קורס רענון נהיגה

כל נהגת צריכה לעבור קורס רענון נהיגה אחרי 5 שנים מקבלת הרשיון.

מטרתו של הקורס הוא לרענן את הידע של הנהגת ולשים דגש על מושגים חשובים שכדאי לדעת על מנת לסוע בצורה יותר בטוחה.

התכנים שנלמדים בקורס חשובים וקריטים לכל אחת ואחת ולדעתי האישית צריכים להלמד מיד אחרי קבלת הרשיון. חבל מאד שיש הרבה אנשים ונשים שנוסעים בכביש מבלי להכיר מושגים כ”כ בסיסים, חשובים ולעתים מצילי חיים.

אחד המושגים החשובים הוא זיהוי סימנים מעידים. כלומר, היכולת לראות את הנולד בכביש ולחזות מה הולך לקרות.

“סימנים מעידים” הם תופעות, התרחשויות או מצבים בדרך המלמדים את הנהג או רומזים לו בזמן אמת שעלול להתפתח מצב חירום אפילו לכדי תאונה. על הנהג/ת לעבד מיד את המידע שקיבלה ולפעול בהתאם.

כלומר כאשר נוהגים  יש צורך לשים לב לסימנים בכביש וברחוב שיכולים לגרום להפרעה בנהיגה. לדוגמא אם נוהגים בין רכבים חונים, ניתן לצפות שאולי הולך רגל יצא מבין המכוניות. אם מתקרבים למעבר חצייה יש להאט כי האולי הולך רגל יפתיע אותנו.

כאשר רואים מרחוק רכב תקוע בצד הדרך יש להאט לאותת שמאלה ולעבור בזהירות. לעתים כאשר צופים מראש התנהגויות של גורמם אחרים בכביש ומתנהלים בהתאם. זה יכול למנוע תאונות. בנהיגה נכונה ומונעת לומדים לשים לב לסימנים מעידים, ובהתאם לכך ניתן לשקול את הפעולות והתגובות למצב. ככל שנהגת בעלתיותר נסיון היא לומדת לזהות במהירות מצבי סכנה, מבינה את תנאי הדרך ומנהגת בהתאם, מגיבה מהר למצב סכנה, מתאימה את דפוס הסריקה וחיזוי המצב לתנאי הדרך, ומתבוננת כל העת לנקודה רחוקה.

המרצה בקורס הסביר לנו שבנהיגה אין דבר כזה הווה, כי בזמן שאני נוהגת הרכב מתקדם כל הזמן, אז אם אני נניח רואה בור מקדימה ואני אגיע אליו בעוד 5 שניות. אני צריכה עכשיו כשאני נוהגת להכין את עצמי למה שיבוא בעוד כמה שניות. אף פעם אני לא בעצם נוהגת למקום שאותו אני רואה תמיד אני מתקדמת תוך כדי. ולכן צריך להתסכל תמיד לנקודה יותר רחוקה.

מושג נוסף שכדאי להכיר זה “ראיית מנהרה”

כאשר נוסעים במהירות נמוכה קולטים מידע הקפי רב למדי, אך כאשר נוסעים במהירות גבוהה יותר הנהגים מתמקדים את המבט במרחק גדול יותר וכך עלולים להתעלם ממה שקורה בצדדים, למשל הולכי רגל, תמרורים וכו’ ככל שהמהירות גדלה כך עלולים לפספ יותר מידע שקורה בצדדים. תופעה זו נגרמת בגלל שכלל שהמהירות גדלה הנוהגים ברכב צריכים להתמקד ביותר אינפורמציה ולכן הראייה מצמצמת לשדה ראיה יותר צר. הנה סרטון שמסביר על התופעה.

מושג נוסף חשוב שכדאי להכיר- תחום חוסר שליטה:

הפעולות העיקריות שבאמצעותן נהג/ת שולט/ת ברכב הן: האצה (גז) היגוי, ובלימה.

לא ניתן להגיב בו במקום על ידי האצה היגוי או בלימה, ולכן כאשר קורה מקרה חירום כמו ילד שקופץ לכביש או רכב מקדימה שבולם באופן פתאומי.

התגובה שלנו אף פעם לא תהיה מיידית, תמיד יש פרק זמן מאז שהפקודה נכנסת לראש עד שבפועל נוצרת תגובה. לפרק הזמן הזה קוראים תחום חוסר שליטה.

זה זמן שבו למרות ששמנו לב למקרה החירום עדיין לא הספקנו להגיב אליו. התגובה עדיין בתהליך.

על מנת שתחום חוסר השליטה יהיה קצר יותר יש לנהוג פשוט במהירות נמוכה יותר, לשמור מרחק, ולשים לב לסימנים מעידים. כך זמן התגובה מצטמצם.

כאשר נוהגים בריכוז ובערנות מקצרים את תחום חוסר השליטה ויוצרים “מעטפת בטיחות” על ידי קיצור זמן התגובה של הנהג/ת.

והנה עוד כמה דברים שימושיים מתוך החוברת ” השלמות רענון נהיגה”

bcf10af3-6f51-430f-ae81-c54ae2d2fb9b 7a234f4d-6c4f-4cb5-bab6-4487cbf05c0f

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן