מה ההבדל בין חלקים מקוריים לתחליפים ומה זה OEM?

ניגשת למוסך לצורך טיפול שנתי? כדאי להכיר את ההבדל בין חלק מקורי, תחליפי ו OEM, סיגל עוז מאפליקציית גלגלים עושה לנו סדר.

טיפול שנתי נעשה בד”כ בכל 15,000 ק”מ או פעם בשנה, המוקדם מביינהם.
בכל טיפול מחליפים במוסך את כל השמן ברכב, מסנן מזגן, מסנן שמן. לעיתים יש צורך להחליף מצתים, בלמים רצועת מנוע, רצועת טיימינג. כמו כן, בטיפול השנתי בודקים במוסך מערכות שונות ברכב.

כאשר את ניגשת למוסך ויש צורך להחליף חלק ברכב כדאי להכיר את ההבדל בין חלק מקורי, תואם מקורי ותחליפי.

חלק מקורי-חלק שמיוצר על ידי יצרן הרכב בעצמו או על ידי קבלן מטעמו. החלק אמור להיות ארוז באריזה עם לוגו של יצרן הרכב.

חלף תואם מקורי OEM – חלק שמיוצר על ידי יצרן שמייצר את החלקים בהרשאת היצרן או מטעמו. חלק שהוא לרוב באותה איכות של החלק המיוצר אצל היצרן אך לא עם לוגו החברה המקורי. לרוב מדובר על חלקים זולים יותר באיכות דומה למקורי.

חלף תחליפי – מיוצר על ידי יצרנים שונים ללא פיקוח וללא מעורבות של היצרן. מכיוון שזהו שוק תחרותי המחירים יהיו זולים יותר. הדרישות מהחלק התחליפי הן שיהיה מותאם במבנהו ובמידותיו למוצר תעבורתי מקורי.

על מנת שלא יעבדו עלינו במוסך ושנרגיש בטוחות שמביאים לנו את החלקים המתאימים ביותר לרכב מומלץ בהגעה למוסך לגלות מעורבות ולהתעניין אילו חלקים מביאים לנו.
במידה ואין לך אפשרות להיות פיזית במוסך עדיין טוב לגלות מידה של מעורבות בזמן הטיפול ולהכיר את המושגים השונים.

אז בפעם הבאה שאת במוסך ומחליפים לך חלק תדעי שיש הבדל ביו חלק מקורי, תחליפי ותואם מקורי ותדעי מה לדרוש ומה לשאול.

mechanic-346254_960_720

ואם כבר אנחנו בענייני טיפול שנתי הנה פירוט על מה שעושים במוסך בטיפול השנתי. 

החלפת שמן מנוע- יש להבדיל בין סוגי השמן:

שמן מנוע סינטטי מלא – שמן הסינטטי המלא הוא שמן שמיוצר בטכנולוגיה חדישה יותר , עמיד יותר מהתחמצנות, שינויים בטמפרטורה וללחץ, הנוצר במנוע כאשר הוא עובד.  המספרים המופיעים על מיכל השמן מעידים על צמיגותו.

שמן מנוע חצי סינטטי–  נוצר מערבוב שמן סינתטי ושמן מינרלי. השילוב מאפשר ליהנות מהמחיר, הזול יחסית, של השמן המינרלי הזול וביצועים משופרים של השמן הסינטטי, היקר יותר.

ברכבים חדשים, מומלץ להשתמש בשמן סינטטי מלא, המגן על מרכיבי המנוע ובכל מקרה, יש לבדוק את הנחיות היצרן.

החלפת מסנן שמן – תפקידו של מסנן השמן הוא לסנן את החלקיקים והמשקעים מהשמן, המסנן מהווה חוצץ בין חלקיקי זיהום אפשריים למנוע ולראש המנוע. מומלץ להשקיע ולהחליף תמיד במסנן מקורי ואיכותי וזאת מכיוון והשימוש במסנן שאינו איכותי עלול לפגוע באיכות הסינון ואף לגרום לנזק משמעותי למנוע.

החלפת מסנן אוויר – תפקידו לסנן את הלכלוך מאבק ולכלוך הקיימים באוויר, בטרם כניסתם אל תוך מערכת ההצתה של המנוע ולהגן על המנוע.

בדיקת בלמים – בדיקה כוללת של מערכת הבלמים: בלם העזר, חיבורים, בלם השירות, דוושת הבלימה, נזילות, מצב רפידות וצלחות הבלמים ועוד.

brakes-995255_960_720

חלפים שנבדקים בטיפול גדול

טיפול “גדול” יכיל את מפרט הטיפול הקטן ועשוי להכיל בתוכו גם את החלקים הבאים :

החלפת מצתים – המצתים אחראים על השלב ההתחלתי של הנסיעה- ההנעה.  תפקידו של המצת, המורכב בראשי הצילינדרים שבמנוע, הוא ליצור ניצוץ שיהיה מסוגל להצית את תערובת הדלק והאוויר שבצילינדר. יצרן הרכב מגדיר באילו סוגי מצתים יש להשתמש ומתי צריך להחליפם.
ישנם הבדלים בין מצתים מקוריים ותחליפים, הטמון באורך חייהם ותדירות החלפתם (כגון מספר הק”מ שהרכב עובר עד החלפתם הבאה).  תדירות החלפת המצתים משתנה ותלויה ע”פ סוג הרכב ונקבעת לפי הוראות היצרן.

מסנן אוויר למזגן – תפקידו לאפשר זרימת אוויר טובה ונקייה יותר של האוויר מכיוון המדחס לתוך הרכב.

החלפת שמן גיר – תפקידו לשמן את החלקים הפנימיים של הגיר, להפחית את החיכוך ולווסת את הטמפרטורה בתיבת ההילוכים המתחממת בעת פעולתה. קיים הבדל בין שמן גיר ידני ואוטומטי. סוג השמן שנדרש ותדירות החלפתו תלויים בהוראות היצרן.

החלפת נוזל בלמים – לאיכות נוזל הבלמים השפעה רבה על אופי הבלימה ובטיחות הרכב. לנוזל תכונות היגרוסקופיות השואפות להחדיר מים למערכת ההידראולית דרך הלחות שבאוויר. המשמעות היא: חלודה בצנרת ופגיעה במערכת הבלמים ובביצועיה.

נוזל קירור – החלפתו נחוצה לשמירת תקינותה של מערכת הצינון. מומלץ להשתמש בנוזל המונע חלודה, מונע קיפאון, משמן ושומר על חלקי המערכת.

מסנן דלק–  תפקיד לסנן את העברת הדלק אל המנוע ולשמור על הדלק, נקי ככל האפשר, מלכלוך כגון, אבק, חול ועוד העלולים לגרום נזק למשאבה ולמזרקי הדלק.

רצועת טיימינג – רצועת טיימינג או רצועת תזמון, הינה רצועה המחברת חלקים שונים במנוע והיא אחראית לתזמון הצילינדרים הפועלים במנוע. אורך חייה של רצועת טיימינג מוגבל ומועד החלפתה מוגדר בהנחיות היצרן. קריעת רצועת טיימינג עלולה להזיק מאוד למנוע ועלות החלפתה יקרה.  במנועים המודרניים עלולים להיפגע השסתומים בראש הבוכנה ומחיר תיקונם גבוה.  בכדי להימנע מהפתעות מומלץ להחליף את רצועת הטיימינג לפי הוראות היצרן  וכן מיד לאחר קניית מכונית משומשת.

בחלק מהרכבים אין רצועת טיימינג אלא שרשרת טיימינג שלא צריך להחליפה ובדרך כלל היא דורשת פחות תחזוקה.

בדיקת רצועות –  בבדיקת הרצועות יש לבדוק האם מופיעות בהן סדקים או קרעים ולהחליפן והאם הן מתוחות מספיק ובמידת הצורך למתוח אותן כנדרש.

לסיכום, שמירה על שגרת טיפולים לרכב הינה חשובה וחיונית לתפקוד תקין של הרכב , לבטיחות הנסיעה ולשמירת ערך הרכב. כשם, שאנו מעורבים בנושאים רחבים בחיינו, כך עלינו, לגלות מעורבות ופתיחות וללמוד על הרכב שלנו ואיך לשמור גם עליו.

סיגל עוז היא מנכ”לית “גלגלים”– אפליקציה המאפשרת להגיש בקשות עבור טיפולים, תיקונים וחלפים לרכב, ולקבל הצעות מחיר מפורטות ממוסכים. 

להורדת האפליקציה לאנדרואיד  ול- iOS

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן