים המסומנים לרוחב סוליית הצמיג, שהוא לא שחוק יתר על המידה. אלמנט קריטי נוסף הוא לחץ האוויר בצמיג. הקפדה שוטפת אחת לחודש על מילוי אוויר בעמדה הייעודית המצויה בכל תחנת דלק תאפשר לכם לסמן וי גם על סעיף זה. להשלמת ההכנה, מומלץ לגשת למוסך לפני הטסט ולבקש כיוונון של הגלגלים.

מספר הרישוי
כשמדובר על דברים קטנים שעלולים להיכשל בטסט, לוחיות הרישוי הן דוגמה מצוינת. נראות הספרות על גבי תאורת המספר, מלפנים ומאחור, היא תנאי הכרחי למעבר וספרה מטושטשת בגלל צבע מתקלף שלא ניתן לזהות מרחוק עלולה להיות לנו לרועץ. מה נעשה במקרה כזה אם ערב הטסט טרם הצטיידתם בלוחיות חדשות? פשוט וקל: ניקח טוש שחור עמיד למים, נעבור ונדגיש את הספרות המטושטשות, וזה הכול – בשביל מעבר במבחן זה יספיק. כמו כן, אם במקרה לוחיות הרישוי המתקלפות שלכן הן מהשנים 2012 עד 2014 ומסתיימות בספרות 13,12 או 14 – הן ככל הנראה שייכות לסדרה פגומה, ותוכלו לבקש להחליפן מבעוד מועד ללא עלות.

מערכת התאורה
בדיקה מקדימה נכונה של מערכת התאורה מתחלקת לשלושה: ראשית, נוודא שכל האורות פועלים – אורות רגילים וגבוהים, אורות רברס, אורות הבלימה וכל ארבעת אורות האיתות. לאחר מכן נבחן את מכסי הפלסטיק המגנים על הפנסים. אם הפלסטיק נעשה עכור ומפריע לאור לעבור, תוכלו לטפל בכך בעצמכם באמצעות חומרים ייעודיים הנמכרים בחנויות למוצרי רכב, או לתת לבעל מקצוע לעשות להם ליטוש והברקה. לבסוף, יש לוודא את כיוון האורות. זוהי כבר מלאכה למוסכניק, אך היא כלולה במחיר הטסט.

שמשות נקיות
שמשות נקיות שיבטיחו ראות טובה בעת הנהיגה מתחילות במגבים שאינם יבשים, שחוקים או סדוקים. הבלאי הטבעי של המגבים ממילא מצריך את החלפתם מדי תקופה, ומועד מבחן הרישוי הוא תזכורת מצוינת לעשות זאת מבעוד מועד. בנוסף, חשוב לבדוק שמערכת ההתזה של נוזל הניקוי לשמשות מלאה ומכוונת היטב. כל הנ”ל נכון כמובן גם למגב בשמשה האחורית, אם ישנו.

בדיקות מקדימות במוסך
אף שחלק גדול מהבדיקות תוכלו לעשות לבד, מומלץ לבצע במוסך בדיקה מקדימה של הרכב לאיתור ותיקון ליקויים שעלולים להכשיל במבחן ושאת חלקם תתקשו לזהות, לא כל שכן לתקן בעצמכן. בדיקה זו תוודא בין השאר את תקינותם של הבלמים, ההגה, המתלים ומערכת הפליטה. מוסכים רבים מציעים שירות בדיקה זול ולעתים גם חינמי לקראת טסט, ואפילו ישמחו לקחת את הרכב ולהעביר את הטסט במקומכן תמורת תשלום. חשוב להדגיש כי הכנה לטסט אינה מהווה תחליף לטיפול שוטף, אך כדאי לשלב בין הטיפול השנתי להכנה לטסט, ובכך לחסוך זמן וכסף.

טיפים ליום הטסט
אחת הבדיקות הקשות יותר למעבר במבחן הרישוי היא זו המודדת את רמת זיהום האוויר שהרכב מייצר. כדי לעבור אותה בשלום, מומלץ להגיע אל הטסט לאחר נסיעה של כחצי שעה, לאחר ניקוי או החלפת של פילטר האוויר ועם תוסף מונע זיהום. כמו כן, מומלץ להימנע בזמן הבדיקה משימוש במזגן ובמערכת הסאונד הצורכים אנרגיה רבה.

לצד כל הבדיקות הטכניות, גם נראות הרכב חשובה ועשויה להשפיע על שיקול דעתם של הבוחנים. לכן, אל תוותרו על ניקוי ושטיפת הרכב בסמוך למועד המבחן.

וטיפ אחרון לחסכון בזמן: הימים העמוסים במכוני הרישוי הם לרוב שישי וראשון, והשעות העמוסות הן בתחילת ולקראת סיום יום העבודה. אם תצליחו להגיע למכון הרישוי בצהרי הימים ב’-ה’, אתם עשויים לחסוך לעצמכם זמן רב.

ומה קורה אם בכל זאת הרכב נכשל?
במקרה של אי מעבר במבחן הרישוי, ניתנת הארכה של שבוע לטפל בליקויים, ולאחריה תידרשו להגיע למבחן חוזר, אשר עלותו זולה יותר. למבחן החוזר יש להגיע עם אישור התיקונים שבוצעו על ידי מוסך מורשה, כולל החשבונית ששולמה עבור התיקונים. במידה שהתגלו ליקויי בטיחות ברכב בזמן הטסט, לא תוכלו לנסוע אתו אל המוסך ותאלצו להזמין גרר.
אולם אם עקבתן אחר כל הסעיפים בכתבה ודאגתם ליישם – אין שום סיבה שלא תעברו את מבחן הרישוי בהצלחה ותקבלו אישור להמשיך לנהוג ברכבכן, לפחות עד השנה הבאה.

הכתבה מאת: ענת פלדמן

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן