קונים רכב יד שניה? הנה מספר טיפים שאסור לכם לפספס

רכישת רכב מיד שניה עשויה להיות עסקה מעולה שהיתרון הברור שלה הוא מחיר אטרקטיבי ביחס לעלות רכב חדש. אבל לפני שלוחצים ידיים וניגשים לעברת בעלות חשוב לזכור כי למחיר המצוין עלול להיות מחיר גבוה בהרבה אם לא בודקים היטב את הרכב ואף את בעליו הקודמים. אז מה צריך לעשות לפני קניית רכב יד שניה?

הנה מספר טיפים חשובים שעשויים להבטיח לכם עסקה טובה.

בדיקת זהות המוכר
חשוב מאוד לבקש מהמוכר את תעודת הזהות שלו, צריך להשוות את שמו ומספר תעודת הזהות שלו לפרטים המופיעים במסמכי הרכב. כך תוודאו שהוא אכן הבעלים של הרכב ומולו אתם מבצעים את הקנייה. במידה והפרטים אינם תואמים יתכן ומדובר בסוחר רכבים לא מורשה.
בדיקת רישיון הרכב ובדיקת שעבודים
בנוסף לזהות המוכר, יש לבדוק ברישיון הרכב את מספר הבעלים הקודמים. בדקו גם אם ישנם שעבודים או עיקולים על הרכב המופיעים ברישיון עצמו. תוכלו אף לפנות למשרד הרישוי על מנת לאמת את הבדיקה.

ספר הטיפולים של הרכב
בדקו את היסטורית הטיפולים של הרכב, יש לוודא כי כל הטיפולים בוצעו בזמן והאם בוצעו במוסך מורשה. בנוסף, כדאי לבדוק מתי הוחלפו הבלמים או המצמד. ברכבים להם רצועת טיימינג חשוב לבדוק שגם היא הוחלפה בזמן או אם נדרש להחליפה בקרוב, שכן החלפה זו כבר תתבצע על חשבונכם ויש לקחת זאת בחשבון. החלפת רצועת טיימינג במוסך מורשה עשויה לעלות מעל ל3,000 ₪.

בדיקה חיצונית
אחת מהבדיקות החשובות אותה יש לבצע היא הבדיקה החיצונית של הרכב. את הבדיקה הזו יש לבצע באור יום בלבד. במקרה בו המוכר ינסה לשכנע אתכם להיפגש רק בשעות הערב בשלל תירוצים, יתכן והוא מסתיר פגמים כלשהם ברכב ועליכם להתעקש. בעת הבדיקה עברו טוב טוב על הרכב מכל הכיוונים, חפשו שינויים מחשידים בגוון הצבע, שאריות צבע, שריטות, שקעים או בליטות בצבע ופח הרכב. זכרו, סימני תיקונים במרכב הרכב החיצוני עלולים להצביע על תאונה שלא דווחה לכם.

רכב יד שניה
רכב יד שניה

מנוע הרכב
מעבר לנסיעת המבחן, כדאי לוודא כי מספרו הסידורי של מנוע הרכב תואם את המספר המופיע ברישיון הרכב. בדיקה נוספת המצביעה על מצב המנוע ורכיבים נוספים במערכת הדלק היא בדיקת עשן, פשוט הביטו אל פתח האגזוז, אם יוצא עשן לבן או שחור בכמות לא סבירה, הדבר עלול להצביע על בעיה מכאנית כלשהי.

בדיקת מערכות החשמל
ראשית המצבר, רצוי שגיל מצבר הרכב לא יעלה על 3 שנים. רצוי לבדוק גם שהחיבורים למצבר לא סובלים מחלודה או קורוזיה. בהמשך הבדיקה, הפעילו כל מערכת חשמלית שקיימת ברכב. אורות, חלונות חשמליים (גם מאחורה), איתות, מזגן וכו’, בדקו שכל אלו עובדים כמו שצריך על מנת להימנע ממפח נפש מאוחר יותר, תיקונים קטנים ומעצבנים, בזבוז זמן וכסף.

נסיעת מבחן
נסיעת המבחן היא אחד מהמרכיבים החשובים ביותר בתהליך קניית רכב מיד שניה. הקפידו לנהוג ברכב בדרכים עירוניות בנהיגה עירונית “תזזיתית” באופן יחסי וגם בדרכים בינעירוניות במהירות גבוהה. הקשיבו היטב למנוע, האם נשמעים רעשים לא טבעיים? האם הרכב אטום היטב לרעשים חיצוניים? חשוב גם להרגיש את הבלמים ברכב, אם הם חורקים או רועדים יתכן והם תקולים ויש להחליפם. נסיעת המבחן היא גם ההזדמנות שלכם לבחון את נוחות הרכב ואת אופן ההתמודדות שלו עם כבישים שונים, פסי האטה ומהמורות למיניהן. הפעילו את מערכת השמע! עוד אלמנט מהנה וחשוב (לרובנו) שיש לתת עליו את הדעת.

צמיגים
הביטו היטב בצמיגים. האם הם שחוקים באופן לא סביר? האם הם סדוקים? הצמיגים הם מרכיב חשוב ביותר בבטיחות הרכב מאחר והם הגורם המקשר בינו לבין הכביש. כאן אין פשרות. עוד טיפ קטן, אם אתם קונים רכב מחברת ליסינג או השכרה, כדאי מאוד להתמקח על המחיר ובמסגרת המו”מ לבקש תלוש לרכישת 4 צמיגים חדשים לרכב. לחברות הליסינג וההשכרה העוסקות גם במכירת רכב הסכמי סחר רחבים עם חברות אביזרי הרכב השונות ויתכן מאוד שישמחו לצ’פר אתכם בצמיגים חדשים. חיישן רוורס הוא עוד צ’ופר שכדאי לבקש במידה ולא מותקן כזה ברכב.

בדיקת מוסך
כל הבדיקות שערכנו עד כה הן טובות וחשובות אך הן לא באות להחליף בדיקת מוסך מסודרת של הרכב לפני הקנייה. לכן אל תוותרו על בדיקת מוסך מסודרת ותמיד עדיף שהמוסך יהיה מטעמכם ולא המוסך שיציע המוכר. את הבדיקות שהעלנו בכתבה זו יש לבצע בנוסף ולא במקום בדיקת מוסך, כך תוכלו להבטיח לעצמכם רכב נפלא, שימושי ומהנה לעוד שנים רבות.

בהצלחה והכי חשוב… סעו בזהירות!

תודה לשלמה סיקסט על העזרה בהכנת הכתבה

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן