TPMS – מערכת בטיחותית שחשוב להכיר

מערכות בקרת לחץ ניפוח בצמיגים (TPMS) מותקנות בכל רכב חדש ומסייעות לשמור על בטיחות הנסיעה ולחסוך בצריכת הדלק.

לרבות מכן יצא בוודאי לשמוע את הסיסמא “צמיג תקין מציל חיים” בתשדירי הרדיו של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים או במקומות אחרים, ולא במקרה.
הצמיגים הם הקשר היחיד של הרכב עם הכביש, ושטח המגע של כל אחד מהם איתו בכל רגע נתון הוא כגודלה של כף יד. המשמעות היא שפגיעה בתפקודו של הצמיג עלולה לגרום לפגיעה בבטיחות הנסיעה. צמיג שאינו מתפקד כראוי לא יאחז את הכביש כנדרש בפניות ובסיבובים ולא יעביר לכביש את מלוא כוח הבלימה ובכך יאריך את מרחק הבלימה ועלול לגרום לתאונה. כשל בצמיג תוך כדי נסיעה עלול לגרום לאבדן שליטה על הרכב, והתוצאות עלולות להיות הרות אסון.

בנוסף, צמיג שאינו מתפקד כראוי יגרום לעלייה בצריכת הדלק ובפליטת מזהמים לסביבה, וקצב השחיקה שלו יהיה מהיר יותר, מה שיחייב החלפה שלו במועד מוקדם יותר.
חוסר הקפדה על לחץ ניפוח תקין בצמיגים היא הגורם העיקרי לתפקוד לקוי של הצמיג. צמיג המנופח באוויר רגיל מאבד באופן טבעי 2-3 PSI מדי חודש, כלומר כ- 10% מלחץ הניפוח שבו. לאחר שלושה חודשים עלולים להיות חסרים בצמיג כ- 6-9 PSI, שיגרמו לפגיעה משמעותית בבטיחות הנסיעה, בלי שנהגת עצמה מודעת לכך. דפנות הצמיגים מחוזקות, כך שחוסר לחץ אוויר בשיעור כזה אינו נראה לעין, אך השפעתו על בטיחות הנסיעה היא משמעותית.

אם גם אתן לא מקפידות לבדוק את לחץ ניפוח בצמיגים מדי חודש, אתן לא לבד. מסתבר שמדובר בבעייה כלל עולמית, כפי שמראים נתונים ממבצע רחב היקף שנערך באירופה בשנת 2012. במסגרת המבצע נבדק לחץ האוויר של 28,700 מכוניות ונמצא כי לחץ האוויר ב- 78.3% מהן היה נמוך מהמומלץ ע”י יצרן הרכב, כאשר ב- 28.4% נמצא חוסר משמעותי (7 PSI או יותר מתחת למומלץ) וב- 5.2% נמצא מחסור חמור (11 PSI או יותר מתחת למומלץ). המשמעות מבחינת פגיעה בבטיחות ופליטת מזהמים לסביבה היא אדירה.

על מנת לתת מענה לבעייה פותחה מערכת בקרת לחץ ניפוח בצמיגים, או באנגלית TPMS – Tire Pressure Monitoring System. למערכת זו מספר גירסאות, שהנפוצה בהן מבוססת על ארבעה חיישנים, הממוקמים בצד הפנימי של השסתומים בצמיגי הרכב. חיישנים אלה מנטרים את לחץ הניפוח בצמיגים ומשדרים אותו למחשב הרכב בטכנולוגיית Bluetooth. כאשר לחץ הניפוח בצמיגים יורד אל מתחת לסף מסויים אותו קבע יצרן הרכב (לרוב 25% פחות מלחץ הניפוח הנדרש), מופיעה על כך התראה בלוח השעונים ברכב.

מתוך הכרה בחשיבותה הבטיחותית של המערכת, היא נכנסה בהדרגה כאביזר חובה לתקינה המחייבת באזורים שונים בעולם. בארה”ב מותקנות מערכות אלה כאביזר חובה החל משנת 2007, ואילו באירופה הוחלה חובת ההתקנה בסוף שנת 2014. ישראל הכפיפה את עצמה לתקינה האירופאית בכל הקשור לכלי רכב, ולכן כל כלי הרכב החדשים המיובאים כיום לישראל כוללים את המערכת בהתקנה מקורית.

אם ברכבכן מותקנת המערכת, יש מספר דברים שחשוב לדעת:
1. כאשר נדלקת נורית ההתראה של המערכת אין להקל בה ראש. המשמעות עלולה להיות סכנה ליציבות הרכב ולבטיחות הנסיעה, ולכן יש לפעול מיידית בהתאם לסדר הפעולות הנ”ל:

א. יש לעבור לנתיב הימני, להאט את מהירות הנסיעה ולעצור בהקדם האפשרי בצד הדרך, במקום המאפשר עצירה בטוחה. במידה והנסיעה היא בכביש מהיר, יש לאחוז את ההגה בשתי הידיים, מאחר שבמקרה של כשל פתאומי בצמיג (קרע או התפוצצות), יהיה צורך מיידי להשתלט על הרכב, שעלול לסטות מהנתיב.

ב. יש ללבוש את האפוד הזוהר, לצאת מהרכב בזהירות, למקם את משולש האזהרה כנדרש ולבדוק את ארבעת צמיגי הרכב. במידה ואכן קרה כשל בצמיג, יש להחליף אותו לצמיג חליפי, להמשיך בנסיעה ולגשת בהקדם האפשרי לצמיגיה לצורך החלפת הצמיג הניזוק. יש להדגיש בפני הצמיגיה כי הרכב מצוייד בחיישני בקרת לחץ ניפוח. איפוס המערכת מתבצע בדרכים שונות בהתאם לדגם הרכב, ולעתים נדרשת לשם כך נסיעה של מספר דקות, אך בכל מקרה חובתה של הצמיגיה היא לוודא כיבוי של נורית ההתראה. במידה והדבר אינו קורה, יש לחזור לצמיגיה, לדווח להם על הבעייה ולוודא שהיא מטופלת כנדרש.

ג. במידה ואינך מבחינה בכשל בצמיג, יש למדוד את לחץ הניפוח בכל ארבעת צמיגי הרכב באמצעות מדיד לחץ אוויר (שמומלץ להחזיק באופן קבוע בתא הכפפות הרכב), ולוודא שהוא תואם להמלצות יצרן הרכב (מופיעות לרוב בצד דלת הנהג או בחלקו הפנימי של מכסה תא הדלק). במידה ונדרש למלא לחץ אוויר, יש לעשות זאת בהקדם האפשרי בתחנת דלק או בצמיגיה. קחו בחשבון שכאשר הצמיג חם (לאחר נסיעה) לחץ הניפוח עולה ב- 2-3 PSI, ולכן אם הלחץ המומלץ הוא לדוגמא 30 PSI, יש למלא 32-33 PSI. במידה ואין ברשותכם מדיד לחץ אוויר, יש לבצע את המדידה ואת הניפוח בתחנת דלק או בצמיגיה.

ד. במידה ולחץ הניפוח בצמיגים תקין והנורית עדיין דולקת, הדבר מעיד על בעייה באחד מחלקי המערכת. במקרה כזה, מומלץ לגשת לצמיגיה המיומנת בטיפול במערכות בקרת לחץ ניפוח בצמיגים, לרבות החלפת חיישנים פגומים, כיול ואיפוס מערכות בקרת לחץ ניפוח. מטבע הדברים, אנו ממליצים על רשת צ’ק אפ, המומחים לחיישני TPMS.

2. בשום אופן אין לנתק או לנטרל חיישנים או להחליפם בשסתומים רגילים. מערכת בקרת לחץ ניפוח צמיגים, על כל רכיביה, חייבת להיות תקינה בכל עת – גם עפ”י חוק אבל בראש ובראשונה על מנת לשמור על בטיחות הנסיעה.

3. מערכת הבקרה מתריעה על לחץ ניפוח רק כאשר הוא יורד לרמה של כ- 25% פחות מלחץ האוויר המומלץ ע”י יצרן הרכב. בשל כך, המערכת אינה מהווה תחליף לבדיקה שגרתית של לחץ האוויר בצמיגים, לפחות אחת לחודש ולפני כל נסיעה ארוכה. במידה וצמיגי הרכב מנופחים בחנקן ולא באוויר רגיל, ניתן לבדוק את לחץ הניפוח בצמיגים אחת לשלושה חודשים.

כדאי לדעת: הרוכשות זוג צמיגים בסניפי רשת צ’ק אפ מקבלים מילוי חנקן ללא תשלום ללא הגבלה לכל אורך חיי הצמיג.

תודה רבה לצ’ק אפ על האינפורמציה החשובה!

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן