מהי מערכת ABS?

בכל הרכבים שיוצרו בשנים האחרונות מותקנת מערכת abs, אם שמעת עלייה ולא ידעת על מה מדובר מוזמנת לקרוא וללמוד 🙂

מערכת Antilock Brake System) ABS) הינה מערכת שמטרתה לבטל את נעילת הגלגלים שמתרחשת בדרך כלל כאשר מבצעים בלימת חירום. ברוב המקרים בלימת חירום תתרחש כאשר ילד רץ לכביש, הכביש רטוב, וכו’.  במצבים כאלו אנו לוחצות בחזקה על דוושת הבלמים והגלגלים ננעלים, מצב זה ללא קיומה של מערכת ה- ABS יכול לגרום לחוסר אפשרות לשלוט על יציבות הרכב ואף להתהפכות.

המערכת בנויה כך שכאשר היא מזהה שהבלמים נכנסו לפעולה וחיישני המהירות מצביעים על כך שיש ירידה חדה במהירות הנסיעה עד כדי כך שהם עלולים להנעל. מערכת הבקרה נותנת פקודה שגורמת לשינוי בשסתומי הבלימה תוך כדי שהם נפתחים ונסגרים במהירות גבוהה. או במילים פשוטות המערכת גורמת לגלגלים לא להנעל.

איך תפעילי את המערכת? המערכת מותקנת בכל הרכבים שיוצרו בעשור האחרון והיא פועלת בצורה אוטומטית כאשר לוחצים על דוושת הבלימה בחוזקה. אם המערכת לא פעילה תדלוק מנורה שמתריעה על כך.

כאשר ה-ABS נכנס לפעולה הנורה דולקת ונשמעות דפיקות מהציר הקידמי, לא להיבהל ולא להרפות מדוושת הבלם, כמו כן העצירה והשיחרור של הגלגלים כתוצאה מעבודת המערכת נותנת יתרון חשוב נוסף והוא אפשרות היגוי תוך כדי בלימת החרום להיתחמקות מהמפגע, כמו ילד הולך רגל שקפץ לכביש או רכב שלא ציית לתמרור, כמו כן מותר ואפשר לבלום בסיבוב מה שבעבר היה מסוכן,

מה היו עושים לפני שהמערכת הייתה קיימת? בעבר לפני שהמערכת הותקנה בכל רכב כאשר היו מבצעים בלימת חירום היה צורך ללחוץ במהירות על הדוושה ברצף (לפמפמם) וזאת על מנת להצליח גם לבלום וגם שהגלגלים לא יינעלו.

מאז שנכנסה המערכת לשימוש מסחרי נוצרו בה שינויים ושיפורים רבות והיא כבר פחות מורגשת על ידי הנהגת. וגורמת שהגלגלים לא יינעלו. בעבר הבלימה הייתה מורגשת מאד והנהגות והנהגים היו נבהלים מהאפקט  של הרעידות והרעש ולעתים עוזבים את דוושת הבלמים.

הנה סרטון שמסביר עוד קצת על המערכת:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן