מיני, סופר מיני, מה ההבדל?

יש מי שאומרים שאין למעשה הבדל משמעותי בין רכבי המיני לבין רכבי הסופר מיני, למעט במחיר. אחרים אומרים שמדובר בהבדל מהותי, אז מה בעצם ההבדל?

קטגוריית רכבי המיני קנתה את עולמה בקרב הנהגים הישראליים בזכות מפרט טכני לא מרשים אך מספק, גודל נוח למציאת חניה בעיר ומחיר נמוך יחסית עבור רכב חדש. אחרי ההצלחה הגדולה של הקטגוריה, הצטרפו לחגיגה גם רכבי הסופר-מיני שהציעו יכולות גבוהות יותר, מרחב גדול יותר לנוסעים וכמובן, מחיר גבוה יותר – כזה שהתקרב למחירי המשפחתיות.
מכיוון שההבדלים בין הקטגוריות לא היו מאוד ברורים עבור הנהג הממוצע, נוצר לא מעט בלבול בקרב צרכני רכב. האם לרכוש רכב קטן עם יכולות נמוכות במחיר נוח, או שמא להשקיע עוד כסף לטובת רכב שישלב את היתרונות של רכב המיני עם היכולות של רכב משפחתי?
כדי להגיע להחלטה נכונה יש לבחון את הפרמטרים השונים של כל דגם ביחס לצרכים הייחודיים של כל צרכן.

מפרט טכני

בכל אחת מן הקטגוריות קיימים רכבים שונים, כל אחד עם מפרט שונה. הנתונים כאן מהווים מעין שקלול ממוצע של הקטגוריות, מעבר לסוגי הרכבים הספציפיים המרכבים את הקטגוריה.

נפח מנוע – רכבי המיני כולל מנועים בנפחים הנעים בין 1-1.2 ליטר. מנועי הסופר מיני הם מנועים בנפח של 1.2-1.4 ליטר.

כוחות סוס – ברכבי המיני נע בין 60-80 כ”ס (רובן נעות סביב ה 68-69 כ”ס) ואילו בקרב רכבי הסופר מיני אפשר למצוא דגמים בעלי 100-120 כ”ס.

תיבות הילוכים – בין רכבי המיני ניתן למצוא גם רכבים עם תיבות הילוכים ידניות וגם רכבים אוטומטיים. לעתים, תיבות ההילוכים האוטומטיות אינן מהמתקדמות הקיימות. במרבית רכבי הסופר מיני ישנן תיבות הילוכים אוטומטיות מתקדמות ומשוכללות יותר.

צריכת דלק – צריכת הדלק משתנה מאד מרכב לרכב. ככלל, כיוון שרכבי המיני קלים יותר, הם גם חסכוניים יותר בצריכת דלק.

לסיכום, אם הרכב נדרש לצורך נסיעות עירוניות, רכבי המיני יעמדו יפה במשימה. במידה ודרישות הנהג כוללות גם נהיגה תכופה בכבישים בין עירוניים – כאן יש יתרון ברור לרכבי הסופר מיני.

מימדים

רכבי המיני קטנים במימדיהם מרכבי הסופר מיני. למעשה, רכב הסופר מיני מהווה מעין קטגוריית ביניים בין רכב מיני לרכב משפחתי. רכבי המיני בממוצע קצרים בכ- 40 ס”מ מרכבי הסופר מיני שאורכם נע סביב ה-4 מטרים. גם רוחב רכב המיני צר ב 10-20 ס”מ בהשוואה לרכבי הסופר מיני.

המימדים החיצוניים של הרכב משפיעים גם על המרחב הפנימי. רכבי סופר מיני מרווחים יותר מרכבי המיני ופרט חשוב לא פחות הוא נפח תא המטען שכמעט מוכפל ברכבי הסופר מיני.

כאשר מרבית הנסיעות אינן כוללות נוסעים במושב האחורי או מטען החורג מכמה שקיות סופר – רכבי המיני מספיקים בהחלט לכך, ואף מצטיינים ביכולת תמרון וחנייה טובים מרכבי הסופר מיני. כאשר מדובר במשפחה עם ילדים, רכבי הסופר מיני יתנו פתרון טוב יותר לרכב חסכוני שעדיין מאפשר נסיעה נוחה במושב האחורי והאפשרות לאחסן עגלת ילדים בתא המטען.

בטיחות

היום, גם רכבי מיני חדשים כוללים מערכות בטיחות מתקדמות ועומדים במבחני ריסוק אירופאים בהצלחה. כאשר בוחנים את הרכבים מול התקן האמריקאי המחמיר יותר, מרבית רכבי המיני אינם מצליחים במבחנים אלו.

ככלל, ככל שהרכב גדול יותר כך הוא יותר מגן על הנוסעים בשעת תאונה כך שרכבי הסופר מיני בטוחים יותר מרכבי המיני. בנוסף, על מנת להוזיל את רכבי המיני בארץ, קיימים דגמים המגיעים ללא מערכות בטיחות מתקדמות. במרבית המקרים ניתן להוסיפן בתוספת תשלום אך אז הפרשי המחירים בין הקטגוריות השונות מתבטלים.

אבזור

אבזור מהווה שיקול משמעותי לנסיעה נוחה. לפעמים האפשרות להניח את הכוס במקום מיועד, לשמוע מוזיקה ישירות מהסמארטפון או לנעול, לסגור חלונות ואורות בלחיצת כפתור חשובים לא פחות מהיכולת להאיץ מאפס למאה באחת עשרה שניות.

ישנם רכבי מיני חדשים המגיעים עם אבזור מתקדם אך מרביתם עדיין מגיעים עם אבזור בסיסי. לעומתם, רכבי הסופר מיני מתקרבים וחלקם אף מגיעים לרמות האבזור של הרכבים המשפחתיים של אותו היצרן.

השוני באבזור ניכר לא רק באביזרים המותקנים אלא גם באיכות החומרים בהם נעשה שימוש. רכבי הסופר מיני זוכים לאבזור רחב יותר מחומרים איכותיים יותר.

מחיר

קיים פער מחירים משמעותי בין רכבי המיני והסופר מיני. יש את מי שחושבים שזהו פער לא מוצדק, אך לעומתם ישנם אלו הטוענים שהשוני בין הרכבים הוא משמעותי מספיק להצדיק את פערי המחירים הקיימים.

רכבי מיני ניתן להשיג בטווח מחירים של בין 60-80 אלף ₪ עבור רכב חדש (עם דגמים מעטים היורדים מתחת לסכום זה או עולים מעליו). המחיר הממוצע לדגמי הסופר מיני נע
בין 100-120 אלף ₪.

פער המחירים בין רכבי סופר מיני ורכבי מיני מיד שנייה במצב טוב נשאר על סביבות ה20-30 אלף אך יורד לתחום של
40-60 אלף ₪ עבור רכב מיני, ו 65-80 אלף ₪ לרכב סופר מיני מיד ראשונה פרטית במצב מכני טוב.

רכבי סופר מיני מהווים קטגוריה נפרדת של רכבים. הם מאפשרים למשפחות ליהנות מיתרונותיו של דגם המיני בלי להתפשר על נוחות. מנגד, דגמי המיני מהווים אופציה מצוינת עבור מי שמחפש רכב עירוני שיכול להידחק גם לחניות קטנות והוא חסכוני מאוד בדלק. ההכרעה בין הדגמים תלויה בצרכים הייחודיים של כל נהג, נהגת או משפחה.

הכתבה הוכנה בשיתוף Switch – המציעה דרך חדשה לקנות ולמכור גם רכבי מיני יד שנייה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן