מכונית אוטונומית: נסיעה מרתקת ברכב מהעתיד

מהי מכונית אוטונומית? האם היא תצמצם לגמרי את תאונות הדרכים ואיך זה בדיוק יקרה? הצצה אל העתיד

וודאי שמעת לא פעם את הביטוי מכונית אוטונומית, החלטתי לבדוק לעומק מה זה אומר מכונית אוטונומית ובעיקר איך זה בדיוק יקרה? מתי היא תגיע לארץ והאם זה לא מסוכן לנהוג ברכב בלי נהג?

כדי להבין על מה מדובר ולקבל הסברים ישבתי לשיחה עם אורי גור מנהל ההדרכה בחברת וולוו, הוא הסביר לי קצת על רכב אוטונומי ואחר כך עשינו סיבוב בוולוו  XC90 T8 רכב שהוא סמי אוטונומי כלומר, יש לו אלמנטים של רכב אוטונומי אך הוא לא אוטונומי לחלוטין.

מכונית אוטונומית

קודם קצת סקירה היסטורית.
לאורך השנים חברות הרכב  בודקות  כל העת איך אפשר לבנות מכוניות טובות יותר, להשתפר, ולמנוע תאונות.
החל משנת 1972 עד כה חקרו המומחים של וולוו 45,000 מקרי תאונות עם 65,000 נפגעים, לכל תאונה שקרתה בטווח של 100 ק”מ מהמרכז של וולוו באו הנציגים, הם רכשו את הרכב שעבר תאונה מידי בעליו, שחזרו את הרכב וניסו להבין מה הכשל המכני שגרם לתאונה או מה אפשר היה לשפר ברכב על מנת שהתאונה תמנע. באמצעות שיטה זו אספו במשך השנים בוולוו מידע יקר ערך שעזר להבין איך וממה תאונות קורות וכך פותחו לאט לאט האמצעים למניעת תאונות שאנו מכירים היום.
אחד הדברים הבולטים שהתבררו הוא שהגורם האנושי הוא מה שאחראי על 90% מהתאונות ולכן המסקנה המתבקשת היא שהעתיד הוא פיתוח של מכונית שתנהג אוטומטית וכך יצומצמו  למינימום ההרוגים בתאונות הדרכים.

אז למה בעצם לא מביאים לשוק כבר עכשיו מכוניות אוטונומיות?
מדובר על תהליך: לוקח לשוק וגם לאנשים זמן להתרגל לשינויים ווולוו עושה את השינויים ברכבים לאט לאט, בכל פעם נוספת טכנולוגיה חדשה.
ב-2006 היו רק מערכות ראדרים של סכנת התנגשות התרעה על סטיה מנתיב ובחלק מהרכבים גם בלימה עצמאית במידת הצורך.
עם השנים נוספו אופציות משוכללות ומתוחכמות יותר של רכב אוטונוטמי, הצפי הוא שעד שנת 2020 יהיו רכבים אוטונומים לגמרי בארץ.

המכוניות האוטונומיות העתידיות ידעו לתקשר אחת עם השניה, לתקשר עם רמזורים ובעצם לנהוג לבד לגמרי וכך להוריד למינימום את מספר ההרוגים בתאונות. כמובן שלמי שאוהב את חווית הנהיגה תמיד תהיה את האופציה לנהוג גם בצורה רגילה.

אחרי שסיימנו לדבר ולשתות קפה אורי לקח אותי לסיבוב בוולוו XC90 שהוא רכב שיש לו אלמנטים רבים של נהיגה אוטונומית, אפשר לשלוט עד כמה הרכב יהיה אוטונמי, אפשר לבחור אם הרכב רק ישמור מרחק מרחק או רק יבלום בעת הצורך, אפשר לכוון את הרכב למצב שבו הנהיגה היא אוטונומית לגמרי. כמובן שצריך לשבת ליד ההגה וכאשר הרכב צריך עזרה הוא מצפצף ומזיזים מעט את ההגה, בעיקר בסיבובים, עיקולים וכו’

אחד הדברים הנחמדים הוא ליסוע עם הרכב האוטונומי בפקקים, הוא מאיץ לבד, בולם בעת הצורך ומונע את העצבים שהפקק מביא איתו.

מכונית אוטונומית
חווית הנהיגה ברכב:
אני חייבת לציין שהנהיגה ברכב הייתה די מטורפת!! קודם כל הרכב מבפנים נראה מדהים ויפה בצורה שאי אפשר לתאר בכלל. דבר שני הנהיגה עצמה כיפית בטירוף!! הרכב גבוה, הוא מאיץ כמו חיה 🙂 כשנהגתי בו הרגשתי תחושת כוח מטורפת, הוא טס על הכביש אבל יציב. אין דרך לתאר את זה בלי לחטוא לאמת. זה מדהים!

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן