הנעה בגז – מה שנשמע יותר מידי טוב כנראה לא אמיתי.

מי לא שמע על הנעה בגז ?

רכב בעל מערכת הנעה בגז בעצם החל את דרכו כרכב רגיל, המונע ע”י בנזין ועבר הסבה.
תהליך ההסבה אורך מספר שעות, מתקינים מיכל גז בתא המטען והוא מאפשר נסיעה תוך צריכת גז. הדבר אינו מונע מעבר למצב בו צורכים דלק רגיל וקיימת האפשרות לעבור בין שני המצבים בכל עת.
נשמע חלומי? כולנו רוצים לחסוך כסף והנעה בגז זולה משמעותית מהנעה בדלק.  אם כן, מדוע רק 1% מהרכבים בארץ מונעים בגז?

מספר סיבות שבגללן זה לא טוב כמו שזה נשמע:

  • המחיר: המחירים של הסבות רכב להנעה בגז נעים בין כ- 6,000 ש”ח ל- 10,000 ש”ח, סכום כסף לא מבוטל. ברכבים שאינם חדשים המחיר עשוי אף להגיע לחצי מערך הרכב בש”ח. אנשים רבים חוששים לקחת סיכון על סכום כסף גדול כל כך.
    ההשקעה בהסבת הרכב לצריכת גז תחזיר את עצמה במידה ומרבים לנסוע, נניח מעל 20,000 ק”מ בשנה. מעבר לנסיעות האלו, ניתן לומר שהחיסכון עולה על ההשקעה. זאת כמובן אם לא מתכננים למכור את הרכב בתקופה הקרובה.
  • סיכון הרכב: כאשר מסבים את הרכב להנעה בגז, לעיתים המנוע עשוי לאבד בין 4-12% מעוצמתו. מקורות לא מוסמכים אומרים שהסבה עלולה לגרום לתקלות בשסתומים. למרות כל זאת, במידה וההסבה מתבצעת במקום מורשה ומסודר, לא אמורות להיות בעיות.
    כאשר מסבים את הרכב להנעה בגז מבצעים פעולות מורכבות, כמו למשל התחברות למחשב הרכב, חיתוך והתחברות לצנרת של מזרקי הדלק וקדיחה בסרעפת היניקה. בעברית פשוטה – אלו פעולות מורכבות היוצרות פתח לתקלות אפשריות רבות ובעיות שונות בחיישני הרכב. לפעמים עשויות להיגרם גם בעיות של זיהום אוויר.
  • אחריות יצרן: במידה והרכב לא עבר הסבה במקום מורשה, אחריות היצרן על המנוע תאבד תוקף.

חסרונות נוספים של הנעה בגז:

  • אסורה הכניסה לחניונים תת קרקעיים שאינם בעלי מערכת אוורור מיוחדת, מחשש לדליפת גז (שלא אמורה להתרחש אך תמיד קיים סיכון) והצטברותו למצב נפיץ בחניון.
  • לאחר שהרכב מונע בגז, קשה יותר למכור אותו. יתכן והסיבה הינה הצורך לגלם את מחיר ההסבה במחיר הרכב. סיבה נוספת ומאוד מקובלת היא שאנשים לא תמיד נלהבים משינויים ולרוב חוששים מתקלות העלולות להיווצר בעקבות ההסבה.
  • הנעה בגז מצמצמת את שטח תא המטען. בין אם אתם הורים לילדים קטנים ותא המטען משמש כמחסן לעגלות, או שאתם פשוט אוהבים לטייל בשטח – תא המטען הוא חלק בלתי נפרד מהרכב. שטח האחסון מהווה חשיבות רבה ומיכל הגז תופס חלק גדול ממנו.
  • קיימות רק כמה עשרות תחנות שנותנות שירותי “תדלוק” בגז, לעומת אלפי תחנות דלק רגיל הפזורות ברחבי הארץ.

בשיחות עם אנשים שהיה להם בעבר רכב עם הנעה בגז, עולה שאכן חסכו כסף מידי חודש. אמנם במבחן המציאות נראה כי כמעט כולם החליפו את רכבם ועברו לרכב היברדי. מאז לא רכשו שוב רכב המונע בגז.

לסיכום: כשההסבה להנעה בגז תהיה פשוטה יותר, ללא תקלות וסיכונים לרכב, תותאם להגבלות בחוקים ואולי גם תעלה קצת פחות – רק אז, יתכן והמגמה של “תדלוק” בגז תגדל. נכון לעכשיו אין הרבה מכוניות שעברו הסבה להנעה בגז והסיבות לעיל ממחישות היטב את נתון זה.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן