זהירות, גמל: על הסכנות שבנהיגה בכבישי הנגב

הטבע מציב בפנינו מכשולים רבים בעת נסיעה באזור הנגב: שיטפונות, מפולות סלעים, בולענים וגמלים שחוצים את הכביש. אז איך נדע להבחין בסכנות ולהיזהר מהן? הכל בכתבה הבאה

מאת מאיה בניטה, הכתבה נכתבה בשיתוף 9.000.000

כשאנחנו לומדות לנהוג, מסבירים לנו על החשיבות שבנהיגה בטוחה, על החובה לציית לחוקי התנועה, על שמירת מרחק בין רכבים, נסיעה במהירות המותרת וכמובן, על הכלל הידוע, אם שותות לא נוהגות. אבל על נהיגה בטוחה אל מול איתני הטבע לא מרבים לדבר. בישראל, כבישי הנגב נוטים להיות בעייתים ולהציב לנהגת אתגרים רבים ומסוכנים. כך תימנעו מאותן סכנות ותשמרו על חייכן:camel-958703_960_720

עדר של גמלים – הנסיעה לאילת אולי ארוכה, אבל היא לוקחת אותך לעיר הדרומית דרך נופים עוצרי נשימה וכבישים לא שגרתיים. כבישי הנגב ייחודיים לא רק בגלל בדידותם והעיקולים החדים שנוצרים כתוצאה מטופוגרפיה פתלתלה, אלא גם בגלל בעלי החיים שאפשר לפגוש בהם. כבשים, יעלים וגמלים משוטטים בכל רחבי המדבר הזה, גם בשטחי הכורכר וגם על הכבישים. בעשור האחרון נהרגו 11 בני אדם ונפצעו יותר מ-70 כתוצאה מהתנגשות בגמלים. גמל ממוצע שוקל כחצי טון מה שגורם לפגיעה בו במהירות של 100 קמ”ש להיות קטלנית. כדי למנוע את התאונות הללו, המועצה האזורית נווה מדבר החלה לסמן גמלים משוטטים בעזרת סרטים זוהרים בחשיכה המוצמדים לברכיים ולצוואר של הגמלים. ומה אתן יכולות לעשות בנידון? בעיקר לנסות למנוע תאונה: השתדלו להימנע מנסיעה בשעות החושך ואם אתן ממש חייבות ואין ברירה, הקפידו להפעיל אורות גבוהים במהלך הנסיעה. נהגו בערנות והיו מודעות לסביבה. כך תוכלו לראות גמלים וחיות אחרות מגיעים מוקדם יותר ולהאט בזמן. נסיעה בהתאם למהירות המותרת היא מצילת חיים גם כאן. עובדה מעניינת על גמלים – לאחרונה התגלה שמקורם של הגמלים הוא דווקא בקוטב הצפוני ובאזורים קפואים יותר של כדור הארץ.

שיטפונות – רובנו לא מסוגלות לדמיין את העוצמה של שיטפון, מאחר ולא חווינו שיטפון בחיינו, אך מדובר בתופעה הרסנית שעלולה לגבות חיי אדם. הנגב מלא באפיקי נחל יבשים וערוצים שונים אשר בתקופת הגשמים חוזרים לתפקד ביתר עוצמה, וכשהם עולים על גדותיהם אז גם כבישי הנגב מצויים בסכנה. המים נעים בכמויות ובמהירויות שקשה לתפוס. כדי להימנע מהסכנה הזאת, לפני שאתן יוצאות לנסיעה באזור המדבר, חשוב להתעדכן בתחזית מזג האוויר, באתר השרות המטאורולוגי או באתר מוקד טבע, ולבדוק האם קיימת סכנת שיטפונות. קחו בחשבון שישנם כבישים שנסגרים כל עוד יש שיטפונות, כך שאם קיים חשש לגשמים כבדים, עדיף להמתין ולא לצאת לנסיעה.

מפולת סלעים – כפי שלמדו תושבי מעלה אדומים בחורף האחרון, גשמים עזים בימי החורף עלולים לגרום להידרדרות סלעים מהרים ומצוקים, כמו-גם רעידת אדמה, עומס יתר בשל מבנים הנבנים על המדרון, וניתוק של שורשים המהווים גורם מאגד לאדמה הסלעית. צוותי רשות הטבע והגנים פועלים על מנת להתמודד עם בעיית מפולת הסלעים, שעלולה להיות קטלנית, וכאשר עולה חשש למפולת שכזאת הכבישים נחסמים מבעוד מועד. גם במקרה הזה, מומלץ לברר עם אתר מוקד טבע אילו אזורים מועדים לסכנה של מפולת סלעים, ולהימנע ככל הניתן מנהיגה במהלך גשמים עזים.

בולענים – בולענים הם שקעים שנפערים באופן פתאומי בקרקע. בישראל הם נפוצים באזור ים המלח בשל ירידת מפלס ים המלח, לה אחראים המפעלים המסחריים המייבשים את הים וכן סגירת סכר דגניה שהפחיתה באופן משמעותי את כמות המים המגיעים ליום המלח מנהר הירדן. הבולענים החלו להיווצר כבר בשנות השבעים, ולפי הערכת המכון הגאולוגי ישנם בין 4,500 ל-5,000 (!) בולענים בארץ, כשהגדול ביותר שנמדד היה בעומק של 11 מטר ובהיקף של 25 מטר. מספר הבולענים גדל בקצב של כמה עשרות בולענים בשנה, ועד היום דווחו ארבע מקרים של נפילת בני אדם לתוך בולענים. על-מנת לטפל בתופעה, מתבצע מיפוי של אזורי הסיכון ומעקב אחר התפתחות הבולענים בעזרת מצלמות המצליחות לאתר בולען עוד טרם היווצרותו. כדי שתינצלו מהסכנה הזאת, חשוב מאוד לבדוק בכלי התקשורת האם פורסמה ידיעה על סכנת בולענים בכבישים ובמידה וכן, לנסוע בדרכים חלופיות.

בולענים בים המלח - Shutterstock (1)
קרדיט: shutterstock

נסיעה בכבישי הארץ בכלל והנגב בפרט היא כאמור מאתגרת וטומנת בחובה סכנות, אך ניתן להתכונן כמעט לכל סכנה ולעבור אותה בבטחה, בין אם זה נהיגה מודעת, הנחת ערכת חירום ברכב ובירור עם חברות הביטוח לגבי הסכנות והכיסוי המתאים. כך, תהיו מכוסות מפני נזקים שעלולים לקרות ותוכלו לנסוע בראש שקט.

קרדיט לתמונות: shutterstock

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן