מנוע בנזין או מנוע דיזל: מי מנצח?

החידה הזו נמצאת משחר האנושות, או יותר נכון משחר האנושות המתועשת: מה עדיף יותר, מנוע בנזין או דלק?

החלטתי לשים קץ לשאלה ולכתוב מאמר המסכם את היתרונות והחסרונות של כל סוג תוך מתן עצמאות לקורא עצמאות אינפורמטיבית שתיתן לו לבחור את הבחירה המתאימה לצרכיו. חממו מנועים ובואו נתחיל.

היסטוריה
היסטורית, מנוע הבנזין הוא הראשון והוא קיים כבר משנת 1876, אך הנתון המעניין הוא שבאותה תקופה מנוע הבנזין נחשב למנוע חלש יחסית, מצב שקיבל מענה בדמות מנוע הדיזל שהומצא ב-1892 ע”י רודולף דיזל. מאז השתנו לא מעט דברים, אך המנגנון הבסיסי נשאר בעינו.

מנוע בנזין
דרך פעולה
מנוע הבנזין מנצל תערובת של בנזין ואוויר – לאחר דחיסה של התערובת, הוא מצית אותה. לעומת זאת, במנוע הדיזל אין צורך בבעירה – המנוע שואב ודוחס אוויר, אליו הוא מזריק דלק. החום באוויר הדחוס גורם להדלקה מיידית של הדלק. יחס הדחיסה של אוויר/דלק עומד על 1:08-1:12 במנוע בנזין, ו1:14 – 1:25 במנועי דיזל, מה שנותן לדיזל יתרון משמעותי ביעילות.

דרך הצתה
בעבר, מנוע הבנזין השתמש בקרבורטור כדי ליצור את תערובת האוויר והדלק הרבה לפני שהאוויר הגיע לצילינדר, אך כיום כל דגמי הבנזין משתמשים בהזרקת דלק לשסתום מיוחד שנמצא על הצילינדר עצמו (הדגם האחרון שהשתמש בקרבורטור היה סובארו ג’סטי). במנועי הדיזל, הדלק מוזרק ישירות לצילינדר ובחלק מהמכוניות מותקן פלאג מיוחד שתפקידו לעזור בהצתת הדלק במקרה והמנוע קר מדי, מצב הפוגע בטמפרטורה הדרושה מהאוויר הדחוס לצרכי הפעלת המנוע.

הדלקים עצמם
גם נהג לא בקיא יכול להבדיל בין הבנזין לדיזל: הדיזל (C14H30) כבד ושמנוני יותר מהבנזין (C9H2O), אך בעל נקודת רתיחה גבוהה בהרבה משל מים. המשקל הכבד שלו גורם לאיוד איטי יותר מאשר בנזין, מכיל פחות אטומי פחמן ומצריך פחות זיקוק מבנזין (ולכן לרוב זול יותר). עוד נתון חשוב הוא שהיעילות האנרגטית של דיזל גבוהה יותר – גלון (3.78 ליטר) של דיזל הוא בעל תפוקת אנרגיה של 106 * 155 ג’אול (147,000 BTU) לעומת הבנזיןף בעל תפוקת אנרגיה של 106 * 132 ג’אול (125,000 BTU). הנתון הנ”ל מוסיף למשוואה את העובדה שניתן לנסוע יותר ק”מ בליטר דיזל מאשר בליטר בנזין.

מנוע בנזין
שיפורים טכנולוגיים
מנוע הבנזין לא נשאר מאחור ומכיל שלל שכלולים – מערכות הזרקה ישירה, מגדשי טורבו מדויקים, מחשבי מנוע בשליטה מרובה ותיבות הילוכים שמנצלות את מלוא פוטנציאל המנוע. מנוע בנזין איכותי בעל הפרש של בד”כ עד 15-25% בצריכת דלק ביחס לדיזל.
בדיזל הוכנסו שיפורי ביצועים בדמות מסילה משותפת, תזמון שסתומים ובטיחות נגד התקלחות עצמית.

יתרונות וחסרונות
מחיר: מכוניות בנזין זולות יותר, החל מאלפי שקלים עד לעשרות אלפי שקלים במכוניות מנהלים. בנזין מנצח.
חסכון: דיזל עולה פחות, מפיק יותר ק”מ לליטר ומתאייד לאט יותר. הדיזל מנצח בגדול.
גודל: מנועי הדיזל גדולים יותר (כדי לעמוד בלחץ האוויר הדרוש להצתה). בנזין מנצח.
תאוצת 0-100: בנזין מגיע למהירות 100 קמ”ש בהפרש של כמה שניות טובות לפני חברו הדיזל. בנזין מנצח.
מהירות סופית: מנוע הבנזין מגיע למהירות סופית גבוהה יותר, לרוב בהפרש של 10-25 קמ”ש יותר מאשר דיזל. בנזין מנצח.
תגובת דוושה – ב99% ממקרי הדיזל (אני מדברת עלייך, מרצדס CD400) ישנה השהייה קלה בלחיצה על הדוושה, לעומת התגובה המיידית במנועי בנזין. בנזין מנצח.
בלימה – גודל הרכב ויחס הדחיסה נותנים למנוע הדיזל יתרון קל בבלימה. דיזל מנצח.
נסיעה חלקה: מנוע הדיזל גדול יותר, דוחס יותר ובעל פחות בוכנות, מצב היוצר נסיעה חלקה פחות מאשר מנוע הבנזין. בנזין לוקח.
נדירות: מכוניות דיזל לרוב הן מסחריות/תעשייתיות. היצע הרכבים הפרטיים קטן משמעותית. בנזין מנצח.
זיהום אוויר: דיזל מנצל יותר ק”מ לליטר ולכן מזהם פחות ברכבים ישנים, אם כי בימינו ישנם שלל ממירים ובקרות סינון גזים רעילים שממוססים את היתרון. נצחון לדיזל בעיקר בדגמים ישנים.
רעש: מנועי הבנזין שקטים יותר, אם כי הטכנולוגיה בשנים האחרונות הפחיתה את הרעש ע”י פיצול הליך ההזרקה. בנזין מנצח.
סל”ד: בגלל יחסי הדחיסה, מנוע דיזל לרוב מורכב מחלקים כבדים יותר, ולכן כמות הסל”ד נמוכה יותר מבנזין המורכב מחלקים קלים יותר (לעתים ב50-80% יותר). בנזין מנצח.
מומנט: עקב היחס הגבוה יותר בדחיסה, למנוע הדיזל מומנט טוב יותר. יחד עם זאת, מנועי בנזין מצטיידים מראש בנפח גבוה יותר כדי לפצות על העובדה הנ”ל. דיזל מנצח.
רכב מסחרי: למנוע הדיזל מומנט טוב יותר במהירויות נמוכות, כך שתמרון הנהיגה נוח יותר עם מטענים כבדים ממצב אפס למהירות נמוכה (בעיקר בגיר ידני). נצחון לדיזל.
אמינות: – אין הסכמה גורפת לגבי כמות התקלות בבנזין ודיזל. תיקו.
אחזקה שוטפת – מנוע בנזין מצריך החלפת מצתים, חוטי הצתה, מכסי מפלג ורוטור ולכן התשלומים השוטפים גדולים יותר. דיזל מנצח.
זקנה: – החלפת מנוע הדיזל בסוף ימיו היא עסק יקר מאוד. בנזין מנצח.

סה”כ בנזין: 10 סה”כ דיזל: 6

למרות התוצאה שנראית חד משמעית כביכול, הנקודה נשארה בעינה – איזה רכב אתם מחפשים? גם עם היתרון ממבט ראשון של מנוע הבנזין, נהג רכב מסחרי כמעט תמיד יצטרך רכב דיזל. כך גם הנהג המבלה בכבישים זמנים ומרחקים רבים. נהגים המעוניינים בביצועים, חווית נהיגה חלקה ונוהגים מעט יקבלו תמורה מלאה וטובה יותר ברכבי בנזין. חשוב למפות את כל הצרכים אותם אתם רוצים ברכב שלכם, ועשו את הבחירה המושכלת לפי מה שמתאים לכם. מקווה שהמאמר עזר קירב אתכם צעד אחד יותר אל עבר רכב החלומות שלכם 🙂

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן