איך תכיני את המצבר לקיץ?

מצבר הוא אחד הרכיבים החיוניים במכונית ובייחוד בחודשי הקיץ. כיצד לתחזק את המצבר נכון? איך יודעים אם המצבר מוכן לעונה החמה? ומה חשוב לבדוק לפני שקונים מצבר חדש?

האמת, שלולא הייתה לי בעיה במצבר כל הפרוייקט המדהים הזה שנקרא אוטול’ה לא היה קיים. לפני כ-3 שנים באחד הימים החמים של הקיץ הרכב שלי לא התניע, לא היה לי מושג שמצברים נהרסים הרבה פעמים בשיא הקיץ. ביקשתי מבחור שעבר ברחוב עזרה, הוא הסביר שהבעיה ככל הנראה במצבר, התנענו את הרכב עם כבלים והשאר זה היסטוריה.

אז מה זה בעצם המצבר? ולמה בקיץ הרבה פעמים הוא שובק חיים? כל זה בכתבה שלפנייכם.

המצבר משמש כמקור האנרגיה החשמלית למכונית ובלעדיו המכונית לא תוכל להניע או לנסוע.
אז מה בעצם יש בקופסה החשמלית הזו שמכוניתנו תלויה בה?
מצבר לרכב בנוי משישה תאים שבתוכם לוחות מתכת טבולים בחומצה גופרתית מהולה במים מזוקקים (אלקטרוליט). קוטבי המצבר עשויים עופרת ומסומנים בפלוס (+) ומינוס (-). על הקוטב החיובי יהיה כיסוי בידוד (לרוב בצבע אדום) מכיוון שהקוטב השלילי של המצבר מחובר לשלדת הרכב והבידוד נועד למנוע קצר.
קיבולת החשמל של מצברים לרכב נמדדת ביחידות של אמפר/שעה. מכוניות קטנות מסתפקות לרוב במצברים של 45-55 אמפר/שעה, ואילו מכוניות גדולות, טנדרים ורכבי שטח מצוידים במצברים בקיבולת של 72-90 אמפר/שעה. הקיבולת מציינת בעצם את כמות האנרגיה האגורה במצבר והיא זו שמשפיעה כמובן על גודלו של המצבר.

1356e064-d017-48b9-9a1e-a8ab509932cd
תחזוקת המצבר

בקיץ המצבר עובד “שעות נוספות” כדי לספק את דרישות המזגן והמאווררים של הרדיאטור. רגע לפני העונה הלוהטת, בדקו את מצב המצבר במכוניתכם – אם גילו מתקדם והוא מראה סימני היחלשות, החליפו אותו כבר עכשיו ואל תחכו לרגע שבו תיתקעו עם המכונית ברגע הכי לא צפוי.

הקיץ תקופת השיא של המצברים

בגלל מזג האוויר החם בקיץ קורה הרבה פעמים שהנוזל שנמצא בתוך המצבר מתאדה ולכן בחודשים יולי ואוגוסט הרבה א/נשים נתקלות בבעיה של מצבר שלא מניע. (כמו שקרה לי לפני כמה שנים)

אורך החיים הממוצע של מצבר לרכב הוא 3-4 שנים, אולם כדי לשמור על אריכות ימיו, חשוב לנקוט כמה פעולות תחזוקה פשוטות;
במצברים רגילים ישנם פקקי פלסטיק בחלק העליון, אותם יש לפתוח אחת לכמה שבועות ולבדוק את מפלס האלקטרוליט במצבר. מפלס הנוזל חייב לכסות את הלוחות שבמצבר – אך לא מעבר לכך (גובה המפלס צריך להגיע כשניים-שלושה ס”מ מהפקק). אם חסר נוזל, יש להוסיף מים מזוקקים למצבר ובשום פנים ואופן לא מי-ברז. ישנם כמובן גם מצברים ללא טיפול שבהם אין פקקים. במצברים מהסוג הזה תהיה לרוב חלונית אינדיקציה המשנה את צבעה אם המצבר מתחיל להיחלש. חשוב לבדוק שקוטבי המצבר אינם מכוסים בקורוזיה (מעין אבקה לבנה-כחלחלה) ובמידה והיא מופיעה, מומלץ לפרק את הקוטב ולשפוך עליו מעט מי-ברז פושרים.

מתי צריך להחליף מצבר?
אם המצבר מתקרב לסוף חייו (שלוש שנים ומעלה), מומלץ לבדוק את כשירותו במוסך או ברשת שמתמחה בנושא כמו אוטו דיפו. כאמור, אם המצבר כבר חלש – מומלץ להקדים ולהחליפו כדי להימנע ממצב שבו הוא ישבוק חיים וישאיר אתכם תקועים בצד הדרך. השירות של בדיקת מצב המצבר ניתן בחינם.

כאשר את בוחרת מצבר, דאגי שהוא יתאים בדיוק לרכב שלך מבחינת הקיבולת (באמפר/שעה), המידות החיצוניות, כושר ההתנעה (באמפר) ומיקום הקטבים. יש סוגים שונים של מצברים לרכב, ולכן רצוי לרכוש מצבר במקום מסודר ומוסמך.

צריכה להחליף מצבר ברכב? כל מה שחשוב לדעת
תקלה במצבר? איך תתניעי את הרכב עם כבלים?

תודה למומחי רשת אוטודיפו על העזרה בהכנת הכתבה.

אם את מחפשת לרכוש מצבר יש כרגע מבצע אטרקטיבי במיוחד ברשת אוטודיפו:

רוכשים מצבר לרכב ומשתתפים בהגרלת רכב סיטרואן קקטוס חדש במתנה!

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן