אל תתני לפרסומת של מובילאי להוריד לך את הביטחון.

 

“אישה לא יכולה להיות רמטכ”ל” “וגם לא נהגת טובה” אמרה לי מישהי לא מזמן.

לטענתה, עם כל הכבוד לפמינזם, בין גברים לנשים יש הבדלים ביולוגים שלא ניתן להתגבר עלייהם. נשים הן הססניות, רגישות, עדינות, רגשניות, ולא שקולות ולכן לא יכולות להחליט החלטות הרות גורל, לסוע בלי לעשות תאונה, לחנות בלי לשפשף את הרכב, או לכהן בתפקידים משמעותיים מכיוון וכושר השיפוט שלהן לא משתווה לגברים.

ניסיתי לשמור על קור רוח ועניתי לה שלפני 100 שנה לנשים לא הייתה זכות בחירה ומי שטען נגד אמר את אותם טיעונים, שנשים לא מסוגלות לקבל החלטות, שהן מונעות רק מתוך רגש ולא יכולות לקבוע את גורל המדינה.

רק בזכות נשים שנלחמו על מה שנכון אני ואת יכולות להצביע בבחירות, להתגרש, ללמוד באוניברסיטה, להיות עורכות דין או רופאות או המון דברים נוספים שנראים לנו מובנים מאלייהם. ורק בזכות הנשים ההאמיצות שנלחמו על זה אנחנו כאן היום יכולות לעשות דברים שפעם היו בגדר חלום.

המתנגדים לכך טוענים הם שנשים לרוב יותר הססניות בכל תחום, לא יודעות לקבל החלטות, רגשניות, חלשות עדינות, ובאופן כללי יותר טובות בלשטוף כלים ולנקות רצפה מאשר לקבוע ולהחליט דברים משמעותיים.

אני חיה במציאות, אני יודעת שאכן לחלק משמעותי מהנשים יש נטיה כזו.מחקרים שנעשו הוכיחו כי נשים נוהגות בצורה זהירה יותר שלעתים מתפרשת כהססנית וזהירה יתר על המידה, השאלה היא האם אילו תכונות נרכשות או שנשים פשוט נולדות ככה?

האם יש אופי נשי או זה שזו תכונה נרכשת בתהליך חיברות שמתחיל בגיל מוקדם ונהיה חלק מאיתנו עד כדי כך שאנחנו כבר לא יודעות אם זו תתכונה נרכשת או שנולדנו ככה?

מאז שהתחלתי לחשוב על זה התחלתי לשים לב כל הזמן לדוגמאות מסביבי שהוכיחו לי שרוב הדברים האלו נרכשים ע”י הסביבה.

כשילדה קטנה בוכה זה בסדר, מביעים כלפייה אמתפיה לעומת כשילד בוכה אומרים “אל תבכה אתה גבר” כלומר מעודדים ילדות להביע רגשות ושלהיות בובתית, עדינה ונסיכה, אלו תכונות חיוביות.

בדומה לכך תמיד הנסיכה בסרטים תהיה חסרת ישע, לא יכולה להסתדר לבד, היא צריכה שהנסיך יבוא להציל אותה. ריבוי הדימויים האלו גורמים לבנות שצופות בסרטים להבין את מקומן בעולם, הן יותר חלשות, הן צריכות תמיד עזרה ולא יכולות להסתדר לבד בלי גבר.

דוגמה נוספת מתחום הרכב – חברת מובילאי פרסמה סרטון שבו רואים גבר ואישה הולכים לקנות רכב, האישה טוענת שהצבע חיוור והגבר עונה “מתאים לצבע של הפנים שלי כשאת נוהגת, בהמשך הסרטון הגבר אומר לאישה “גם ככה את כל הזמן משפשפת את הדלת” “ברור, לא אשמתך נכנסים בך” הדוגמה ממחישה את המעגל שנוצר, החברה החליטה שנשים נוהגות פחות טוב מכיוון שרכב נחשב כתחום גברי, נשים שומעות במרחב הציבורי כל הזמן כמה הן לא יודעות לנהוג ולחנות כתוצאה מכך הבטחון ביכולת הנהיגה שלהן נפגע, ואז הן מתנהגות כפי שמצופה מהן ונוהגות בצורה הססנית יותר ומנציחות את הסטראוטיפ.

כשנולדה לי בת החלטתי שחשוב לי שהיא תהיה חזקה, עצמאית ולא תלויה באף אחד.

מאז שהיא קטנה לא קראתי לה מעולם נסיכה,אני אומרת לה תמיד את יפה ואת גם חכמה וגיבורה ומהממת.

כשאנחנו הולכות לגינה אני מעודדת אותה לא לפחד לטפס והיא אכן לא מפחדת, היא מטפסת על סולמות ועל מתקנים מאד גבוהים ונהנית מאד.

אני קונה לה שמלות אבל אין לי שום בעיה לקנות לה בגדים שהם כיבכול של “בנים” כי אני רוצה להעביר לבת שלי מסר שמותר לה ללבוש מה המתחשק לה.

אני לא רוצה לגדל נסיכה שברירית, אני רוצה שהבת שלי תדע שהיא יכולה להשיג הכל, אני רוצה וצריכה לחסן אותה מראש כדי שכשהיא תראה פרסומת כמו של “מובילאי” היא תבין שזה שגוי ושזה סטריאוטיפ מיושן, ושזה לא יפחיד אות ולא יגרום לה להסס, אני רוצה שהיא תדע שהיא יכולה ללמוד מה שהיא רוצה, היא יכולה להיות ספורטאית או אסטרונאטית, היא יכולה להשיג הכל, היא לא צריכה להיות יפה ולשתוק. וכן, היא יכולה גם להיות רמטכ”לית. ונהגת מצויינת.

נשים רבות חושבות כי תחום הרכב הוא תחום גברי, אם הן צריכות לבצע טיפול ברכב הן אפילו לא מנסות הם פשוט מרימות טלפון לאבא/ בן זוג/ אח ונעזרות בו. זה בדיוק מה שאני רוצה לשנות בבלוג, אני רוצה שכל אחת תבין שלטפל ברכב ולתחזק אותו זה לא בשמיים, כל אחת יכולה. הכניסו לנו עוד מילדות תפיסה מוטעית שרכב זה תחום גברי ושרק גברים יכולים ללכת למוסך, לתקן תקלות ברכב או להחליף גלגל. וזה ממש לא חייב להיות ככה. אנחנו יכולות לעשות הכל ולהשיג הכל!!

לקריאה נוספת- כתבה מעולה של נגה כהן בבלוג שלה ידועות בציבור- “רכבים גבריים נשיות נשית

כדי לקבל עוד מידע, טיפים ועדכונים את מוזמנת להכניס כתובת מייל בקוביה בצד שמאל —>

מוזמנת גם לעקוב אחרי “אוטול’ה” בפייסבוק

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן