ארבעת הנהגים של עם ישראל

ארבעת הנהגים של עם ישראל: סוגי נהגים שתפגשו על כבישי מדינת ישראל

נהגים ישראלים נחלקים לארבעה סוגי טיפוסים עיקריים וכולנו מכירות אותם מהיתקלות ארעית בדרך – או מהמושב לצד הנהג. אז בדיוק לכבוד החגים – ניתן בהם סימנים, וקצת נצחק על חשבונם, כי זה קצת נכון וקצת מצחיק. אז מהם ארבעת המינים של הנהג הישראלי?
שולי הלוי

איזה כיף שהגיעו החגים, משב רוח מרענן ממש כמו הסתיו, קצת חופש, סוף סוף יהיה לנו זמן לעצמנו, קרי – לאינספור המטלות שתכננו לעצמנו לחגי תשרי – עוד בשלהי חג השבועות אשתקד: מי לילדיה, מי לספריה, מי לחתוליה, מי לאלבומי התמונות שממתינים לסריקה, מי לפקעות הצמר הממתינות לסריגה, מי לטפל סוף סוף בנזילה מתחת לכיור, מי להתאמן על כינור.
גם משימות רחוקות יותר גיאוגרפית יזכו לפתרון בחגים: שביל ישראל, הדודה בנהלל, ערב בסוכה במושב חינני (בעיקר בעונה!) מרוחק מאוד שהסכמנו לו כשהיינו שיכורות לפני כמה חודשים. בחלומותינו הוורודים הפרק של הנהיגה בסיפור עובר בקוליות אינסופית, כמו אנחנו, המכונית והכביש חדהן, במציאות לא כולם נוהגים בזהירות.

כל אימת שאנו עולות על הכביש אנו נידונות לחלוק אותו עם עוד אנשים, חלקם נעימים וחלקם – קצת פחות. יש כמה טיפוסים שלא תמיד נעים לפגוש בכביש, לפעמים אנחנו חולקות איתם חיים ומבלות גם במושב הנוסע לצידם; במקרים מסוימים זו יכולה להיות סכנת חיים, בפעמים אחרות לכל היותר כאב ראש קטן.

אז מיהם הנהגים שתפגשי בסוכות בדרך לארוחת החג?

המנומס

כאב הראש הכי קטן צץ בדרך כלל כשאנחנו ממהרות להגיע לאנשהו ויושבות לצד – או נוהגות מאחורי – הנהג מסביר הפנים. מאוד חשוב להיות אדיבים על הכביש, לתת זכות קדימה – בעיקר אם זו חובתנו על פי חוק ותמרור – אבל אדיבות יתר יכולה להטריף במקרים מסוימים.


הנהגים האדיבים מגלים סימפטיה למכוניות אחרות המנסות לתמרן את דרכן ברמזורים, צמתים וכיכרות והם עושים זאת באופן כל כך עקבי שלוקח להם שעות (לפעמים פשוטו כמשמעו) להגיע למקום מסוים. גם אם הואטה לכן הדרך כי נהגתן מאחוריו, זכרו שאדיבותו כי רבה היא מעין קארמה טובה לציבור הנהגים בכללותו. מכל הנהגים המעצבנים עלי אדמות, כאלו אין אף פעם מספיק.

כוכבהכביש

קחו את כל תכניות הריאליטי הקשורות במוזיקה שאתן מכירות, כמו גם אלו המשודרות באנגלית ושפות זרות אחרות, ערבבו אותם היטב כמו התמודדתן בעצמכן במאסטר שף, וקיבלתן את כוכב הכביש. כוכב הכביש משוכנע ללא צל של ספק ש: א. המוזיקה שהוא אוהב היא הכי טובה בעולם ב. הוא יודע לבצע אותה בצורה הרמונית ומושלמת במקביל וג. לא ברור לו איך עד עכשיו לא ידעתם את זה, אבל עכשיו אתם בטוח יודעים.

מי שמבקש לשדר תדמית של עם היד על הדופק, יקפיד להשמיע לכן שירים ממיטב מצעדי הפזמונים, אבל רוב הסיכויים שלא משנה מה הוא בחר לנגן באותו הרגע, הקול שלו אפעס פחות מרשים ממה שהוא חושב ואת הדציבלים יש מצב שתשמעו גם אם אתן נמצאות במרחק של כמה כלי רכב.

זה שיודע טוב יותר (ושאינו מוכן לשאול)

הרבה אוויר צריך כדי להעביר נסיעה עם מי שהנתיב שהוא בחר בו הוא הנתיב הטוב ביותר והוא תמיד נוהג מספיק מהר בשביל להיות בנתיב השמאלי; המסלול שבו הוא בוחר יותר חכם מזה שווייז ׳חוכמת המונים עלאק׳ מציע. הוא בוודאי שלא זקוק לשום טיפים לנהיגה, תודה רבה, הוא שרד כל כך הרבה שנים על הכביש ומניסיונו הוא הנהג הטוב ביותר שיכולים להיות, וכל מי שסובב אותו מטומטם או משוגע.

לו נדמה לך שאבדה הדרך, היזהרי פן תטילי ספק או חלילה תציעי לעצור רגע לשאול מישהו, כל בקשה לעזרה כמוה כהודאת תבוסה, וזה, חביבתי, לא יקרה בבית הזה. אני אנווט, דעי את גבולותייך.

בני אלמוות עצבניים

ויש את אלו שמוציאים את כל מה שיש להם להוציא על הכביש, הם לרוב ינהגו בצורה אגרסיבית וקל לזהות אותם לפי קולות ההאצה ושינוי הנתיבים התמידי. הם מלכי הכביש וכולם נמלים קטנות שמפריעות בדרכם שלהם, ואם לשפוט לפי הנהיגה הפזיזה שלהם, חלקם גם מאמינים שהם בני אלמוות.

כל הכוחניות הזו שעולה על הכביש מסוכנת כשלעצמה, וכשדברים משתבשים תהיו בטוחות שבני האלמוות העצבניים יהיו אלו שיתפקדו הכי פחות טוב. הנהיגה שלהם היא רצף של בחירות גרועות, לעתים היא מתבצעת ברכב שנועד לחזק את עליונותם בעוד כמה סנטימטרים לגובה, ואצבעם האמצעית עובדת שעות נוספות בהבהובים לנהגים שלפניהם לזוז להם מהדרך, כמו הייתה לפחות כףידה של המלכה אליזבת.

אם הגעתן עד לפה נותר רק לקוות שקצת צחקתן, אם כי די ברור שגם אם התגלגלתן מצחוק אתן יודעות שאין שום דבר מבדר בתרבות הנהיגה בכבישים. כשאנחנו יוצאות לשדה הקרב הזה, חשוב לזכור להצטייד בהרבה סבלנות, להתרכז בנהיגה עצמה ולא להרשות הסחות דעת, וכן, גם לדאוג לביטוח רכב בתוקף, גם אם מדובר על ביטוח רכב למספר ימים רק למשך החג אם אתן משתמשות ברכב שאינו שלכן. בדיוק כמו שטעויות קורות, כך גם תאונות, אבל חגים ולמי יש כוח לחשוב על זה, אז בואו נסיים בסצנת הנהיגה הנהדרת של גרייס קלי.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן