כך תתחזקי ותשמרי על מערכת הבלמים

למערכת הבלמים יש חשיבות רבה בשמירה על בטיחותינו, התוצאות של תחזוקה לקויה ברורות מאליהן.למרות זאת, כולנו כל-כך רגילות שהמכונית שלנו בולמת כשאנחנו לוחצות על הדוושה – לכן ספק אם מי מאיתנו הקדישה למערכת הזאת מחשבה כלשהי, או תשומת לב.

עקרון הפעולה של מערכת בלמים הוא חיכוך אשר ממיר את אנרגיית התנועה לחום – ומכאן נובע שהמערכת הזאת חייבת להיות מסוגלת לייצר עוצמת חיכוך גבוהה מאד, ושתהיה לה יכולת לפזר מהר את החום שנוצר בה.
הסוג הנפוץ ביותר של בלמים בכלי רכב הוא בלמי דיסק, כלומר מערכת שלוחצת את רפידות הבלימה, באמצעות מערך של בוכנות הידראוליות וקפיצים, על דיסק מחומר מתכתי או קרמי.
החיכוך של הרפידות כנגד הדיסקים מושג באמצעות לחץ הידראולי בתוך מערכת סגורה, שבאמצעותו מופעל לחץ על הבוכנות ומהן על הרפידות.
החלקים הנעים במערכת הם הדיסקים, שמהירות הסיבוב שלהם זהה לזו של הגלגלים שעליהם הם מורכבים, והבוכנות שנמצאות בתוך תושבות (“קאליפרים”) קבועות.
לחיצה על דוושת הבלמים מפעילה, למעשה, לחץ על מגבר לחץ הידראולי, אשר מעלה את הלחץ על הנוזל ההידראולי שבתוך המערכת (בפי העם נקרא הנוזל הזה “שמן”, למרות שבניגוד לשמן אמיתי מדובר בנוזל שהתכונות החשובות שלו הן מינימום שינוי נפח תחת לחץ, ומינימום התחמצנות).
כאשר משחררים את דוושת הבלימה קטן הלחץ ההידראולי בתוך המערכת הסגורה, ואז יכולים הקפיצים שבתוך הקאליפרים להשיב את הרפידות למקומן המקורי ובאמצעותן להשיב את עודף הנוזל ההידראולי אל המאגר שלו.
2016-01-25_19-27-29_001
בחלק מן המכוניות, בעיקר במכוניות קטנות או זולות, מותקנים על הגלגלים האחוריים “בלמי תוף”. במערכת זאת מפעיל הלחץ ההידראולי כח על “סנדלי בלימה” ומחכך אותן מצידה הפנימי של “צלחת” דמויית גליל – שנקראת בפי העם “תוף” – וכך משיג את החיכוך הרצוי.
בכל מקרה, חיכוך הרפידות והסנדלים גורם לבלאי שלהם ושל הדיסקים והתופים, ולכן יש להחליף את הרפידות והסנדלים בהתאם לאופי השימוש בהם ולצורך, ומידי פעם גם לחרוט מחדש את הדיסקים והתופים (או להחליף אותם במקרה שהתעוותו) כדי שיהיו חלקים – ישיגו רמת חיכוך אופטימלית ולא יגרמו לבלאי מיותר של הרפידות.
בכל טיפול במוסך (“קטן” או “גדול”) חשוב להקפיד על פירוק ארבעת הגלגלים, ניקוי הבלמים עם לחץ אוויר (באותה הזדמנות מומלץ לנקות בלחץ אוויר גם את חיישני מערכת ה-ABS), ובדיקת עובי הרפידות ומצב הדיסקים.

משך החיים של רפידות עשוי להשתנות במידה רבה מאד גם בהתאם לטיב הרפידות שבהן משתמשים, ובעיקר בהתאם לאופי השימוש ברכב, ותמיד מומלץ להתקין רפידות מאיכות טובה, היות שהן יכולות לצמצם מאד את מרחקי הבלימה.

הדרך המומלצת ביותר כדי להאריך את אורך חיי הרפידות והדיסקים היא לא לבלום – ואם אתם חושבים שצוחקים איתכם קחו נשימה עמוקה, אל תמהרו לקפוץ למסקנות, וקראו היטב את ההסבר עד הסוף. אפשר להתייחס לבלימה כאל תיקון טעות או תגובה למצב חירום.

לגבי האפשרות השנייה ברור שאין מקום למשחקים: במצבי חירום שונים צריך לבלום במהירות ונחרצות, מה שאומר שבכל מכונית שיוצרה ב-20 השנים האחרונות (ולכן יש בה מערכת ABS) פשוט צריך ללחוץ על הבלמים בכל הכח תוך כדי כיוון ההגה אל המקום שאליו אנחנו רוצים לנסוע כדי להימנע מפגיעה.
כמעט בכל המצבים האחרים אנחנו נאלצות לבלום מפני שלא הערכנו נכון את המהירות שלנו, למשל כאשר התקרבנו מהר מידי לרמזור אדום או שלא שמרנו מספיק מרחק מן המכונית שלפנינו.
אם נתייחס אל כל בלימה כאל תיקון טעות, ונלמד את עצמנו להמעיט בבלימה, הרי שהנהיגה שלנו תהפוך להיות מתונה יותר, עם הרבה פחות תאוצות שמסתיימות בבלימה. בדרך זאת נחסוך לא מעט מאמץ מן הבלמים – והרווח העצום שלנו יהיה צמצום של בין 25-50% בתצרוכת הדלק (!) בהשוואה לנהיגה אגרסיבית.

כאמור, כאשר הגיע זמנן של הרפידות וצריך להחליף אותן עדיף לבחור ברפידות איכותיות – אחד מסימני ההיכר של רפידות פחות טובות הוא היווצרותה של אבקה שחורה שמלכלכת מאד את חישוקי הגלגלים (“ג’אנטים”), ובמהלך בדיקת הבלמים חשוב להקפיד ולבדוק את גובה מפלס הנוזל ההידראולי.

2016-01-25_19-23-34_001
               בתמונה רפידות בלמים חדשות מול שחוקות

ברוב רובם של המקרים לא אמורה להיות נסיעה בגובה המפלס – אבל אם יש נסיגה כזאת אסור להסתפק בהוספת נוזל, היות שהדבר עלול להעיד על נזילה ותקלה כלשהי במערכת הההידראולית.
במקרה של צורך בהוספת נוזל עדיף לבצע ניקוז של הנוזל הקיים, החלפתו בנוזל חדש (אין צורך לעשות פעולה כזאת בכל שנה, עדיף להיוועץ בספר הרכב לעניין זה), וניקוז אוויר מן המערכת.
בכל מקרה חשוב להיות קשובות ודרוכות למספר תקלות אופייניות למערכת בלמים:

  • רעשי חיכוך וחריקה עלולים להעיד על תפיסת אבן קטנה בין הרפידות לדיסק, אבל גם על בלאי מוחלט של הרפידה או נזק לדיסק
  • בעת לחיצה על הדוושה, אם קיימת תחושה “ספוגית” או שמהלך הדוושה ארוך מן הרגיל – ייתכן שחדר אוויר למערכת או שנבקע אחד הצינורות או המחברים ההידראוליים. במקרה כזה חשוב להגיע בדחיפות למוסך ובהתאם למצב ייתכן שעדיף לעשות את זה בגרירה.
  • לאחר נסיעה מאומצת עם בלימות רבות ייתכן שהבלמים יתחממו ומרחקי הבלימה יתארכו, במצב כזה עלולה גם להתקבל תחושה ספוגית בעת לחיצה על הדוושה. מומלץ לנסוע לאט כדי לקרר את הבלמים או – אם התופעה חמורה – לעצור במקום בטוח ולאפשר לבלמים להתקרר. במצב כזה עדיף שלא להרים את בלם-היד כדי למנוע “הידבקות” של הרפידות לדיסקים, עדיף לשלב להילוך (בתיבה ידנית) או למצב חניה (במכונית אוטומטית), ולכבות מנוע (לאחר שעצרנו במקום בטוח!)

    ולסיום הנה עוד תמונה של צלחות ורפידות בלמים הפעם כשהם לא מחוברים לגלגל.
    2016-01-25_19-19-56_001
    הכתבה נכתבה במקור עבור אתר thecar
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן