בית המשפט אישר את מה שכבר ידענו מזמן- נשים יכולות להחליף גלגל בכוחות עצמן

עוד צעד בדרך לשיוויון, בית המשפט קיבל בקשה לתביעה ייצוגית נגד חברת הביטוח IDI, הטענה היא שהחברה גובה במשך שנים מגברים 80 ש”ח עבור שירות החלפת גלגל ומנשים לא.

כן, זה קצת מוזר אבל בשנת 2016 חלק מחברות הביטוח (שכנראה לא מכירות את אוטול’ה) עדיין חושבות כי נשים לא יכולות להחליף גלגל ולכן מעניקות את השירות לנשים בחינם ודורשות תשלום מהגברים.
מדובר על הפלייה מחמת מין, הפלייה שאסורה על פי הדין מכיוון שהיא מנציחה סטראוטיפים הפוגעים בדמוי הגבר והאשה ופוגעת בשאיפה לשוויון בין המינים.
האם באמת נהגת אשה זקוקה לעזרה בהחלפת גלגל רכב יותר מגבר? כל גבר? האם גם גבר נכה או קשיש? מה זה אומר על הדימוי העצמי של גברים שזקוקים לעזרה בהחלפת גלגל? מה זה אומר על הנשים? איך זה ישפיע על סיכוייהן בעולם העבודה הטכנית? איך זה ישפיע על הדימוי העצמי של נהגות צעירות?

בדיוק בגלל הטיעונים האלו פנו עו”ד עדנה מירב ורונן מירב בתביעה נגד חברות הביטוח תשעה מליון וביטוח ישיר, לטענתם ההנחה שנשים לא יכולות להחליף גלגל פוגעת הן בנשים והם בגברים.

הנה הסיפור איך התביעה קמה: [מתוך התביעה] “בתאריך 21.8.13 בשעה 13:30 התקשר המבקש למשיבה במספר 03-5555555 ודיבר עם נציג בשם נדב. המבקש ביקש לקבל הצעת מחיר לפוליסת ביטוח מקיף לרכבו, הכוללת כיסוי עבור כל נהג מגיל 19 ובעל שנתיים רישיון. מר נדב טען כי אין החברה שולחת הצעות מחיר בכתב ופירט את התנאים כדלקמן: עלות הפוליסה השנתית הינה 4630 ₪ והשתתפות עצמית בגובה 1400 ₪. עוד הוסיף הנציג כי הפוליסה כוללת את כל הכיסויים לרבות תוספות שירותים נלווים כגון גרירה, רכב חלופי והחלפת גלגל. בעניין שירות החלפת גלגל הדגיש נדב כי הוא יינתן ללא תשלום לנהגת, אך מנהג ייגבו דמי שירות של 80 ₪.

 המבקש התרעם על הגישה המפלה של המשיבה הרואה בנשים קבוצה חלשה ונחותה, גישה שצריכה לחלוף מן העולם ולא להשריש סטריאוטיפים קדומים. האם אין קבוצות חלשות באמת שזקוקות לעזרה בדרכים? אם חברת ביטוח רוצה לעזור לקבוצות חלשות האם לא עדיף לעזור דווקא לקשישים או לאנשים חולים או מוגבלים? האם ראוי שחברה המספקת שירות ציבורי תפגע בתדמית הנשים ותציגן כחסרות יכולת? האם ראוי להמשיך להנציח סטריאוטיפים המחלישים את האשה?

 באותו היום, בשעה 16:30 התקשר אל המבקש נציג המשיבה בשם שלום. לגבי ההפליה מחמת מין בגביית דמי השירות להחלפת גלגל, הפגין הנציג גישה שבתמציתה האחווה הגברית המקבלת באהבה את חולשות המין האחר – “אנחנו הגברים” אין לנו בעיה עם החלפת גלגל אבל נשים לא יודעות לעשות את זה – קיים פער תפיסתי, ו”אנחנו הגברים” מבינים שאשה עם שמלה בלילה צריכה להחליף גלגל… זה לא לעניין.

 המבקש נפגע והתרעם על המדיניות החשוכה  והפרימיטיבית של המשיבה הפוגעת בחתירה לשוויון בחברה הישראלית, ובחר להתקשר בפוליסה לביטוח רכבו  עם חברה אחרת.”

14196124_10210538675767014_813693605084206114_o

היום בית המשפט אישר את הבקשה לתביעה ייצוגית, השופט עופר גרוסקופף לא קיבל את טענות IDI וקבע כי טענת החברה כאילו הבדלים בין המינים מצדיקים יחס שונה, לא רק שאין לה בסיס אלא שהיא נשענת על סטריאוטיפים פסולים ומחזקת אותם. “צעדים הננקטים במסגרת העדפה מתקנת צריכים להביא לשיפור מצבה של הקבוצה הנמצאת בעמדת נחיתות, אולם הפרקטיקה שבה בחרה המשיבה אולי מטיבה את מצבן של מקבלות השירות בטווח הקצר אך היא מרעה את מצבן של הנשים ומנציחה סטריאוטיפים פוגעניים ביחס ליכולותיהן”, קבע.

“גישה פטרונית ביחס לנשים, המשדרת את המסר כי אינן מסוגלות ואינן צריכות לבצע עבודות שמוגדרות כ’גבריות’ מרחיקה אותנו מלהיות חברה שוויונית ולא מקדמת אותנו להשגת יעד השוויון המגדרי”, הסביר השופט גרוסקופף וקבע נחרצות: “מדובר ב’אכיפה מקלקלת’ ולא אכיפה מתקנת”

אז אומנם עדיין אין פסיקה אך לדעתי האישית הטענה מאד מוצדקת.
אין שום סיבה שאישה לא תוכל להחליף גלגל בעצמה, ואם יש נשים שפיזית לא יכולות להחליף גלגל יש גם גברים באותו מצב. לא הגיוני בעליל שגבר בן 70 יצטרך להחליף גלגל ואילו אישה צעירה חזקה ובריאה לא תשלם על אותו שירות רק בגלל שהיא אישה והוא גבר.

ובינתיים, מי שרוצה לדעת להחליף גלגל או להכיר את הרכב מוזמנת להגיע לסדנה של אוטול’ה וללמוד לעשות הכל לבד. הנה לינק להרשמה לסדנאות הקרובות

14138591_10210538690567384_8301708054688742576_o

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן