איך לבדוק שמן ונוזל קירור בחמש דקות – מדריך צעד אחרי צעד

כל מתדלק ישמח להציע לכם בדיקת שמן ונוזל קירור בחינם, זה נשמע אחלה אבל המציאות היא שהרבה פעמים הבדיקה לא נערכת כמו שצריך. האחריות לבדוק שמן ומים היא עלינו. וזה קל ופשוט. מדריך

לפני הכל הערה חשובה: כאשר אומרים בדיקת שמן ומים מתכוונים למעשה לבדיקת שמן ונוזל קירור. 

כל אחת מכירה את הסיטואציה, את נגיעה לתחנת דלק ומציעים לך לבדוק לך שמן ומים בחינם.
אז למה לא בעצם? כי כשמשהו נשמע יותר מידי טוב כנראה משהו חשוד…

אז מה זה בעצם בדיקת שמן ונוזל קירור?

ההמלצה היא לפחות פעם בשבועיים שלוש לבדוק באוטו שיש מספיק שמן ושיש מספיק נוזל קירור.
מה שאנחנו מבצעות בבדיקה בעצם מיועד לוודא שאין נזילות והפתעות. וכך אם יש נזילה היא מתגלה בזמן ומונעת נזקים יותר גדולים ברכב.

שמן ומים


איך לבצע את הבדיקה כמו שצריך?

-יש לבצע את הבדיקה כאשר הרכב קר. אם את מיד אחרי נסיעה המתיני לפחות 10 דקות על מנת שהמנוע יתקרר. כמו כן, חשוב לוודא שהרכב יהיה ישר ולא נוטה לצדדים.

בדיקת נוזל קירור: אם ברכב יש רק מיכל עיבוי אחד כמו בתמונה, מה שצריך לעשות זה רק לוודא שהמים נמצאים בטווח שבים המינימום למקסימום.

בתמונה יש נוזל קירור אדום, נוזל הקירור מגיע בשלושה צבעים: אדום כחול וירוק. לכל רכב יש את נוזל הקירור שהיצרן הגדיר שמתאים לרכב.


בחלק מהרכבים יש מים במיכל העודפים ומים ברדיאטור. במקרה כזה יש לבדוק שיש מים במיכל העודפים. אם המיכל עכור או בצבע שלא מאפשר לראות מה קורה, פתחו בזהירות את הפקק ובדקו אם יש מים. אזהרה: יש לעשות זאת רק כשהרכב קר ולכן עדיף לבצע את הבדיקה רק בבוקר כשהרכב בוודאות קר.

בדיקת שמן: על מנת לבדוק שמן יש (כמעט) בכל רכב מוט מתכת ארוך שבקצהו לולאה. (בשפה מקצועית קוראים לזה מדיד) הלולאה לרוב צהובה או כתומה אך לעיתים בצבעים אחרים. אך תמיד יהיה רשום עלייה OIL.

שמן ומים

בתמונה: המדיד. (מקל ארוך עם לולאה כתומה בקצה)

יש להוציא את המדיד ממקומו, לנגב אותו באמצעות מטלית (ולא נייר טישו שמוציא סיבים) ואז להכניסו שוב למקום עד הסוף ולהוציא שוב. חשוב לוודא שהוא נכנס בחזרה עד הסוף.

כעת יהיה ניתן לבדוק מה מצב השמן, בכל מדיד יש סימון של מקסימום ומינימום או 2 נקודות או 2 קווים שמסמנים מקסימום ומינימום. כל עוד השמן מגיע בטווח שביינהם זה תקין.

יש להקפיד כאשר מוציאים את המוט לא להרים אותו כלפי מעלה אלא להשאיר אותו במצב מאונך על מנת שהשמן לא יטפטף כלפי מעלה ואז המדידה לא תהיה מדוייקת.
במידה וחסר שמן יש לפתוח את הפקק שמצוייר עליו סימן של כד שמן ולמלא מעט שמן, ואז לבדוק שוב. יש להקפיד לא למלא הרבה מידי. עדיף למלא בכל פעם מעט עד שהשמן מגיע לטווח הרצוי.

שמן ומים

מדוע ההמלצה היא לא לבדוק שמן ומים בתחנת דלק?

1. יש לבדוק שמן ומים כשהרכב קר ולא אחרי נסיעה ארוכה. אחרת המדידה לא תהיה מדוייקת.
2. לא כדאי לקנות שמן בתחנת דלק בעיקר מבחינת המחיר. שמן בתחנת דלק הרבה יותר יקר מאשר בחנות שמוכרת אביזרים לרכב.
3. בהרבה תחנות דלק מוכרים רק סוג אחד של שמן לכל סוגי הרכבים ולא תמיד ימכרו לך את הסוג התואם לרכב שלך.

אז פעם הבאה שישאלו אותך אם את צריכה שמן ומים תוכלי להגיד “כבר בדקתי לבד” ?

אם את רוצה לדעת איך להתאים את סוג השמן והמים לחצי כאן לקרוא

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן