רוצה להתחיל ללמוד נהיגה אבל מפחדת?

חרדת נהיגה היא תופעה מוכרת. אך ישנן כאלו שחוששות אפילו לגשת למורה נהיגה ולהתחיל בשיעורי הנהיגה. איך אפשר להתגבר על זה?

חרדת נהיגה היא פוביה המתרחשת במהלך נהיגה או בהקשר של נהיגה. רוב הסובלות מההפרעה הן נשים. חרדת נהיגה יכולה להיות פחד מנהיגה בלילה, חשש מנהיגה בירידות, במזג אוויר גשום, מנהיגה במהירות וכו’
התסמינים של חרדה מנהיגה הם: עלייה בדופק, הזעה, ומחשבות כמו: אני אתעלף, אני אאבד שליטה, אני אעשה תאונה וכו’.

בכתבה זו נדבר על החשש מלימוד נהיגה ומה אפשר לעשות כדי לא לתת לפחד לנצח אותנו וללמוד נהיגה למרות החששות הטבעיים.

האמת? כמעט כל אחת שמתחילה ללמוד נהיגה חוששת, לשבת בפעם הראשונה ברכב בצד הנהגת זה מלחיץ. רובינו מתגברות על זה אך יש כאלו שמתקשות להתגבר ולא מסוגלות להתחיל או להמשיך את שיעורי הנהיגה מגודל הפחד. בסך הכל נהיגה זה באמת עסק מלחיץ, אנחנו שומעות על הזמן על תאונות, ועל הנהג הישראלי הממוצע שנוסע כמו משוגע וזה מפחיד.
קושי נוסף בלימודי נהיגה זה הצורך לבצע מספר רב של פעולות ביחד, גם לשים לב לכביש, גם לראות את התמרורים, גם להשתלב בתנועה וכו’ כל אלו הופכים את הנהיגה לפעולה שלוקח זמן רב להתרגל וגם לנהגים בלי חרדות לוקח זמן לקלוט את הכל ולנהוג ללא מאמץ.
אז אם התחלת ללמוד נהיגה ואת חוששת מהשיעורים ובא לך רק לדחות את זה למועד לא ידוע. או אם התחלת ללמוד והפסקת, יש כמה פתרונות שאולי יעזרו לך.

לימוד נהיגה אצל מורה עם גישה לנושא. ישנם מורי ומורות נהיגה המתמחים בנושא של לימוד נהיגה לתלמידות מתקשות או בעלות חרדה. מורים עם נסיון בתחום יעזרו לתלמידה ויכוונו אותה איך לנהוג בלי הלחץ והחרדות.
מורה נהיגה טוב יעזור לתלמידה כיצד לשלוט ברכב, לשים לב לטעויות של נהגים אחרים ולהכיר את התמרורים והכללים על מנת להפחית חרדות.
מורים אחרים מלמדים נהיגה בשיטות שונות שמשלבות טיפול התנהגותי פסיכולוגיה או ריפוי בעיסוק.

אפשרות נוספת היא לשלב במהלך לימוד נהיגה למידה בסימולטור. סימולטור מדמה מצב של נהיגה וכאשר נוהגים בו מרגישים כאילו אנחנו באמת בתוך הרכב. הלמידה עם סימולטור עוזרת להוריד את רמת הלחץ שמגיעה בגלל חוסר וודאות מה הולך להיות בכביש. התרגולים בסימלוטור עוזרים להכיר ולצפות מראש התרחשויות בכביש. טיפול בסימולטור עוזר מאד להפחית את הפחד מנהיגה. ומומלץ מאד גם למי שחוששת לנהוג במצבים ספציפיים כמו נהיגה בלילה בכביש מהיר בירידות וכו’.

לעיתים, יש צורך לגשת לפסיכולוג שמתחמה בתחום חרדות הנהיגה ולשוחח איתו על הנושא, שמעון אלקובי למשל הוא פסיכולוג שמתמחה בתחום ועושה טיפול פסיכולוגי שמשולב עם לימוד נהיגה.

להבין שזו בעיה מוכרת וכי דחייה של לימודי הנהיגה או הפסקתם לא יעזרו, לא יצוץ פתאום פתרון קסם מהשמיים ויום אחד פשוט תפסיקי לפחד. אם יש לך בעיה של חרדות מנהיגה כל המומחים והמומחיות ממליצים לטפל בנושא בהקדם ולא לדחות את הטיפול. למרות שזה קשה.

לא לפחד לדבר על זה, ברגע שתביני שאת לא היחידה שמפחדת לנהוג במצבים מסויימים או שאת לא היחידה ששיעורי הנהיגה גורמים לך ללחץ, תדברי על זה עם א/נשים, תשתפי אחרים בפחדים ובחששות, ואז תראי שאת לא לבד. השיתוף ושמיעת סיפורים של אנשים אחרים יגרמו לך להבין שאת לא היחידה וזה יכול להועיל מאד בהתגברות על הפחדים.

הנה כתבה מערוץ 10 על חרדות נהיגה. ופלייליסט של מספר סרטונים ביוטיוב שמדברים על חרדות נהיגה.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן